AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.896

vart tanka E-10 etanol i västmanland?

ant
jag har fått tipsat om att prova att åka med etanol i min bil. denna ska hålla ett oktanvärde på 102 oktan och dessutom kosta mindre än vanlig 98 oktanig soppa på mackarna.
någon som vet vart man kan tanka etanol i västmanland?
helst i västeråsområdet.
det vore kul att se om det blir någon skillnad med ett byte av bränsle.
eventuella tips på risker med att tanka etanol i min bil mottages också.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Du kan med största sannolikhet inte köra på ren E85 utan modifieringar av bränslesystemet då etanolen har lägre energiinnehåll. Det du kan göra är att blanda själv, börja med 20% E85 och resten vanlig bensin och öka dosen tills du börjar uppleva negativa effekter som orolig tomgång och högre förbrukning.

Här finns lite läsning i ämnet:
Länk
Länk
Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag utgick från att du menar E85 eftersom E10 inte får säljas sen några år tillbaka.
Tankställen finns att hitta i länkarna i ovanstående inlägg.

Jag har själv kört på 25-30% E85 i mina tre senaste bilar och det har fungerat fint.

ant
hmm jag tackar för info och länkar. ska nu läsa vidare i ämnet.

att jag fått denna ide beror på att jag fick tipset här på forumet.
Länk
här fins det att läsa. i mitten på sidan ungefär.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tanka INTE ren E85!
Du kan förstöra motorn om den inte är avsedd att gå på detta bränsle. Motorn kommer bland annat med störsa sannolikhet att gå för magert pga att insprutningssystemet inte kommer att kunna (och/eller "förstå" att mängden skall ökas pga programmeringen för vanlig bensin) leverera tillräckligt mycket bränsle i förhållande till luften etc....

Det finns ett antal olika negativa effekter med hög etanolinblandning i bensinen (över ca 10%). En av dem är att motoroljan försämras relativt snabbt.

Om man skall ha mycket etanol i bensinen bör man använda sig av en olja som är avsedd för etanoldrift (andra additiv för att inte brytas ner), samt byta oljan ofta!

Mvh
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jaså motoroljan bryts ner snabbare när man kör på etanol?
Var kan man läsa mer om det någonstans?
ant
ja nu har jag lagt ned mina planer på att använda etnalol som bränsle.
tack för alla svar.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

På OKQ8 i Karlskoga får de sälja E10 än! Det kör jag på och det kommer jag att fortsätta med. Känner flertalet snubbar som kört bilarna på E10 i flera år utan bekymmer. Men det ni pratar om kanske gäller E85...

/Johan

Länk
ant
johan: kör du med ren E-10, eller blandar du med vanlig 98 oktanig soppa?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Ren E10 är ju inte mycket spritstarkare än den soppan som säljs i mellansverige så det kan verkligen inte vara någon "fara"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wath, någonstans går gränsen!

Bensinbolagen och motortillverkare tar inget ansvar för etanolinblandning i bensinen som är över 5%..... (i motorer som är avsedda att köras på vanlig bensin)

I stora delar av landet (bland annat hela Mälardalsområdet) säljer man av miljöskäl, helt riktigt bensin som innehåller ca 5% etanolinblandning utan att det anges på pumparna eller dylikt.

Mvh
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Njäe, biltillverkarnas maxgräns för etanolinblandning ligger mellan 5 och 15%
Länk

Jag skulle inte rekommendera någon med relativt ny bil att trixa med etanolinblandning pga garantier m.m.

Många som är kritiska till etanolinblandning verkar varken ha läst på i ämnet eller ännu mindre testat själv.
Jag vill gärna ta del av information från de som haft negativa erfarenheter av blandande/konvertering
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wath, jag kan med säkerhet säga att etanol bryter ner oljan i förtid! Det är bland annat därför som BMW inte godkänner att man kör på hög metanolinblandning i motorer som har långa serviceintervall.

"Etanol är inte helt kompatibel med normala smörjoljor för bensinmotorer. Vid ren etanoldrift krävs därför oljor med något annan sammansättning. Etanol förekommer emellertid inte i ren form som motorbränsle. Blandbränslet E85 (etanol med 15% inblandning av bensin) lär, enligt vissa experter, inte kräva någon speciell motorolja. " (Länk

Orden "vissa experter" i sista meningen gör att jag inte skulle chansa!

Det finns särskilda motoroljor som är avsedda för alkoholmotorer, dock är de relativt ovanliga i Sverige eftersom vi inte har speciellt många bilar som är avsedda för alkoholdrift.

Tänk också på att etanol kan vara aggressivt mot framförallt vissa gummi och plastdetaljer (exempelvis bränsleslangar och packningar).

Det man inte heller skall glömma bort är att alkoholen (E85) har ett lägre energiinnehåll, vilket gör att "bensinförbrukningen" automatiskt ökar 30-40% procent gentemot bensindrift.

Man kan säkert experimentera lite på egen hand, men det finns vissa risker med det....

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.