|
|
|
|---|---|
|
Hej, sitter i lite knipa nu. Vår 523:a lämnar vi alltid på service hos BMW för att få full S-bok, men vår gamla 525 Touring -93 brukar jag lämna hos en skutt-verkstad p.g.a. sjukdom. Tidigare har jag alltid meckat själv. Men nu börjar plånboken börjar bli tunn och Touringen har ännu inte gått igenom besiktningen, massor av avgaser. Skall ombesiktas senast 26 Mars. Den går jämnt och fint, men för fett säger de som kollat värdena. (Bilprovningen och skutt-verkstaden har mätt upp värdena) Jag besiktade med lite bensin och 1 liter K-sprit, ingen effekt. Har efter besiktningen bytt följande: Motorolja 5,75L Castrol GTX Helsyntetisk Oljefilter T-stift NGK Motorluftfilter Termostat Wahler 80 grader, den trasiga var på 88 grader. samt kört upp 60L bensin inkl. 0,5L STP System Treatment tror jag det hette. Resultat: Absolut INGEN förbättring. Värden vid förra besiktningen 011023/22098 mil: Gränsvärden inom parentes. CO tomgång: 0,0 (0,5) CO 2500 varv/min.: 0,0 (0,3) HC: 072 (100) Lambda: 1,01 (0,97-1,03) Värden vid denna besiktning 030227/24898 mil: CO tomgång: 2,2 (0,5) CO 2500 varv/min.: 1,5 (0,3) HC: 300 (100) Lambda: 0,95 (0,97-1,03) Motorn har varit ordentligt varmkörd när värdena uppmätts. Tjyvluft, EGR-ventilen, Lambdasonden och katten kvar att kolla. Någon som vet om man kan renovera en Lamdasond? Hur fungerar den mekaniskt? Och var exakt sitter den på en BMW 525 rak-6:a? Är det en sensor som är inskruvad i avgasröret, ganska nära grenröret med två el-kablar kopplade? Samma sak gäller EGR-ventilen, var sitter den? Och hur ser den ut? Har aldrig meckat Lamdasond, men polarens hade rostat ihop på hans Mazda så han smorde upp den, sen flöt han igenom besiktningen. Tjyvluft kan man hitta genom att spraya startgas på det misstänkta stället, suger den in tjyvluft ökar motorns varvtal när man sprayar. Smart tips. Notera att tomgången sjunkit från ca. 1100varv till 600-700varv efter termostatbytet. Och att gamla termostaten endast nätt och jämnt nådde upp till kvarts temp och efter bytet visar normala värden. Fick tipset att katten kunde vara tom, men jag har på en tidigare Mondeo kört loss en bikaka i katten och då har det skramlat rejält samt täppt till utblåset ur katten och kvävt motorn, men något sådant har jag inte märkt på 525:an. Ang. Katten (Drygt 6700:- piratdel), kan den gå sönder på andra sätt än följande? Bikakorna lossnar och skakar sönder. (Detta har inte hänt, sånt har jag varit med om förr på en Mondeo. Låter djävulen) Tanka blyad bensin och få en beläggning på platinaytan. (Hoppas jag verkligen inte hänt) Vore tacksam för lite hjälp | |
|
Det är förmodligen katalysatorn som är dålig. En katalysator kan "förbrukas" ganska fort om den t.ex. utsätts för oförbränd bensin eller olja... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Låter ju inget vidare, men om katten "förbrukas" måste ju "själva felet" sitta någon annanstans? Och vad kan det vara? Vill ju inte köpa ny Kat som råkar ut för samma sak igen. :( |
|
|
LÖSNING PÅ PROBLEMET? Nu har vi förmodligen hittat felet, men det återstår att mäta avgaserna igen innan vi ropar hej. Jodå, vi hittade Lamdasonden i grenen precis framför katalysatorerna. Men hur lossa de två kablarna från sonden? Eller följer det med ny kabel till ny sond? Frågorna snurrar i huvudet, gäller att tänka logiskt nu. Alltså, leta vart kabeln tar vägen, in i en "ränna" under bilen, fram mot motorn och upp på väntersidan av motorn. Sonen ligger under under bilen och visar mig vart kabeln tar vägen. Jag ser kontakten och sträcker ner handen för att lossa kontakten. Till min förvåning får jag kontakten och kabeln i handen i samma ögonblick jag vidrör den. Hmmm... den har alltså lossnat. Vi smörjer båda kontakterna och sätter ihop dem igen. OBS! Kontakten är rund, av svart plats och har bajonett-fattning. Den har förmodligen vibrerat loss under vintern. Vi använder bara 525:an inom stan, så vi har inte noterat att vinterdäcken vibrerar vid ca. 100km/h. När vinterdäcken monterades och balanserades i höstas, så "glömde" gummiverkstaden att balansera ett framhjul. Detta upptäckte vi nyligen då vi tog 525:an upp till Bollnäs. Nu är balanseringen fixad. :) Hoppas denna erfarenhet kan hjälpa någon annan med liknande problem. Zapper |
|
|
En liten notis, K-sprit sänker CO-värdet , men höjer tyvärr HC-värdet. /Janne - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
Jo, fick nys om det efter besiktningen. Så, no more K-dojja. |
|
igor |
prova att höjja tomgången genom att skruva på wiren lite grann det gjorde jag och det funka |
|
Höja tomgången? Jag fick ju ändå för höga värden på CO 2500. :( Har jag missat något eller kan man få en förklaring? |
|
|
Har du hittar en lös kontakt till lambdan så kan det ju vara orsaken. Själva lambdasonden är inte mekanisk och kan inte renoveras, endast bytas. EGR-ventil är jag osäker på om det finns på denna modell, någon annan vet säkert. Personligen tycker jag diverse konstgjord andning med K-sprit och dylikt inför besiktning är att skjuta problemet framför sig, bättre att angripa källan till problemet än symptomet. Trots allt går motorn bäst och säkert billigast vid "riktiga" korrekta avgasvärden och dessutom är det ju för miljöns skull. Hittade förresten en bra länk i ämnet: www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm#LAMBDAk FP |
|
|
Ja, jag hoppas verkligen att vi hittat felet nu. Fjolårsbesiktningen var ju klockren. Någon EGR-ventil finns inte på denna M50 motor med Motronic-insprut fick jag reda på idag. Är det så att EGR-ventiler endast finns på förgasarmotorer? Eller finns de även på vissa inspruts-motorer? K-spriten var ett desperat ryck jag fick, då besiktningsmannen gav mig en kvart att sticka ut och varmköra bilen ordentligt. Men nu vet jag att det var bortkastade pengar, även om K-sprit är miljövänligare än 95 Blyfri. ;) Tack för länken. :) |
|
|
Jag tror jag har sett EGR-system på t.ex insprutade Volvo. Ett dåligt system som mest slaggar igen och orskar besvär (och 2:a vid besiktning). FP |
|
|
Ja, själva felet kan ju vara att lambdasonden inte fungerat och motorn därmed fått felaktigt bränslemängd vilket den inte klarat av att hantera. Följden blir då att oförbränt bränsle hamnar i katalysatorn, vilket kan förstöra den ganska fort. Om nu lambdasonden bevisligen inte fungerat är det bara att hoppas att det räcker att åtgärda denna naturligtvis... De flesta bilar har faktiskt EGR-system, de modernare varianterna är dock lite smartare konstruerade än tidigare och orsakar därmed mindre problem. Numera görs ingen funktionskontroll av EGR-systemet vid en kontrollbesiktning. Endast befintlighet och möjlighet att fungera kontrolleras. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Testade värdena idag igen, INGEN förbättring tyvärr. Bara att beställa tid på verkstan. :( Ang. EGR-ventilen så har den tydligen ersatts av katalysatorn, utom Ford som inte klarar kraven utan är tvungna att fortsätta med EGR-ventil OCH katalysator. Allt enl. uppgifter från skutt-verkstan. Återkommer efter verkstadsbesöket 7/4 med en rapport. Hörs Zapper |
|
|
Dom gillar tydligen inte Ford. Jag har iaf sett både VW och Volvo med EGR och kat, finns säkert flera. FP |
|
|
EGR-system och katalysator används ofta ihop, inget ovanligt alls... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Är bara lite intreserad hur det gick. |
|
|
Jo, på Skärtorsdagen blev den klar och gick igenom besiktningen. Fel: Lambdasonden Så nu ska den väl rulla ett tag till hoppas jag, ska bara byta olja i vxl-lådan så ska den väl vara rätt okey sen. Zapper |
|
|
Jeppe: A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! Himla tur att vi har en 523:a och en 525:a då. :lol: Zapper |
|
|
Vi gjorde ju följande service först, för att se om det blev någon skillnad. Har efter besiktningen bytt följande: Motorolja 5,75L Castrol GTX Magnatech Helsyntetisk Oljefilter T-stift NGK Motorluftfilter Termostat Wahler 80 grader, den trasiga var på 88 grader. samt kört upp 60L bensin inkl. 0,5L STP System Treatment tror jag det hette. Med motoroljan följde en liten tävlingsfolder på varje 4L-dunk som jag fyllde i och skickade in. Å si på rackarn, jag vann en VIP-resa för två med Castrol-Williams-BMW till A1-Ring nu i Maj. Så nu har jag nog tagit mig igenom "oturs-stimmet" verkar det som. :) Zapper |
|
|
Skönt att turen har vänt för dig. Men man måste visst nå botten för att kuna skjuta ifrån och nå toppen. Har samma problem med min kära bil men där hjälpte det inte att byta Lambdan. får se nu när jag har testat att byta katt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.