|
|
|
|---|---|
Henke 54 |
Har fått problem med min 528 vevlagret har skurit. några tipps på hur man byter det utan att lyfta bilen ta bort frambalken och droppa motorn? |
Paap Reeder |
Hej! Om lagret skurit kan Du inte bara byta lagret ty enligt min mening är ju även vevens lagerläge skadat. Vad jag försrår måste veven ur och "fixas till". MVH /// Paap R |
Henke 54 |
Okej lättaste sättet att fixa det?? |
|
Blir betydligt enklare om du plockar ur motorn ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
Henke 54 |
jo men problemet är att jag inte har något garage där det är möjligt att göra detta men om det är någon i närheten av kungälv eller sala som har det och är duktig på motobyten så säg till. |
|
Om du behöver fixa till vevaxeln eller ej beror på vad du menar med "skurit"! 1) Om det skurit pga brist på olja så att det knackar/slamrar kraftigt (eller som min fru beskrev för mig "det låter som om fläkten tar i") så måste med all säkerhet vevaxeln ur och slipas/bytas ut. Den har en speciell ytbehandling som förlänger livslängden som försvinner när den slipas! 2) Om det bara knackar mycket svagt och kanske bara när motorn är varm (=tunn olja) kan det bero på att "skräp" av någon anledning följt med (kanske kört utan oljefilter) och då är det mer "vanligt" slitage. Då kan vevaxeln har klarat sig hyfsat. Detta hände mig. Jag mätte upp vevaxeln (som hade blivit litet repig. Kändes tydligt med nageln. Dock hade inte diametern påverkats) bytte lager och det gick bra. Har nu efter lagerbytet kört 40.000 mil och det är fortfarande inga problem. Börja du med att kolla alla vevlagerhalvor och mät upp vevaxeln först utan att ta ur motorn. Om lagret har skurit på riktigt syns det tydligt på både vevaxeln (mycket repig, ojämn yta som "sandpapper". Skall nästan vara blank "som en spegel" och får inte kännas ojämn när man drar med nageln över ytan) och lagerhalvorna skall vara helt släta och ha en mattgrå yta. Gör så här (funkar åtminstone på min 3.0S): 1) Skruva bort muttern på höger motorfäste helt och släpp den på vänster motorfäste så att den sitter kvar med säg 3 gängor 2) Lyft motorn tills det tar stopp på vänster motorfäste och så högt det går vid höger motorfäste (säg åtminstone 4-5 cm) 3) Palla under (dock ej under oljetråget) så att motorn stannar kvar i detta läge 4) Har du krängningshämmare fram måste nog den bort också liksom fästet för styrservopump och generator samt kanske också dito för AC-pump 5) Skruva bort oljetråget (töm ur oljan först) och lirka bort det. Det är trångt men det går 6) Demontera oljepumpen (håll ordning på shimsen mellan pump och motorblock!) 7) Sedan är det lätt att plocka bort alla vevlagerhalvor och titta på och mäta upp måtten på vevaxelns vevlagerlägen med micrometer. När lagren monteras dit igen dras dom med momentnyckel Skulle veven vara så dålig att den måste ur går det säkert med motorn i bilen men, men....jag tror också det är bättre att ta ur motorn. Så här skulle jag försöka med motorn i bilen: 1) Demontera avgassystemet 2) Demontera växelspaken 3) Demontera kardanaxeln 4) Tag bort växellådan (nu blir det besvärligt att "balancera" motorn för nu försvinner bakre motor/vx-lådsfästet) 5) Tag bort kopplingen (eller hur det nu ser ut på en automatväxlad bil) 6) Tag bort svänghjulet 7) Tag bort nedre-främre kamkedjekåpan utan att ha sönder toppackningen. Här finns det många olika ideer hur man skall göra för att få dit grejorna igen och utan att det läcker olja! Ingen känns riktigt bra men berätta gärna ni som har gjort det och lyckats! 8) Nu går vexaxeln att ta bort när ramlageröverfallen tagits bort Jag skulle inte tycka att någon av dessa operationer var speciellt kul utan garage! Per L |
|
|
Henke// Följ länken i min signatur... På förstasidan finns en bild på en vevaxel med friska lagerytor. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
Henke 54 |
Tack per. det är alternativ ett som intreffat. Så givetvis vore motorbyte både lättast och billigast. Men har bara ett vanligt garage. så är det någon som har ett lämpligt garage att hyra ut så hör av er. |
|
Jag har också bara "ett vanligt garage" och har inga problem att tex utföra motorbyte. Visserligen ett dubbelgarage som går att få hyfsat varmt på vintern men det är ändå inte kul att ligga på golvet när det är kallt på vinten även om man ligger på tjocka trasmattor el dyl. Det finns dock inga lyftmöjligheter så skall jag lyfta ur motorn måste jag ha garagedörrarna öppna. Jag har gjort ett stort A av 50x100 mm bräder där tvärslån i A:et ligger i jämnhöjd med garagets yttertak (ca 3 m höjd). Sedan lutar jag A:et mot väggen/taket (och ser till att det ej ramlar ut från väggen) med garagedörrarna öppna så har jag fäste för talja (i A:ets tvärslå) att lyfta ut motorn med. Per L |
|
Henke 54 |
Låter som en ganska enkel lösning. en polares färsa som är mek. (volvo) hävdar att jag måste lyfta bilen och sen ta bort undre bärarmen och droppa ner motorn. Är det ända sättet eller kan jag lyfta ur motorn ur bilen? |
|
Är ni 2-3st är det inga problem att lyfta ur motorn med några kraftiga plankor och lite rep. Det är jobbigt men det går. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
Henke 54 |
Det ska alltså att ta ur motorn via huven!? Hur? |
|
Lyfta ur motorn med 2-3 man!? Motorn väger med svänghjul och koppling 200-220 kg! Inget jag skulle rekommendera mht rygg, repor i lacken, risken för att ngn inte orkar hålla emot osv! I mina 3.0S och 635 lyfter jag alltid ur motorn uppåt! 1) Tag bort motorhuv 2) Tag bort kylare 3) Tag bort avgassystemet (dom gjutna grenrören kan sitta kvar) 4) Montera bort generator, servostyrningspump och AC-pump 5) Montera bort växellådan och kopplingskåpan 6) Tag gärna bort kopplingen (för att göra motorn så kort som möjligt) 7) Tag bort kylarfläkten, koppla bort elkablar mm 8) Sätt fast lyftok (kedja går också bra om man har tillräcklig "takhöjd") i lyftplåten vid vattenpumpen och någonstans bak tex en bult till startmotorn eller kopplingskåpan. Jag har för mig att det finns ett hål ovanför startmotorn som också går bra att kyfta i. 9) Skruva bort muttrarna till främre motorfästena 10) Lyft försiktigt och lirka ut motorn. Förmodligen lyfter man framändan först tills vattenpumpen går fri från främre karosseriplåtar. Var uppmärksam på ev kablar, wirar, stag etc som du säkert glömt bort att demontera och som tar emot vid lyftet. 11) Lyft motorn så högt att det går att rulla undan bilen under motorn Ovan beskrivna metod är för övrigt den som BMW beskriver i sin verkstadshandbok för båda mina bilar förutom att dom tycker att man kan ha kvar koppling och kopplingskåpa under lyftet! Min erfarenhet är dock att ju kortare motorn är desto bättre går det! Kungälv skriver du bla om här ovan! Bor du där? Själv bor jag i Partille! Vill du se mitt lyft-A och diskutera mer om lyftet så hör av dig (klicka på Per L till vänster så kan du skicka mail) Per L |
|
Henke 54 |
Tack Per. Bor i sala men bilen står i älvängen hos mina föräldrar, den gick sönder när jag skulle hälsa på dom. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.