|
|
|
|---|---|
|
Hur vet man att en IC har bra verkningsgrad, beror det på storleken eller?? Har idag en IC från SAAB 9000, hur pass bra är den. Länk | |
|
Storleken har ju som bekant betydelse... Men glöm inte att även tjockleken har betydelse, att byta till större IC är bra investerade trimpengar. Ett sätt att kolla verkningsgraden är att sätta en tempgivare före och en efter ICn, dela sedan skillnaden tex 30grader med ing. tempen och du har fått fram verkningsgraden (något förenklat) |
|
|
Förresten, sitter det inte plastgavlar på saab icn, isåfall bör du ta det lungt med trycket... |
|
|
Japp, de är i plast. Just nu laddar jag endast 0,5 då det är orginal motor med 4 extra spridare. Håller på med en ordentlig bottendel o förmodligen skall ett ordentligt sprut köpas in, därför undrar jag vad man skall tänka på när jag skall jaga efter en annan ic vid ett senare tillfälle. Länk |
|
samppa |
hej .. har åkt saab 9000 aero i två år..IC:en är väl ingen höjdare..den håller för ganska högt laddtryck..körde som mest 1,8 bar o de funka fint.. 1,5höll jag mig på vanligtvis. du borde satsa på en hel alu IC som e måttanpassad för din bil. Kompisen (bonje) hadde volvo 740 IC i sin BMW o ladda 0,9 bar o då var luften 60 grader ut från IC:en de e lite för mycket, Saab 9000 o volvo 740/940 de har ganska lika IC. MVH:samppa |
|
9000 kylet har faktist rätt bra verkningsgrad! Speciellt om man monterar den utan AC kylare framför. DVS fritt mot fartvinden. Det som har betydelse är även hur kyllamellerna inuti ser ut!! Samt att kylen har en stor area, viktigare än tjockleken. Från 90- e att rekomendera pga bättre flöde -95-98 är bäst kylpaket men samma utséende. HotWok nissan som kört 12:or på strippen har en 9000 intercooler av den äldsta sorten. Har även jag hört att 1,5bar fungerar säket men inte mycket mer! 300hk fixar den lätt om den är monterad bra med bra genomflöde. Den sitter inte direkt perfekt på 9000 där den stora kofångaren m.m. tar mycket av ytan och AC kondensorn gör saken änn värre! Ändå räcker den långt även på 9000, över 300hk är det rekomenderbart med ett byte på den bilen. M.V.h. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.