|
|
|
|---|---|
|
Jag är personligen emot annat än en bra olja i motorn men det finns många som påstår att olika tillsater skall vara bra. Finns det någon här som har hällt i oljetillsatser i motorn, i så fall hur blev det? Bra/dåligt? Vad tycker ni?? /Martin | |
|
Slick 50 Jämnare gång på en gammal E-28 528i -83. Tyckte det funkade, har även sätt tester på olika mässor, så jag tror på det. Micke.. Länk |
|
|
Generellt kan man väl säga att om extra tillsatser skulle behövas så skulle dom redan vara inblandade i oljan. Nu är det ju så att det faktiskt redan finns tillsatser i oljan från början, så jag tror inte du behöver hälla i nåt extra. En sliten motor jobbar däremot under andra premisser än en ny motor och där kan eventuellt tillsatser göra nytta. |
|
|
Hälde slick50 i min förra bil för ett antal år sedan - ingen märkbar skillnad. (jag hade nog tur!) Men den kunskap jag har idag om hur dessa oljetillsatser "fungerar" samt hur oljor är uppbyggda och fungerar, skulle jag ALDRIG slå i en oljetillsats i min motor! Rent slöseri med pengar, som i bästa fall inte gör någon skada i din motor! Lägg pengarna på ett extra oljebyte men en bra olja istället, det kan göra nytta.... Här är två sakliga och relativt uttömmande sidor om faran med olika oljeadditiv: Länk Länk Mvh |
|
|
Den enda tillsats som jag kan tänka mig fungera är Omegas tillsatser BMWCS Nr: 4798 |
|
Modellko |
ok grabbar , men finns det nån bra tillsats då man kan hälla i motorn ... min mekaniker tipsade mig med slick 50, men som jag ser här så har vissa av er mycket emot den .. och om nån vet vad man kan göra eller hälla i så att man får lenare motor ... |
|
slick50 har jag med mycket gott resultat använt på automatlådor , slick50 för just lådor då. vet inte varför det fungerar men det gör det. slick50 för motorer vet jag inget om men jag tror inte att det kan skada - oavsett vad resten av världen säger. |
|
magmo |
Du skall iså fall testa Omega 909 Motoroljeförstärkare. Får kamaxlar & lyftare att fungera "ljudlöst". Innehåller 22st additiver för ökad effekt till alla typer av bensinmotorer. Blandförhållande enligt min broschyr (5-10%) av oljemängden. Tror mekonomen kan ta hem på beställning? Var och en har sitt eget helvete! |
|
Strunta i alla eftermarknadstillsatser! De är svindyra och kan i värsta fall medverka till att motorn tar skada! En bra motorolja har alla ingredienser som motorn behöver. Om du börjar slabba med egna experiment kommer oljans egenskaper med stor sannolikhet att försämras då man rubbar oljans additivbalans. Slick50 (teflonpreparat) skulle jag som sagt aldrig slå i en motor med den kunskap jag har idag! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
magmo |
Mekonomen tar 109:- för motorspolaren 907. Var och en har sitt eget helvete! |
Modellko |
men Johan, vad är problemet med teflonpreparat, om det e så skadligt, så varför har dem det i oljetillsatserna .. ?? I love my BMW .. |
|
Modellko, att man säljer teflonpreparat, beror tyvärr endast på att det finns tillräckligt många lättlurade stackare som är beredda att spendera många hundralappar på en produkt som i bästa fall inte skadar motorn! Till saken hör dessutom att de flesta av teflonpreparatstillverkarna (typ Slick50) och tillverkare av andra typer av "mirakelmedel", har blivit stämda och fällda i amerikanska domstolar, där deras motsvarighet till konsumentverket vann målen... Jag har haft rätt omfattande utläggningar om teflonets intevarande i motorolja, så jag citerar mig själv från några tidigare inlägg: "Bortkastade pengar som förstör motorn! En bra olja med regelbundna byten är det bästa för motorn. Teflonet är lömskt. 1. De mikroskopiska partiklarna sväller när de blir varma och kan sätta igen filtret = lägre oljetryck/cirkulation. 2. Teflonet kan hindra oljan att fästa på metallen = smörjningen minskar. 3. Teflonets motståndskraft mot tryck är mycket sämre än oljefilmens = om oljan inte fäster orkar inte teflonet hindra metalldelarna från att mötas. 4. Om du har en riktig olja sker smörjningen med hjälp av oljefilmen = inga metalldelar möts i motorn. 5. Teflonet har en tendens att avsättas klumpvis precis efter utloppen i oljekanalerna - detta kan störa oljeflödet i motorn - sämre smörjning. Olika oberoende tester visar på att motorn slits MER med teflon än utan! Slutsats = varför skall man ha teflon i motorn när den hindrar oljans funktion? Dessutom är det inte precis gratis att förstöra motorn på detta sätt. Här kan du läsa mer om ex Slick 50 ur ett kritiskt perspektiv: [LÄNK] " "Kort och gott: Bluffprodukter! Precis som Anton är inne på, utlovar en del tillverkare av liknande produkter bränsleförbrukningsminskning med 10% eller mer. Då skall man tänka på att oljans motstånd i en motor utgör ca 10% av all effektförlust. Dvs. om man minskar friktionen till 0% (!!!!), minskar förbrukningen med ca 10%........ Det medlet som tar bort all friktion kan man nog tjäna grova pengar på! ;o) Ofta är det så att "enginetreatments" har en eller ett fåtal egenskaper som kan vara positiva i en förbränningsmotor. Det man sällan (eller kanske aldrig) nämner i reklamen, är att de nästan alltid har en mängd negativa effekter samtidigt! (ofta ökat slitage!) Summa summarum: Det bästa för motorn är en bra olja! Det finns inga oljetillsatser (eller oljor) som kan reparera en trasig/sliten del i en motor!" "Teflon kräver enligt Dupont (som uppfann och tillverkar teflon) kliniskt rena ytor samt högt tryck samt mycket hög temperatur, för att teflon skall fastna effektivt på metall. Inga av dessa förhållanden inträffar i en förbränningsmotor! Dessutom möts som sagt inte metalldelarna (med eller utan teflon) i en frisk motor med en bra olja....det finns hela tiden en tunn men stark oljefilm mellan metalldelarna! I olika mätningar med teflontillsatser, brukar slitaget ÖKA i motorerna! Teflonet har tyvärr egenskapen att svälla när den blir varm, vilket kan leda till att teflonpartiklar klumpas ihop och proppar igen filter samt oljekanaler. Inga av de seriösa motoroljetillverkarna tillsätter teflon i motoroljan! Låt teflonet stanna i stekpannorna, där det kanske kan vara till någon nytta." Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har skruvat med en del saab lådar, och samma fel på alla utom en. Vanligast är pinionglagren, går mellan 20´-30´mil troligtvis pga monteringsmiss från saab? Men en låda jag delat hade mer än så, ylande låda innan 18´ mil och dessutom den senare med större lager. Men största ? var att det såg ut som lådan var körd med grus i. Repiga drev, som annars brukar vara spegelblank. Den var Slick 50 behandlad, om detta hade ett finger med i spelet eller inte vet jag ej men det såg onekligen (o)lustigt ut. Detta kanske stärker förra inlägget? W |
|
|
Har då en liten fråga, någon som har prövat på RSVs produkter? www.rvs.se B M W - Do I need to say more! Länk |
|
|
RVS: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
magmo |
Hivade i 6,5L Mobil1 0w/40 i helgen och avslutade med 300ml Omega 909. (269:- på mekonomen) Det blev betydligt tystare och oljeförbrukningen jag hade förut var obefintlig. Vet det nu efter 150 mil långresa. Vågade mig inte på den planerade motorspolarburken pga risk för ökad oljeförbrukning Kommer för övrigt halvera oljebytesintervallerna från 2500mil till 1250 för att se om oljan inte blir så svart. Känns bra faktiskt. Var och en har sitt eget helvete! |
|
Jag fick ett tips av Anton Lillsund här på forumet om en rätt bra hemsida om olja. (tack för det Anton!) Hemsidan är kanske inte helt neutral, då det verkar finnas en koppling mellan den och de oljorna som hamnar främst i de olika testmoment som finns på sidan, men det finns ett par bra guldkorn på sidan. Så man får väl läsa den med ett kritiskt förhållningsssätt! Ett av de bästa "guldkornen" tycker jag är den pedagogiska visningen av problematiken kring att själv blanda i olika oljeadditiv i oljan! Länk Även om Omega-tillsatsen eller andra eftermarknadsadditiv kanske löser precis de problem som de utgör sig för att göra (många produkter på marknaden marknadsförs med rena lögner!), KAN det bli andra konsekvenser av additivens närvaro i oljan! Mitt stående råd är att inte slå i diverse tillsatser om man inte har 100:ig koll på vilka effekterna är! (det räcker inte med att läsa reklam/produktblad i det hänseendet!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, din länk är tagen från din Hotmail och fungerar därmed inte. Jag antar att du avser att länka till denna sida? Länk /Anton |
|
|
Helt riktigt Anton! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.