|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gissningar kanske man ska hålla dig från men ändå, en 15-åring "som är på väg till verkstan" kan väl knappast vara lagligt va? Låter mindre troligt och jag vågar nog sätta en slant på att det inte går hem... :)) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Var har ni fått idén ifrån, om att man får köra bil utan kort, bara man provkör efter reparation? Varför skulle det vara tillåtet? Det är ok om du kör på inhägnat område men ute i trafiken? Att tillåta en ej utbildad eller godkänd förare att ge sig ut i trafiken låter inte som Sverige direkt. Får man köra full bara man provkör? Eller för fort? |
|
|
Det är sant. Det kan ni kolla upp om ni känner för det. Du lär dock åka fast om du inte håller dig inom rimliga gränser. Kör du ute i rusningstrafiken på Essingeleden 10 mil från bilens garage så lär du ju åka fast, men om du är i närheten av garaget och bevisligen har bytt bromsar på bilen så får du köra bilen utan körkort. Det går under samma regel som att du får köra en obesiktigad bil till och från verkstad och besiktning inför besiktning. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Det där skulle jag vilja ha skriftligt. :)) No offense Haglund, men det rimmar liksom inte. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S.: Jag köpte det inte heller direkt av när jag hörde det första gången, men efter att ha hört det från flera håll, bland annat en polis, så tror jag på det. Det var dock 3 år sedan jag fick reda på det och om det är ändrat på vet jag inte, men det låter väl högst otroligt. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Vinderdäck gället till och med 31 mars när vinterväglag råder eller om temperaturen är under +5. Vid grader under 5+ hådnar gummit på sommarsulorna och bilen får sämmre fäste. Man får dock ha på sommardäck när sommarväglag gället dvs om det blir 20 grader strålande sol och torra vägbanor i december så får du ha på sommardäcken. Ps du får böter om du ha på sommarsulor om det är vinetväglag, även om du skall utomlands jag har prövat ;) Mvh Martin |
|
|
Temperaturen är återigen helt ointressant ur laglig aspekt! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Haglund, jag tror att du misstolkar lagen lite! Så här står det i SFS nr: 1998:488 (körkortslagen från 1998:488) ....Undantag 10 § Bestämmelserna i 1-4 §§ gäller inte vid färd med fordon inom ett inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område. 11 § Den som har ett körkort med behörigheten B får köra lastbil och buss med eller utan släpfordon, men utan last eller passagerare, inom garage-, verkstads- eller bensinstationsområde. Detsamma gäller den som har fått ett körkort med sådan behörighet återkallat, om särskilt medgivande lämnats. Ett sådant medgivande gäller högst tre år. 12 § Polis som har ett körkort med behörigheten B får i tjänsteutövning köra varje slag av körkortspliktigt fordon en kortare sträcka. Det innebär att man dels måste ha (minst behörighet B) eller ha haft körkort (plus ett skriftligt medgivande) samt att det enbart gäller inom "verkstadsområde"! Ganska logiskt att man inte kan släppa ut personer i trafiken som varken har utbildning, övning eller tillstånd att framföra ett fordon. Det hjälper väl föga att man "bara skulle runt kvarteret" när man tappar kontrollen över fordonet och "slår en strike" i en flebarnsfamilj, pga att man inte har fått utbildning på fordonets framförande och/eller trafikregler.... Mvh |
|
|
Johan B: Du har säkerligen rätt. Jag har inte läst lagboken ang. detta. Det som är konstigt är att jag fått det bekräftat från flera håll inkl. en som jobbar som polis (dock ej trafikpolis). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Len |
Jeppe, jag är dock rätt säker på att jag läst (flera) intervjuer med trafikpoliser som på fullt allvar sagt så... - är temp. under +5 grader så betraktar dom det som "vinterväglag", dvs att vägen kan vara hal att köra på med sommardäck.... Kanske bara var deras glada försök till tillämpning.... När det rullar så rullar det! Och när det stoppas så kostar det. len |
|
Har precis som Len hört poliser säga så, i tv till och med. Ruben Börjesson sa det tex i Trafikmagasinet för ett tag sen. Men den stora frågan är om det är nån som åkt fast för att de haft sommardäck när det var 5 grader eller kallare. En sådan dom brukar ju bli en "mall" för hur man ska tolka nya lagar och förordningar. Är det nån som hört någon fällas pga detta? apocalypsorödmetallic... |
|
|
Har precis som Len hört poliser säga så, i tv till och med. Ruben Börjesson sa det tex i Trafikmagasinet för ett tag sen. Men den stora frågan är om det är nån som åkt fast för att de haft sommardäck när det var 5 grader eller kallare. En sådan dom brukar ju bli en "mall" för hur man ska tolka nya lagar och förordningar. Är det nån som hört någon fällas pga detta? apocalypsorödmetallic... |
|
|
Jag har också hört poliser säga så. Den vanliga definitionen av vinterväglag är just att temperaturen understiger 5 grader (används t.ex. av däckhandlare och i Vägverkets information). I lagboken finns dock en annan definition som lyder som tidigare nämnts (snö, is eller snömodd på någon del av vägbanan), det är denna som ska användas om någon ska fällas för att ha kört i vinterväglag utan vinterdäck. Det är alltså helt OK ur laglig aspekt att köra med sommardäck en vinterdag med -35 grader förutsatt att vägbanan är torr... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Såhär skriver Vägverket som tolkning av lagtexten: "I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari kan alltså en bilist köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken samt man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp." Första stycket ger ju en viss mån för fantasifulla poliser, men polisens bedömningar måste ju ligga inom de ramar som finns uppsatta av Vägverket. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Martin (W), Angående sommardäck på vinterväg. Vaddå funkar inte om man ska utomlands, är paragraferna felskrivna eller. Om jag ska bila ner till Alperna och svenska polisen stannar mig, menar du att jag får böter då? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.