AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
611

Trög att kallstarta..

marli
Startgas ingår just nu i min standardutrustning....

Min E28 M535 vill inte riktigt gå igång när den är kall, den tänder och går något varv men startar inte. En liten mängd startgas och så går det alldeles utmärkt. När motorn väl gåptt igång kan man stanna den nästan omeldelbart och då är det inga problem, likaså mitt på dagen när det är varmt ute. Dock går den lite ojämnt i början.

Min slutledningsförmåga säger mig att motorn inte får tillräckligt med bränsle vid start, och att detta beror på att kallstartsventilen inte funkar. Vad kan detta bero på? Kass 'Thermo time switch'? Några andra leads?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Tror precis som du att kallstartsventilen är paj...
En kompis hade en E30 som den var paj på å den var lika trög den åxå...
Starta absolut inte utan startgas...

//Cosmos
(Ännu ej BMW Ägare)
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Har också detta problemet.Min fråga är vart kallstartsinjekton sitter och vad en ny kostar?

Tack för alla svar.

marli
Mitt under insuget, överjävlig att komma åt. Det går en bensinledning från injektorrälsen neråt mellan insugskanalerna, följ den så hittar du den!

Skulle också vilja veta vad den kostar, det är dock inte säkert att den är paj, den styrs av en givare på termostathuset som känner tempen på kylarvattnet och baserat på detta ger en impuls till motronic om hur länge ventilen skall vara öppen (Kallas 'Thermo time switch' enl Bentley vet ej svenskt namn) denna bör man kolla resistansen på (värdena finns i Bentley) det kan vara den som ballat ur. Du bör ha två eller tre givare på termostathuset den vi pratar om är den som sitter närmast toppen (om jag minns rätt, det skall vara den som kräver störst hylsa för att lossa).

Jag skall ge mig på min i helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.