AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
730

NU ÄR DET SLUT!!!

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Happ, nu har som man fasad för mest hänt. Lådan har rasat på min 525ixat. Körde lungt på motorvägen i 110, då började rasla och slamra i lådan och så... Mmm. Vad fan ska jag göra nu då, är det någon som har en begagnad låda i bra skick och sälja? Vad kostar det att sätta i en ny låda? All hjälp är nu välkommet. Det är trots allt en jävligt fin bil för övrigt jag vill inte sälja den eller skrota... Kan det ha skadat något annat än lådan? 6:an spinner lika fint som vanligt, men nått annat kanske har rasat.
Hej! hör med skrotarna om pris sök på bildelsbasen,fast jag tror ju att det kan bli svårt att hitta en till en ix den borde ju vara annorlunda jämtemot 525ia och dom fanns det rätt många av såg jag.En ny låda skulle jag tro att kostar en smärre förmögenhet.Sen så vet jag att det finns ett ställe i Gävle som heter Automatlådeservice som reparerar automatlådor till alla märken,har ingen aning om dom är seriösa eller ej men du kan ju slå dom en signal och fråga vad det kan kosta att renovera lådan. tel nummer dit är 026-512251.

mvh jocce
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tack för tipset Jocce.
Jag kollade det och hittade en låda som kom ifrån en 525ix -92. Kan någon kunnig tala om för mig om lådan passar, det är ju en -95:a jag har. Jag har en länk dit (lång) Klipp och klistra!!!
Länk
Den där adressen är nog ett fall för Guinness Rekordbok :-)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
;)
x : 4 hjulsdrift...det är inget med detta som strular. Vet ej med exakthet hur det funkar men kanske är det här problemet finns att finna.
^Simon-SAys^
Vilken av lådorna är det som har rasat? Fördelningslådan eller vanliga? Jag råkar nämligen ha en "vanlig" låda till 525ix -93 hemma som gått ca 9000 mil. Eftersom jag nyligen bytt fördelningslådan på min bil. så fick jag den andra över.

Hör av dig om den är av intresse.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag vet inte riktigt vad det är som har rasat än, jag har bara pratat en snabbis med bmw igår och dom kom med teorin att det "bara" kan vara elektronikfel. Det känns nämligen som att lådan ligger i neutralläge. När jag gasar så rusar bara motorn, utom när lådan ligger i P, då hör jag ett svagt rrr-ljud. Jag överdrev när jag skrev att det började rasla och slamra i lådan när det hände, jag hörde endast ett sådant RRRRR ljud i lådan, som när man missar en växel rejält i en mauell. Sen hörde jag inget mer, motorn bara rusade när jag försökte gasa.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag hör av mig till dig Simon om den vanliga lådan rasat, jag lär väl få reda på det imorrn
Hej Deimos!
Exakt samma sak hände mig för knappt två år sedan och det är inte lådan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är splinesen på främre kardanaxlen som har "rasat" där de skall greppa in i fördelningslådan.

Om du har tur så räcker det att byta kardanen 2400:- för en ny BMW orginal. Om Du har otur så är även "ytterdelen" på splinesen kassa och då blir det naturligtvis mer problem/pengar/arbete.

Hoppas verkligen att Du hinner läsa detta innan du slänger bort pengar på en ny låda eller DYR felsökning på BMW.

Jag svarar gärna på ytterligare frågor om det skulle vara något som är oklart.

MVH Fredrik
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tack Fredrik!!!
Nu blev jag lättad, jag förberedde mig för 10-tusentals kronor för en nyare låda eller en renovering av den gamla, så det här felet låter billigt i nuläget.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
En sak till. Vad beror detta på, att bilen har gått hårt eller bara otur? Importerade den för ett halvår sen från Belgien...
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
En granne som oxå åker ix råkade ut för samma sak. Det KAN bero på att den är hårt körd, men det är oxå så att ix i likhet med de flesta(?) andra fyrhjulsdrivna bilar, är känslig för att däcken håller samma dimension runt om och det innebär även att det kan slita hårt på vissa delar i transmissionen om man bara byter två däck om de två som blir kvar är slitna. Enligt vad min granne fick reda på är det just de nämda splinesen som ger sig. Antagligen tur (eller kanske en medveten svaghet) eftersom nästan allt annat som kan gå sönder är betydligt dyrare (fördelningslåda, vxllåda etc.)

Mats E
BMWCS 3050
Kardanaxeln rör sig hela tiden längsledes (givetvis väldigt lite men iaf)
Därför är det extremt viktigt att splinesen är smorda med rikligt med grafit- eller kopparfett.
Så var inte fallet på min bil det var helt kruttort!
Sen påskyndas ju givetvis processen om bilen körs hårt.
MVH Fredrik
525iAXT -93
Sedan är det väl så också att de fyrhjulsdrivna inte kan bogseras hur som helst, ska dom bogseras måste alla fyra hjulen vara på backen. Annars finns risk för skador.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det visade sig nu att det INTE var splinesen som hade rasat. Det var det som jag fasade för mest, lådan.
Nu hade jag dock tur och hittade en 5000 milar låda som hade suttit på en svensksåld och krockad 525ixa -95. Puh, de ville bara ha 12000 för lådan i huddinge bildemontering. Lådan ska också bara ha haft en ägare och att det är garanterade mil, jag får väl hoppas på det. Tur i oturen, en utbyteslåda på bmw kostar väl sisådär 35000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.