|
|
|
|---|---|
|
Jag börjar så smått inse att dagarna är räknade på min 535:a och överväger ett modernare alternativ. En e34 525 med vanos är helt klart en fin bil men jag tycker de är lite tunna på botten, speciellt efter att ha kört 3.5:an. Hurpass avancerat vore det att konvertera en 2.5 motor till 2.8? Som jag förstått det är det insug som redan sitter på att föredra på en 2.8, men är blocken lika? Är det isf "bara" att byta vev för att få en "528"? Det är en dum fråga för den initierade, men teoretiskt sett borde man ju kunna göra detta underifrån tråget eller...? Någon som gjort detta eller vet om det är en möjlig konvertering? Prestandan borde väl bli helt ok, en e39:a väger väl lite mer än e34:an om jag inte minns fel. | |
| Dum fråga kanske, men varför inte köpa en 535 eller 530 E34 istället? Priskillnaden är ju inte så fruktansvärt blodig. | |
|
Jag vill åka med sexa, de är lättare och en bmw "ska" ha sexa i mina ögon om du syftar på 530 med V8. Den gamla konstruktionen som finns i t.ex. en 535 är mindre bränsleeffektiv och en "trögare" motor än den mer varvvilliga och moderna M50/M52 motorn med 24 ventiler. En 328 motor har nästan samma kraft som en 3.5:a , trots mindre motorvolym. Framförallt verkar faktiskt denna motor ha färre typfel än M30 motorn som faktiskt har brister i smörjning av kamaxel (nedsliten kam) samt känsliga toppar. M30 är en slitstark pjäs men den är inte felfri och utvecklingen har gått framåt. M52 motorn är en bevisat stark och lyckad motor i 2.8 liters version, frågan är om en ombyggd 525 kan dra nytta av detta och till vilket pris/arbete? |
|
|
Länk Enligt killen på den här sidan går det att konvertera M50 2.5 till 2.8 med M52 2.8 vevaxel. Men också till 2.9 med S50 Och 3.1 med S52 vev För att byta vev måste du lyfta ur motorn eftersom det finns för lite plats om man jobbar med motorn i. Bara för att ta bort tråget måste motorn lyftas en aning, så du kan tänka dig hur svårt det skulle bli att ta bort veven med motorn i. |
|
| Oj, tack för länken. Detta tål att tänkas på :-) | |
|
Jävligt intressant: "The 2.5 and 2.8 blocks are the same. The difference is the cranks. You can convert a 2.5 to a 2.8 with a 2.8 crank. The 3.0 and 3.2 block are also the same. The difference is the crank. Therefore you can convert a 3.0 to a 3.2 with only a 3.2 crank. A 3.2 crank in a 2.5/2.8 block yields a 3.1. A 3.0 crank in a 2.5/2.8 block yields a 2.9. " |
|
|
Jag tycker det borde finnas någon på detta forum som vet mer..? Här finns ju folk som kan det mesta och om det "bara" är att byta vev i M50 motorn och rent av få en 531i borde det vara högintressant för alla som liksom mig vägrar turbo. Hur går det med kompressionsvärdena. Är 2.5 kammarna användbara vid större slagvolym eller får man en "traktor"? Någon som har en aning om vad en vev kostar? Hell, en e34 med stor 24v sexa är ju drömmen! M5:an är lite för extrem för en mindre plånbok. |
|
|
Intressant, så "enkelt" så att jag själv förbisett det :), men nu är jag inte så kunnig på detta. Finns det nån vänlig själ där ute som skulle kunna verifiera om det skulle funka? Man har ju läst lite om Hartges konvertering av 2.5 till 2.8 men jag vet inte riktigt vad som är gjort. Vad som skulle behövas byta mer än vevaxel för att få en trevlig motor ur det här konceptet? Håller med om att BMW "skall" ha en sexa i mina ögon, det är iaf vad jag förknippar med BMw, deras raka sexor :) mums! Tacksam för svar! Mvh |
|
|
Man kan inte bara byta ut veven mot en med längre slaglängd. Då slår kolvarna i toppen. Så antingen måste även stakarna eller kolvarna eller både och bytas ut. Om man förlänger slaglängden 2mm kommer kolven att röra sig 1mm längre uppåt och 1mm längre neråt. Om man antar att man byter ut allt som behövs för att kolvarna inte ska slå i toppen så kommer man ändå att få högre kompressionsförhållande än orginal. Jag vet inte hur högt det blir, men risken är att det blir för högt och då måste man även "porta" ur toppen för att få ner kompressionsförhållendet. Sen är det nog inte bara slaglängsökningen som gör att en 328 går bättre än en 325. Det är annan topp, andra kammar osv också. |
|
|
Padde kommer du från falkenberg Mvh Jonas Larsson Länk |
|
|
Padde En länk jag hittade om Hartges 2.8 och övriga, lite teknisk data, om du scrollar en bit ner på sidan hittar du 2.5 original och sedan specifikationer till 2.8. Det är nog som ojay säger att annat måste bearbetas, men där kan man se komp och annat. Mvh |
|
|
glömde ju länken :) Länk |
|
|
Varför inte sätta i en komplett 2,8 motor? Jag har sett en E34 med 523an motor |
|
|
Jo för all del men det skulla bara vara kul att testa lite :) sen vet jag ju inte hur pass mycket lättare det är för bilprovningen att upptäcka det sitter en annan motor i. Vart har du sett den bilen? Har du nån länk eller dyligt? |
|
| Såg den på blocket för ett tag sen. | |
|
Jonas-> Falkenberg är det ursprungligen ja. Jag misstänkte att det var fler saker som kunde behöva åtgärd, men det är ändå intressant. |
|
| Föresten (OT som det är...), hur visste du att jag var från Falkenberg Jonas? | |
|
jag vet vem du är då. min bror va du med förr fredrik larsson Länk |
|
|
Ahh...nu är jag med. Känner igen garageuppfarten på 535dT bilderna. Hälsa Bror din. M.v.h. Patrik, numera Helsingborg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.