AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
824

Gnisselljud (däck) E30

yttryck
Upptäckte ett skumt gnisseljud igår på eftermiddagen.
Uppstår så fort bilen kommer i rullning, det ökar ju fortare det går för att sen försvinna, vet ej om det har med att väg-motorljud överröstar gnisslet, men ljudet är påtagligt i låg fart.
låter nästan som ett dynamoljud som cyklarna tidigare hade för att driva framlampan med. Det roliga är att ljudet försvinner till och från. Att det inte har med motorn att göra är jag helt säker på. kan det vara smuts som har kommit mellan bromskivan/fälg och som framkallar detta gnissel. låter skumt
Bilens bakklump håller på att ge upp, snurrar differentialens kuggar även i friläge ? eller endast om man har en växel i ?
kan det vara bakklumpen som för detta gnissel ?
/Igge

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kardanaxel, differential och drivaxlar snurrar naturligtvis även om du har frikopplat eller lagt växeln i friläge!

Det kan vara ett dåligt hjullager!

Vilken bil gäller det?

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan mycket väl vara bakaxeln. Prova med ett oljebyte vet ja...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

yttryck
jag har nyligen fyllt på med olja i bakklumpen.
den var snustorr. tidigare åsna till ägare
misskötte underhåll av bakklumpen.
nu viner den i låg fart och lätt gaspådrag.
tror ändo att det rör sig om ett hjullager.
märkte oxå att gnisslet försvinner då man svänger åt höger, när det väl uppstår. OBS gnisslet är inte konstant`!
det betyder väl att antigen höger fram lr bak hjulslager verkar
knas eller börjar bli dåligt.
yttryck
Bilen är en 320 Touring 89:a
yttryck
Det är handbromsen som låter. kom på det av en slump då jag drog i handbromsen den innan bilen stannade ..
Gnisslet slutar så fort man drar i kryckan, återkommer sporadiskt då man släpper handbromsen.. undrar vad dert kan vara för fel, noterbart, handbromsen är ganska dålig, ojämn bromsverkan, Tar mer på högersidan än vänster.. vad göra, kan man smörja,
spänna handbromsvajer?
Tips ?
Igge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.