AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
707

318is -90 problem med kylning

Ca
30
Carlson
520i 24V E34 1992
har problem med kylar vattnet. vattnet bara sjunker och stiger hela tiden i behållaren och det börjar att koka väldigt lätt och värmen i bilen slutar att fungera när tempmätaren gått över hälften och ibland funkar inte värmen alls.
vad kan det bero på?
har nyss bytt kylare och termostat.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har du kollat så du inte har en massa luft i systemet?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ca
30
Carlson
520i 24V E34 1992
hur får jag bort all luft?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ställ bilen med motorn igång med kylarlocket av. Om det bubblar i vattnet har du luft i kylsystemet. Låt den stå och gå tills bilen blivit varm och det har slutat bubbla. Sätt på locket och ge dig ut och kör. Då ser du om du fått ur all luft i systemet!

/Johan

Länk
Ca
30
Carlson
520i 24V E34 1992
när jag ger mig ut och kör fylls hela behållaren så att det rinner över och när jag stänger av bilen försviner allt vatten i behållaren så att det blir alldeles tomt i den.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om detta uppkom efter kylarbytet så tyder det ju helt klart på luft i systemet. Annar så kan ju bubblor i kylvattnet bero på trasig topplockspackning mm.

Men som sagt, sök på forumet om luftning så får du läsa lite hur du skall göra. Det har skrivits mycket om det tidigare....

Min skrothög: Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
min 318is håller också på och krånglar med kylningen. jag tror också att jag har luft i systemet, men det lustiga är att jag tyckte att jag luftade den bra. under flera månader låg även tempmätaren helt stilla rakt upp när motorn var varm. men nu hoppar den runt hur som helst och ligger för högt alldeles för ofta.

jag skall lufta igen så får vi se vad som händer.
ormen
just på "is" brukar värmeväxlaren krångna.... känt fenomen.... kan va den... eller är nåt felvänt..... slang, termostat... luftning görs genom att du lossar på skruven brevid kylarlocket o låter motorn gå.... o bli varm..... tips.... om kylarslangarna lossas.... spola med ordentlig tryck..... spola igemon motorn....

Länk
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det kan också vara ett mätarfel som gör att mätaren hoppar så som Schumi beskriver. Det har hänt på min, men enligt verkstaden så var det inget fel på kylsystemet, däremot trodde dom att det var ett mätarfel.

Mr C
sc
637
schumi
e30 318is -90
alltså jag blir fan inte klok på min is. ibland hoppar tempmätare runt hur fan som helst och temperaturen ligger alldeles för högt bara för att nästa dag ligger den perfekt hela tiden.

tex.

igår när jag åkte hem från jobbet låg jag runt 110-140 den fem milen hem och då var temperaturen i kylsystemet hel utflippad. fick sitta med full värme på hela tiden och tempmätaren hoppade som fan.

när jag sedan åkte till jobbet i morse låg jag och pressade runt 200 hela tiden de fem milen och tempmätaren låg helt still rakt upp alla fem milen till jobbet. även när jag låg och pressade 215 längre sträckor. så jävla skumt.

jag skruvade av locket till expansionskärlet imorse och drog i gasvajern. höjde kanske varvet till 300 under tio sekunder. kylvätskenivån låg då helt stilla. då måste väl topplockspackningen vara ok i alla fall, eller måste man gasa mer?

nivån i mitt expansionskärl ligger hela tiden lågt på botten, men nivån verkar trivas där. så fort jag fyller på mer försvinner det bara. skumt..
sc
637
schumi
e30 318is -90
höjde varvet till 3000 menar jag såklart
ormen
om du skruvar av locket... o gasar, ska du se en stråle högt upp i kärlet som sprutar mer ju mer du gasar.... annars är det nåt fel... kolla även när motorn är varm att fläktkopplingen går trögt... mätarfel är vanligt... min hoppar också ibland, dock håller den sig inom de två strecken... om jag daskar till instrumentet, går den till rätta.....

Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
ormen.. var ska denna stråle komma ifrån?

brevid expansionskärlet finns det ett annat kärl. det kärl som luftningsventilen sitter på. från detta kärl finns det ett hål in till expansionskärlet. menar du att det är därifrån det ska spruta?
för att det ska kunna spruta från detta kärl måste ju den slangen som går från termostathuset till luftningskärlet vara fylld med kylvätska. min sån slang är aldrig fylld med kylarvätska när motorn är kall.
ska den va det?
min blir fylld med kylarvätska för när kylvätskan når 88 grader och termostaten öppnar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.