|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick hem bilen igår och kollade lite på den idag. Bilen har stått utan ström närmare 1,5 år och nivåregleringen är i botten. Ska den "resa" sig med bara tändningen till? F.d ägaren sa att den förmodligen har satt sig, vad ska jag då kolla? Detta är min första bil med automatisk nivåreglering så jag är helt novis. Finns det ingen Svensk e23 klubb/hemsida? Tack på förhand! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk | |
|
Nivåregleringen aktiveras några sekunder efter att man slår på tändningen. Hör Du pumpen? Sitter i kofferten på vänster sida. Om inte kan det vara ett elfel, fick byta ett relä på min en gång. Kolla att det är olja i systemet, behållaren sitter vid pumpen. Viktigt!! använd rätt typ av olja annars får Du problem med hydrauliken. Kolla också givaren som sitter vid bakaxeln ("Al-burk" med länkarm). Några länkar – tyvärr inga svenska: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Ulf W. |
|
|
Om allt fungerar så kan du har liknande fel som jag har. Min pump snurrar, men någon magnetventil vill inte släppa igenom som den ska. :( Du kan väl skriva in hur det går. |
|
|
Jag hade mitt system totalt nerplockat för genomgång i vinter. Om det är så att nivåregleringen inte går igång även fast den borde (bilen är lastad), så kan det vara vad som helst, nästan... :) Mitt problem var att motorn till pumpen hade brunnit. Snurrar motorn så ska den ge tryck ut till systemet. Finns alltså inte nån ventil som sitter i vägen för oljan. Dock så finns en ventil som ska sänka trycket när bilen ska sänka sig. Om den ventilen skulle ha hakat upp sig i öppet läge så blir det inget tryck. Om nån klåpare har skruvat innan kan det ju vara så också att motorn till pumpen går åt fel håll. Det kan vara nästan vad som helst på dessa system som inte funkar som dom ska. Men det är lätt att felsöka med en multimeter. Berätta mer vad det är för symtom så är det lättare att hjälpa! mvh / Magnus |
|
|
Hej! Tack för svaren! Jag tänkte eventuellt börja kolla lite på det idag. Har ju en 730 som ska igång innan 1:a april. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Jag har inte bilen tillgänglig just nu, men det låter som att det är den ventil du pratar om. pumpen snurrar men bilen fortsätte att vara i botten. Jag ska nog ta och kolla på det i påsk när jag är lite närmaer bilen. Tack för alla input, det ska bli spännande att gräva i den igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.