AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.728

Om du blir stoppad med somamrdäck..

Sida 1 av 2
Om du blir stoppad med sommardäck när det råder vinterväglag är det bara att hävda att du ska utomlands :)

Utdrag från vv.se :
DÄCK
Vilka undantag finns från kravet på användning av vinterdäck?
Ett fordon får köras med sommardäck, trots bestämmelserna om vinterdäck, i följande fall:

om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
för färd kortaste lämpliga väg till och från besiktningsorgan enligt 2 § lagen (1994:2043) om vissa besiktningsorgan på fordonsområdet för besiktning,
om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre,
om fordonet är registrerat i utlandet, eller
vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.

/Jimmy
Länk
PE
630
PESK
740iA e32
Riktigt så lätt är det inte....du måste kunna på styrka det
på något vis. Typ. biljett till båt, packning i bilen..
Jag bor i Halland och många här sa: kör runt med en
tom ölback från Danmark och säg att du är på väg till
Danmark för att köpa ny öl....hur förklara man det om
man kör i östlig riktning? Nää, jag tror inte trafik poliserna
är så "dumma"...:-))
Peo
Agge
Skulle vara kul om man sa det, fast man egentligen inte ska åka utomlands och polisen följer med till gränsen :))))

//Agge
kanske ska till finland elelr nått då om man kör åt andra håller (tar turen runt treriksröset)

/Jimmy
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Spelar väl ingen roll om poliserna är dumma eller inte. Det är ju dom som ska bevisa att du inte skulle utomlands. Vad säger att man måste köpa biljett till färjan innan man åker eller ha packning i bilen? Polisen är ingen dömande instans.
Är man kall säger man bara att man ska utomlands, frågar dom vart så säger man inte det.. :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Eller så säger du helt sonika (förutsatt att du har en slutsiffra som stämmer) att du skall till besiktningen. Du får nämligen köra till och från besiktningen med vilka däck du vill oavsett väglag.
Eller så åker du omkring med en verktygslåda i bilen och säger att du precis har bytt bromsar eller någon annan säkerhetsdetalj på bilen som stått i garage sedan i höstas och måste ut och prova dem.
Du får till och med köra bil utan körkort om du kan styrka att du har bytt något som måste testas innan bilen skall ut i vanlig trafik.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Fast vem vill å andra sidan slira runt på sommarsulorna om det är halt och jävligt på vägarna, även om man kan klara sig från böter så vore det ju trist att sätta bilen i ett räcke eller nåt..

Mvh / Malte
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
MalteK:

Så sant, så sant.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sant Malte,
Men det är kanske snarare ifall polisen skulle påpeka det en dag som denna och hävdar att dom sett snö i vägkanten längre fram. :)
Undrar vilken gräns dom går efter, hmm ?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Anders S:

Jag har hört att de inte kan säga så mycket om något sådant. Självklart kan de hävda att det är vinterväglag, men de lär få det riktigt svårt att få igenom det.
En kompis med mig åkte Z3 i februari när det var slaskigt och blev stannad av polisen. De sa att "Sånadär kan du ju inte åka på nu" men han sa "Det regnar ju så då måste det ju vara plusgrader och dessutom är det ingen snö på vägen" och då fick de låta honom åka.
Tilläggas bör kanske att den var nyimporterad så han inte hade några vinterdäck till den och inte var så sugen på att köpa vinterdäck för en månad.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis vad jag menar. Det ska ju till en domstol för att bevisa att det var vinterväglag, inte en polis. Om man nu inte var på väg till Tyskland förstås :)

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hagalund2306:

"Du får till och med köra bil utan körkort om du kan styrka att du har bytt något som måste testas innan bilen skall ut i vanlig trafik."

Stämmer detta verkligen? :) Coolt i så fall

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Gus:

Absolut! Det är helt säkert. Kolla upp det om du vill. :)

Enkelt.

Flytta till skåne.

Där råder det i snitt 10 vinterväglags dagar per år.

:)

Visa användare
382
Micki
740ia-95
Är det under +5C,så är det vinterväglag,fick jag höra av en polis.
Len
När lagen kom så var det visst körbanan som skulle vara is- snö- och halkfri.
Sedan "kom man på" att även vägrenen borde/måste vara lika ren (sic), eftersom man närsomhelst skulle kunna styra ut där och fortfarande ha ett bra väg-grepp.
Den sista tillämpningen är visst att det skall vara v-däck på när temp. är under +5 grader.
Lika mycket tyckande som när man får vitt skilda bedömningar gjorda på bilprovningen, ungefär.

Ty skall man snacka temperatur så får man väl göra klart vad som är väsentligt för väg-greppet --- är det luft-tempen eller temp. i vägbanan?

När det rullar så rullar det!
Och när det stoppas så kostar det.

len
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det har inte sedan lagen trädde i kraft skett några förändringar vad gäller den lagliga definitonen på vinterväglag. Definitionen är att vinterväglag råder om snö, is eller snömodd finns på någon del av vägbanan. Vägverket rekommenderar att man alltid använder vinterdäck när temperaturen understiger 5 grader, med det har inget med lagen att göra.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Men om du kör av med sommardäck... (lag på vinterdäck) va säger försäkringsbolaget då! om du nu sätter bilen i ett räcke eller nå annat ! Tänk på de! fast sommar däcken åker nog på till veckan! (om jag får tebax fälgen)

FolkaaN
men asså skulle jag få köra bil då om jag bara la några oljiga broms ok o lite andra bytta säkerhets detaljer i baksätet ?

BMW = The biggest the best, better then the rest
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Haglund2306: Du menar föståss att man får köra utan att ha körkortet med sig, att köra utan att inneha ett körkort går inte för sig inte ens för att provköra en reparation...
Hubbe325 :
Jag har då fått för mig att man får det.. jag vart tagen med en epa traktor för många år sen utan kort.. åkte så klart dit men enligt vad jag fattade feteråt så kunde jag skylla på att jag skulle till garaget med den..

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.