|
|
|
|---|---|
|
ska ut o justera parkeringsbromsen.. hörde ngn nämna om att man inte ens behöver ta bort däcket, bara ta bort en hjulbult, och att man sedan ska komma åt justerhjulet därigenom, stämmer det? Mvh Björn | |
|
Låter lite lättvindigt, har själv en 525 -93 och en 523 -97. Har fått helrenovera båda bakbromsarna. Problemet är att BMW "fortfarande" håller sig med trumbromsar till handbromsen i bak. Otroligt, men sant. :( Om man inte regelbundet drar i handbromsen vid ca. 30km/h så rostar trumman invändig. När du sen står still och drar åt handbromsen så fastnar rosten i beläggen och trumman blir allt större invändigt (diametern ökar)och beläggen geggar ihop. Till slut kan du inte justera handbromsen längre utan måste byta RUBBET i bak, bromsskiva inkl. trumma, handbromsbelägg, länkarmar, mont-kit och skivbroms-klossar. Så ett tips för att få långlivade handbromsar. Dra i handbromsen ett par hundra meter hemifrån, då dunstar all ev. kondens och fukt bort när du rullar i på parkeringen. Detsamma gäller när du tvättat bilen, kör ett varv runt kvarteret och "värm" bromsarna. Det är alltså viktigt att bromsarna är torra när bilen står parkerad, det är då de rostar som värst annars. Lycka till Zapper |
|
|
SuperBjern: Lys med en ficklampa nertill i trumman. där sitter justeringen kommer man åt med en skruvmejsel. var glad att inte det är handbroms i oken som audi, peugeot mfl. Mycket mer problem med dessa. En handbroms skall nyttjas regelbundet, gäller alla typer, annars kärvar de ihop. /Janne - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
SuperBjern: justeringen ser ut som ett kugghjul. /Janne - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
Måste säga att den absolut bästa handbromsen jag haft satt i en SAAB 99CC -77. Självjusterande handbroms i de främre bromsoken. Dags för klossbyte? 1. Tag ur de slitna klossarna. 2. Gänga in bromskolven 3. Sätt i nya klossar 4. Dra i handbromsen för att justera ut kolven till klossarna 5: Klart Så himla superenkelt, man får t.o.m. tid över till att smörja glidoken och låssprintar med koppar/grafitfett. :) |
|
|
tack så mkt för hjälpen.... men allt löste sig mkt bra, klarade av att justera den enbart genom ett hjulbultshål, å nu funkar den perfekt... =) efter att jag då varit ute å kört en bit med igendragen parkeringesbroms.. kändes som att den behövde slita bort lite beläggning.. =) Mvh Björn |
|
|
Finns det ingen justering invändigt vid själva bromsspaken?Min tar mycket bra men ganska högt tänkte jag skulle justera den lite så den tar längre ned. /Roger ----- Länk |
|
|
Roffa -> börja alltid med att justera vid trumman, först om det inte hjälper ska du röra spaken (behövs nästan aldrig). Justeringen vid spaken är till för att användas om vajern slakat. Det som händer om man justerar vid spaken istället hela tiden är att en liten "klo" i trumman dras längre och längre ut. Till slut börjar den rosta och kärva eftersom vajern hindrar klon att gå tillbaka till sitt startläge och det slutar med att du inte kan justera någonting utan måste renovera trumman, framförallt jobba bort rosten från denna lilla klo (eller vad man nu skall kalla den...). Det är hyfsat bökigt... ------------------ Always Diesel |
|
|
ronte:Okej då ska jag justera vid trumman istället! //Roger ----- Länk |
|
| måste man göra det på båda sidor eller? | |
|
Ja du justerar ju för varje hjul separat. //Roger ----- Länk |
|
| ok, tack för det! måste också justera, min handbroms tar bra men alldeles för högt upp. | |
|
Nu har jag justerat handbromsen..tar helt perfekt..så nu börjar det vara dags att beställa besiktningstid =) //Roger ----- Länk |
|
|
:) Måste fråga, vilken av hjulmuttrarna lossade du för att komma åt att justera? ......skojade bara, kunde inte låta bli att skriva inlägget. |
|
|
haha... humor humor... =) Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.