|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är nån som vet om motorfästen passar rakt av i en 325 e36 till en M3:a??? Anders | |
|
Fästen på en M3 motor passade rakt på orginalen på balken i en 318i -92 och passar rakt på i en 325 -91:a vet jag i alla fall. Har 2st kompisar med denna kombination. MVH/Berbel |
|
|
Det svåraste blir att få bilen genom besiktningen eftersom BMW inte kommer att skriva ut de nödvändiga intygen! Mvh |
|
|
Låter spännande, tack för svaren. Besiktningen blir nog problem men det vet jag. =) Har en 93:a coupe som jag ska bygga om. Mvh Anders Anders |
|
|
93 325:a ska det vara =) Anders |
|
|
Johan B: vilka papper specifikt kommer inte bmw att skriva ut? min frågeställning, måste man ha speciella papper ifrån tillverkaren av bilen. vid motorbyte finns det 2 st olika aspekter som måste följas, miljöaspekten och effekt aspekten. ur miljösynpunkt så måste motorn vara lika gammal eller nyare än bilen. och om bilen, orginal har katalysator så måste den nya motorn också ha det. om bilen inte har kalysator så får man dock inte plocka bort den ifrån den nya motorn. -------------------------------------------------------------------- ur effekt synpunkt så är det generellt 20% effektökning om inte tillverkaren säger något annat. nya regler säger väl 15kW/100kg, om jag inte minns fel. om det skulle bli mer effekt än ovanstående så kan man registera bilen som ombyggt fordon, vilket kräver. bromsar hjulupphängning. ska klara av effekten. kontrollerade polarens bil om han kunde stoppa in en 5 liter V8 ifrån en Mercedes 500 i hans mercedes 2,3-16 det som stoppade där va att effektökningen skulle bli 16,7kW/100kg. vilket betydde att bilen måste reggas som ombyggt fordon. jag har ej koll på ovanstående siffror. vet inte heller om en 286Hk/321kh motor ökar effekten mer än 15kW gränsen i en 325:a... Rätta mig om jag har fel. (-: [Mr rawen ljuger alltid!] |
|
|
Eftersom du gör en effekt/vridmomentökning i samband med motorbytet, behöver du ett intyg från BMW på att bilen klarar effektökningen. Eftersom BMW av princip inte skriver ut sådana intyg blir det svårt! Mvh |
|
|
Alltså papper på bilen då? eller är jag ute och cyklar? typ bromsar mm ? ps. fan va dålig svenska jag skrev i förra inlägget. ds. [Mr rawen ljuger alltid!] |
|
|
Ja, att bilens chassi och bromsar etc. klarar effektökningen... Men som sagt det blir svårt att få BMW att skriva ut de nödvändiga papperna! (även om det verkar finnas personer som har lyckats med det!) Mvh |
|
| Har pratat med verkstadschefen på BMW i solna och det var tvärnobben direkt. Punktslut sa han bara. =( | |
|
Flyttar man över bromsar och allt därtill så får man ju allt som skiljer bilarna mellan. Karossen är ju redan typad av BMW med den motorn i ju (orginal M3). Då ska det gå och typa om den till en M3 utan problem. Lycka till med bygget/Berbel |
|
|
Hej Berbel, Du har rätt, det borde ju gå faktiskt....en kompis fich väldigt nyligen igenom en volvo 850 med en turbo R motor i.....fick intyg av volvo i götet. Besiktningen fick långnäsa....=) Ska kolla upp det....Tack |
|
|
På intyget som krävs från BMW står även vilka övriga modifieringar som måste göras för att bilen ska kunna godkännas med den nya motorn, t.ex. chassimodifieringar, bromsar mm... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Om man har bytt till en m3-maskin i en 325 -e36 och tar bort BMW M-power texten på ventilkåpan...Hur stor är då risken att besiktningsgubben fattar/märker "fusket" ?! | |
|
Så sant så......motorerna är ju nästan identiska...... Klockrent. =) |
|
| Är det inte bättre att köpa en M3 istället?? | |
|
Det skulle det ju kunna vara, med en 325 är ju en 325 och det är ju heltklart billigare försäkringar. Sen är det kul att klura med att bygga bilar. =) Tack för inlägget. =) Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.