AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
570

Hur rensar man motorn och kylaren efter att den blandat vatten och olja

Är der någon som vet hur man rengör motorn och kylaren efter att motorn har blanda vatten och olja?

Tack!!!
Mattan
Har du vatten i oljan eller olja i vattnet?

Båda och. Toppen har sprukit och motorn tar in vatten. De e vit klet överallt.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Kylsystemet spolar du igenom med vatten ett par gånger.
När du åtgärdat felet (topplockspackningen?) så är det bara att hälla i Biltema olja (tror det kostar 70kr för 4liter) och ett billigt filter (eller ett begagnat) och efter du har startat motorn och låtit den gå en stund (typ 20-30sek) så är det bara att hälla ur den oljan och göra ett riktigt oljebyte!
Lite vatten kommer vara kvar, men det späds ut så det kommer inte skapa något problem!

Ha de bra
Mattan
Har du fått in mycket "vitt klet" i typ värmepaket o dyl. kan du få problem. Vet inte om man kan slå i nån form av nåt fettlösande i kylvattnet o köra runt lite o sen tömma ut det. En kollega hade oerhörda problem med hög temp. efter liknande haveri. Vi håller tummarna.

Jag ska hälla i sånt medel som löser ut oljan och köra nån KM. Sen ska jag tömma allt, och hälla i nytt. Upprepa till jag är nöjd =). Jag har rengjort kylaren nu. Gick bra. Tack för tipsen.

Jag lägger in bilder på min bil när den är klar.

Ha de bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.