|
|
|
|---|---|
|
Kylsystemfråga. De senaste dagarna har tempnålen gått upp från helt kall motor till normal temp (på mittstrecket) på normal tid, sen går nålen över mitten med en-två nåltjocklekar och ligger där några km, sen knackar jag på glaset framför och nålen faller snabbt tillbaks till mittstrecket igen och stannar där, blickstilla resten av färden! Kan det vara så att termostaten öppnar för "sent"? Info: Toppen är nyrenoverad packning planing hela köret, Ny vattenpump-termostat-värmeventiler-cirkulationspump. Ny kylvätska och luftning vid topp-jobbet i oktober-02 tips??? "Det är bakom ratten man förstår" | |
| Knackar du på instrumentet och nålen faller? Gör den det så har du nog felet i mätaren! | |
| Felet ligger som sagt troligen i själva mätaren. Men givaren kan också vara paj, den sitter på termostathuset. | |
|
Hej Jag vill lägga till att det går att "knacka" ner nålen först efter några km körning. som om tempen går lite högt nålen går upp och förbi mitten en bit och sen blir den kvar där även när temperaturen är rätt för kl 12 läge. Låter helknäppt men jag vet inte vad det annars kan vara. Som sagt ALLT är bytt!!! "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Vill meddela att felet är avhjälpt. Jag luftade (för 101 gången) efter konstens all regler. Knackade på termostathuset, värmeventilerna osv. Nu ligger mätarnålen helt stilla på kl 12. Alltså någon liten luftbubbla som jävlades. "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
hm, ska motortempen ligga på mitten ungefär? Märkte ikväll att min temp steg till rött, jag blev livrädd, men sö sjänk den till ungefär första strecket under rött och låg konstant där... Parka utanför garaget en stund, åkte iväg efter en halvtimme, då gick den upp på rött igen innan den stabiliserade sej lite lägre... Detta är alltså inte normalt!? Kan tillägga att polarn märkte att jag har en liten läcka i kylaren där den lilla slangen går in, kan detta vara boven i dramat? /Team valsjö/Möken |
|
|
moparmöken, jag rekomenderar att du kollar upp det.... När jag skulle köpa E34, snackade jag med 3 verkstadsgubbar i Göteborg och alla hade ett tips gemensamt, kolla så tempen inte går upp över mitten. För gör den det så kan det skada toppen. Jag vet inte hur vida det stämmer eller ej men eftersom de är verkstadsnissar så tycker jag att du bör rådfråga bmw. |
|
|
hm, bytte kylare idag, slängde i en som var modell större än den som satt, luftade så gott jag kunde, på termostat huset, samt stog i nerförslut utan lock på expensionskärlet och full värme på... Fyllde ibland när det behövdes, körde en sväng, fyllde lite till... Men min nål står lite över mittenstrecket, kan det verkligen vara farligt, tycker ok om det går till rött att det är farligt, men ligga i mitten, det verkar ju tom lite lågt? Eller? Hur kan man lufta värmepaketet om det är så, får ju värme i bilen, men ändå?! /Team valsjö/Möken |
|
|
Moppamörken: Man luftar i kraftig uppförsbacke, om du nu inte har exp-kärlet på torpedväggen förstås. Nålen skall stå på kl 12 annars är det något knas, kanske luft i systemet orsakat av ett läckage någonstans. I så fall identifiera det och åtgärda snarast. Och luftning kräver tålamod och noggrannhet! Sök på forumet mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
ok, så det är alltså så pass noga med de få mm som den är över? Jo, jag har expensionskärlet på torpedväggen, så därför stog jag i nerförslut, testade som sagt även att lufta på termostat huset, kom bara vatten... men det kanske är värmepaketet!? Hm, förresten, på expensionskärlet finns ju ett litet hål, där satt det inget på min, ska det sitta ngn sorts tätslutande skruv, jag menar, det ska väl eg vara ett trycksatt kylsystem? /Team valsjö/Möken |
|
|
hehe, nu e det jag igen=) Kan det vara så enkelt så slirkopplingen på fläkten börjar bli utsliten så den inte driver så bra, den känns lite sliten:-( /Team valsjö/Möken |
|
| Jag är inte så säker på hur det funkar på din bil, men om slirkopplingen börjar ge sig så brukar det väl leda till att den inte kopplar ur som den ska och fläkten går då för fullt mest hela tiden?Det borde i så fall snarare synas på lite för låg temp. Jag har haft det fenomenet på ett par gamla häckar som jag hankat mig fram i innan jag såg ljuset.... | |
|
fast min kändes dålig åt andra hållet... Funderar på att steloperera skiten så det blir lite skjuts i prylarna=) Eller kanske köra elfläkt istället, satt ngn termokontakt i nya kylaren såg det ut som... /Team valsjö/Möken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.