|
|
|
|---|---|
|
asc lampan har lyst konstant en längre tid(så fort jag startat bilen,men ej abs)idag så la hastighetsmätaren,varvräknaren,tempmätaren,tankmätaren,och färddator,och mätarvisningen av,är detta en givare till asc som på verkar allt detta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En givare tror jag att vi utesluter denna gång, då abslampan lyser också om den är paj. Tror mera på ett instrumentfel isåfall. Funkar ASC trots lampan?? Fel i avstängningsknappen?? Sedan finns det en vire som styr gasspjället från ASC enheten som kan gå av och då lyser bara ASC lampan om jag inte minns helt fel.Sök runt lite på forumet med sökfunktionen "sök inlägg" knappa in ASC ABS så kanske du hittar nått, Välkommen till Bmwpower, trevligt "alias" gillar Usa Fordar :)) ///MVH Hasso Länk |
|
nej asc funkar ej överhuvudtaget,när jag trycker på knappen så händer inget,provade bilen presic nu funkade hastighetsmätaren,varvräknaren,temp,tank,förbrukningsmätaren,färddatorn och symbolen för asc i instrumentet lyser konstant(presic som tidigare),wiren kollade jag och den verkar hel................. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett centralt jordfel eller glapp till instrumentet är ju inte helt ovanligt fenomen. Känns som två olika fel tycker jag, kan ju vara Asc enheten som spökar en DIS avläsning med diagnosprogram är nog nödvändig. Hur har du med spänning i bilen ?? Sånna här konstiga fel kan uppträda då batteriet håller på att ge upp. nån cell som är paj tex. Elektroniken kräver minst 12V för full funktion. Anslutningar till Batteriet ?? ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Kan du utveckla resonemanget runt konstiga elektronikfel/dåligt batteri. Batteriet är väl ändå "bara" ett startbatteri? Med motorn igång och laddning från generatorn, spelar då batteriets status någon roll? | |
|
Min bil uppförde sig ungefär så för ett tag sedan.Först började asc+abs lysa,för att sedan fungera vid nästa start.Några dagar senare gick bilen ej igång,kablade igång bilen, inte en mätare fungerade.Nästa start ok,nu har jag bytt batteri och har ej haft ett enda fel sen dess.(då hamnade tyvärr första biltema delen i bilen) 600:- istället för 1100:- iofs kan man köpa facelift för en j-vla massa pengar ,borde man ha råd att köpa originalbatteri. Mitt råd testa med batteriet. |
|
|
kollade den omtalade "wiren" idag igen den var hel men vid noggranare kontroll så visade det sig att wiren inte låg i sitt spår på "gasrullen"-satte den rätt=lampan slocknade och asc funkar som den ska!!,fenometen men dom "döda"mätarna har inte upprepats,vad ska jag göra?,strunta idet tilss det kommer igen-om det kommer igen!?. efter läst här på forumet så verkar elfelen komma och gå på vissa bmw.............. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.