|
|
|
|---|---|
|
Min BMW528i Touring -97 stannar när den blir varm. Efter det går den inte att starta igen. Startmotorn går runt, men den startar inte. När den kylts av lite så går det bra igen, men när den blir varm igen så stannar den. Sen är det samma visa igen... Med varm menar jag att värmenålen i intrumenteringen står rakt upp, alltså helt normal arbetstemperatur. Hjälp mig -- vad är fel? | |
|
Det kan bli 3 typer av fel på motorn. Elektriskt, Bränsle, eller mekaniskt. Elektriskt är det vanligaste. Är det gnista? Är stiften blöta med bränsle? Är stiften torra, går bränslepumpen? Felkoder?? |
|
|
Det första är väl att kolla om bränslepumpen går,det kanske går att lyssna på pumpen när starten går? kolla bränslepumpsrelät. det går att tvångsstyra relät med en trådbygel, jag tror att det är mellan 30 och 87 på sockeln med relät borttaget. FAF |
|
|
Felet uppstod första gången igår, och jag har haft bilen i tre år utan problem. Det finns inga felkoder i displayen. Det konstiga är ju just att det är när motorn blir varm som den lägger av. När den är kall så går den ju som den skall. Har en teori om att det kan ha någonting med elfläkten att göra. Den brukar gå i vissa fall, men den har aldrig startat under mina "experiment" under dagen. Alltså, något elekriskt med kortslutning av något slag. Har kollat alla säkringar och det ser OK ut. Skall kolla upp bränslepumpen och gnistan på stiften, det verkar kunna vara rimliga fel att utgå ifrån. Några andra förslag? Tack, Mattias |
|
|
Jag skulle sätta en slant på tändningsfel. Då det blir varmt så utvidgar sig någon koppartråd eller kondensator så det blir avbrott. Det där tipset med bränslepump eller relä är inte heller fel men man brukar höra om den går. Så det är snabbt att utesluta det. Gnistan kan vara fördelaren, eller tändmodul. |
|
| Kolla gnistan . har du ingen gnista så är det troligtvis tändmodulen . | |
| Den bilen har ingen tändmodul!!! | |
| Det måtte vara nån givare.Bäst att göra en datakörning. | |
|
har du nyligen kopplat loss batteriet en längre tid när motorn varit varm? sen dör motorn eller startar den inte efter att du stängt av den? Om den dör när dör den? (vid tomgång eller även under körning?) |
|
|
Motorn dör både i tomgång och under körning, samt startar inte igen direkt efteråt. Mitt batteri har varit dåligt under vintern, det har inte gått att statrta bilen efter ett par dagars stillastående med -25 ute. Vet inte om det kan ha med saken att göra det du frågar om jag kopplat loss batteriet. Annars har jag inte det. Tack för alla goda råd. Har ni fler så är jag evigt tacksam. Om inte så blir det nog till att åka till verkstan och göra en "datakörning". |
|
|
är det så att den dör själv och att den dör när du kör så kan det inte vara det jag tänkte på... så tyvärr... testa med en datakörning. |
|
|
Min kompis hade samma problem med sin bil.När den blev varm och han skulle starta den såhände ingenting.Man fick vänta en stund och sen starta.På hans bil var de tändspolen som var kass. SNART EN M5-M3KILLER!!!!!! |
|
| Tändspolen,var sitter den på en e34.a?? 93,a | |
|
Efter att ha varit inne hos BMW så konstaterade dom att var två givare, en på kamaxeln och en på vevaxeln, som var dåliga. När det blev varmt så började dom rapportera konstiga värden och tändningen slogs av. 3240:- senare funkar nu bilen igen. End of story. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.