AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
481

Kommer BMW att överladda sina bensinmotorer i framtiden

Hej,

läste precis att Alpina gjort en kompressor variant på 745:an är väl inte helt osannolikt att de kommer att placera den motorn i den nya e60karossen....eller? Vad tror ni, kommer BMW att fortsätta undvika att överladda sina bensinmotorer eller inte.
Både MB och Audi har satt turbo på sina stora motorer, kan BMW undvika det i framtiden....? Vad tror ni?

Själv tror jag att turbo/kompressor kommer inom tre år på bensin BMW....

/Simon
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Som så ofta annars så får jag instämma i dina misstankar, Simon.

Jag tror och hoppas att BMW kommer bygga en överladdad motor med de fördelar det innebär, men ändå kunna behålla det mesta av den klassiska sugmotor/raka sexans karaktär.

Så tycker jag :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
En treliters rak sexa med dubbelturbo som ger 285 kW är på gång, om man ska tro det som stod i den amerikanska tidningen "Motor" (juni 2002), motorn kommer sitta i nästa 5-serie.

acey
GT3 RS
M3 Touring
Man kan ju ha det bästa av båda världar och det tror jag BMW kommer behålla sina fina sugmotorer.

En roligsak när det gäller överladdning och effektuttag per liter så är det många som klagar på hur "lite" effekt bmw tar ut per liter trots allt jämnfört med jappsarna tex (s2000 tar ut 120hp/liter) men E46 M3an plockar ut 105.7hp/liter och det är bara 3 bilar som slår det enligt track-challenge.com och det är honda s2000 på 120hp/l och Ferrari 360 Modena 112,1hp/l AC-Schnitzer CSL II 109hp/l. Sedan kommer E46 M3 följt av M coupe och M roadstern på den listan.
Man slår alltså Porsche GT3 Cup, Honda Civic Type-R, Porsche 911 GT3, Lotus Exige.

Det är inte så himla enkelt att pressa sig över 100hp/l trots allt.

Däremot kanske 6an överges mot en 8a i M3 modellerna? Som sagt behöver absolut inte vara tyngre än 6or längre även om det blir lite större. Detta har ju iof tjatats om ganska länge och det verkar knappt finnas någon gräns för hur mycket M tekinikerna kan plocka ur 6an.

Tror med största säkerhet att det kommer finnas någon form av överladdning i någon bil när E60 släpps.
Nu är jag kanske ut och cyklar men har Hondan för motor, att det är en 2.0L med 240 kusar vet jag man vad har de gjort egentligen?

Mikael
Vad säger ni andra...jag anser att vridmoment och hur tidigt maximalt vrid ligger är viktigare än toppeneffekt....

/Simon
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
simon_en: då ligger väl min gamla MB diesel bra till då, den hade väl maxvrid vid 3000 varv... att den sedan bara hade 57 hästar fördelat på 1650 kilo (utan last) är väl inte så viktigt. :)))

------------------
Always Diesel
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Simon,

Instämmer åter igen(börjar bli tjatigt :-). Framförallt på en större och mer komfortinriktad bil är ett maffigt vrid vid låg/mellanvarv underbart. Vridet uppnås ju enklast på två sätt:
1. Större motorvolym/fler cylindrar.
2. Överladdning.

Har svårt att tänka mig att det kommer bli ekonomiskt försvarbart att ständigt öka motorvolymer, och de mindre bilarna kommer bli enormt framtunga om alla ska ha V8/V12. Således återstår bara ett alternativ......

För övrigt tycker jag att det är skitroligt att Alpina fått lite friare tyglar!! Det snackas ju om en E65 med kompressormatad tolva...MB SL600-dräpare? ;-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vet inte exakt hur man löst det med honda motorn men den är ju extremt varvvillig vilket gör att med största säkerhet (utan att ha tittat på effektkurvan) så tas största delen av effekten ut de sista 2000 varven. Hondan varvar ju ända upp till 11.000rpm.

Det gäller ju att ha med effekten genom hela registret vilket M motorerna lyckas mycket bra med.

Sen om man ska prioritera vrid vs toppeffekt beror på vilken bil vi talar om. En 7 serie bil kanske ska prioritera större motorer och mer vrid så tidigt i registret snarare än mycket toppeffekt. Men i en M3a kanske man inte föredrar en sådan motor. Mycket hänger på hur utväxlingen ser ut också. Optimalt är mycket vrid och effekt egenom hela registret :)
Hondan varvar upp till 9000rpm.

BMW har en platt vridmomentskurva, vilket även Hondan har, vilket ger en med varvet stigande effektkurva.

Både BMW:n och Hondan måste varvas för att prestera.
nofx16,

den bästa kombinationen är stor motor och överladdning...eller hur!...:-)

/Simon
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
BMW kör ju redan idag med överladdning i en av sina minsta bensinmotorer...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
nofx: V8 behöver inte innebära tyngre bil, give or take några kg :)

Just det 9000rpm var det med s2000. Kan nog vara en trevlig bil det där.

Hur som helst hur man nu vill åstakomma ett bra resultat så har alla sina egna system bmw med dubbelvanos och honda med sina vtech motorer. Imponerande är att hondan plocker ur mer effekt per liter än vad många turbobilar gör.
Honda kör med VTEC, det är därför dom får ut hög effekt.

vtec är snäppet vassare än VANOS då vanosen endast kan justera timingen mellan kamaxel och vevaxel, medan vtec helt ändrar kamprofil beroende på effektbehov.

Hondan kan alltså få olika duration på kamaxeln i 2 eller 3 olika steg, vilket gör att det vassaste steget i själva verket motsvarar värsta trimkammen. Skulle motorn köra på låga varv med den kamprofilen, skulle den gå skitdåligt, tex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.