|
|
|
|---|---|
|
Tvättade bilen ikväll. Glad och nöjd! Halvvägs hem märker jag att instrumentbelysningen sakta men säkert dör. Testar frikoppla för att se om motorn går. Men då dör den. Stendöd när jag försöker starta. Men intstrumentbelysningen lyser igen! Kan även använda varningsblinkers (står naturligtvis mitt på Kungsgatan!!!). En polare kommer och ger starthjälp. Kör 3 km hem. Får kärringstop (helt otroligt hur ofta händer det egentligen) utanför garaget. Bilen död igen. Men borde inte 3 km vara tillräckligt för batteriet att laddas för åtminstone använda startmotorn en gång till? Vad jag undrar är om det bara är batteriet eller något allvarligare? Batteriet har varit kasst på sistone å jag har laddat det 3-4 ggr i vinter. Mvh | |
|
Om batteriet är helt slut så att det inte tar laddning så kan det mycket väl bli så här. Jag har själv råkat ut för att ett batteri varit så slut att bilen stannade när jag bromsade in vid en stoppskylt. Batteriet tog inte laddning + låg spänning vid tomgång + bromsljus räckte för att motorelektroniken skulle få för låg spänning. Magnus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilen laddar inte, alla förbrukare får sin ström från generatorn så har bilen startat så ska den funka. 3 km icke du kan köra 30 mil utan att få batteriet fulladdat men bilen startar. Är batteriet så urdraget så måste det laddas minst 48 timmar med stionär laddare för att bli fullt. Har inte laddninglampan lyst så är förmodligen kolen slut, då det inte ger någon indikering på att det är laddningsfel. Ladda batteriet ordentligt och byt kol/laddrelä (sitter ihop) kostar några hundralappar.Och hoppas på att battreriet överlevt pärsen ///MVH Hasso Länk |
|
Mät över polerna med motorn igång, med en voltmeter/multiverktyg eller motsvarande. Vid förhöjt tomgångsvarvtal (ca 2000rpm) bör det vara minst 14 volt. Är det lägre laddar nog inte generatorn riktigt.... Är det 14 volt eller mer, är nog batteriet dåligt. Se till att ladda upp det ordentligt under minst ett dygn, gärna flera dygn. Om det inte tar laddning ordentligt, är det dåligt och behöver nog bytas! "Normal" livslängd på ett batteri är ca 4-5 år, även om det finns gott om exempel på batterier som håller både längre och kortare tid. Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla också alla anslutningar till batteriet och generatorn. ///MVH Hasso Länk |
|
Nuvarande batteri är från 22 feb 2000. Får försöka ladda batteriet nu över natten och morgondagen. Måste nämligen ha bilen imorgonkväll då jag ska bort. Mycket irriterande alltsammans! Om det är kol/laddrelä så undrar jag bara om det är lätt för en amatör att byta själv? Tack för svaren Hej |
|
Två skruvar på generatorn förutsättning Bosch i de flesta fall. Koppla ur batteriet först. På generatorns bakkant sitter det ett runt eller avlångt något upphöjt "plast" stycke Laddreläet med två skruvar i var ände. Lossa dessa och plocka ur laddreläet förmodligen så är kolen slitna och sticker inte ut mera än 5 mm. Stoppa i det nya reläet med kol, men se till att den metallklack som ska gå mot ett bleck i generatorn kommer rätt. Kommer den fel så tänds inte laddlampan när tändningen slås på pga fältlindningen får ingen spänning.Då får man fösöka igen. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Låter snarare som BMW och biltvättar eller? Är ju åtskilliga som tvättat bilen sen har den gått ett tag för att sen vara stendöd tills den torkat upp ordentligt. |
|
stefannorr: Ok du tror det? Jo det är ju ett skumt sammanträffande håller jag med om. Åkte ca 1 mil efter tvätten. Men eftersom batteriet är 3 år och generatorn ser jag inga kvitton om i dokumentationen om bilen så sätter jag en slant på nåt av batteriet eller generatorn. Den som lever får se! mvh |
|
stefannorr |
Starta den i morrn utan att göra nåt så ska du se att den startar om du har den i varmgarage eller motorvärmare. |
|
Hade samma problem på en gammal 360 jag hade, det var generatorremmen som var lite för slapp, när den spännts lite funkade det som det skulle. Mvh / Malte |
|
|
Ok. Laddade batteriet 8 timmar i varmgarage i natt. Startade perfekt, hoppade igång. Laddade ytterligare 4 timmar på jobbet. Startar lika bra igen. Inga varningslampor för batteriet lyser. Ska dock åka och köpa kol/laddrelä nu i förebyggande syfte. Batterivattnenmängden var ok. Ska även kolla remmen. mvh |
|
Just det som är det luriga när kolen är slut, varninglampan för laddning tänds inte. Bara vid relä eller diodfel som ex. Mät spänningen över batteriet när motorn går du bör ligga på minst 13,6V -14,5V ungefär om bilen laddar. ///MVH Hasso Länk |
|
Okidok. Har nu åkt 2,5 mil på mitt nyladdade (12 timmar ca) batteri och allt fungerar tillfredsställande. Mandomsprovet börjar nu när jag ska ta mig 5 mil till Västerås och hem imorgon. Nya kol och laddrelä är inköpt. Dock ej hunnit sätta dit. Men efter dessa 10 mil lär jag få svaret! Bara ett urladdat batteri eller kol/laddrelä! Lär väl bli stående efter Västeråsvägen...men man ska lära sig den hårda vägen! =) mvh |
|
|
Batteriet höll laddningen 10 mil.... Kanske bara var slut batteri...? Den som lever får se. |
|
stefannorr |
ja tror fortfarande att de bara var fukt som spöka nånstans |
stefannorr: Vi tror inte på spöken här .))) ///MVH Hasso Länk |
|
Vad gäller min bil så tror jag faktiskt på spöken!! =) Den är helt otrolig. Har haft otroligt skumma fel på den. Meken hatar den...tycker jag ska sälja den. Men jag orkar inte gå in på de felen nu... |
|
|
Fortsättning: Fick ström-torsk i Jönköping i söndags! Inte ens bensinpumpen förmådde få fram nån bensin. Stendött!! Blev till att köpa ett nytt batteri för att kunna ta sig de 30 milen hem. Kolen var troligtvis paj. Har bytt nu. Utsticket var kanske 6 mm och 9 mm. Ber en stilla bön att det bara är kolen det var fel på och inte något annat! Finns det nåt sätt att få reda på om det bara var kolen som var utslitna? Innan/om jag blir stående nästa gång... Batteriet är ju sproilans nytt så det kanske dröjer innan jag får svar. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.