AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
889

Köp av 540

The_Skygazer
Funderar på att köpa en 540 Touring nu undervåren, början på sommaren. Vad skall man tänka på? Funderar att den skall vara från 98-00. Skall då ha som max 10000 Mil på mätaren.
Är det så dyrt att äga denna bil, ?
Varför skiljer igentligen prestandan på 96-98 igentligen?
Dyrt o dyrt......om man jämför med det man får för pengarna så anser jag det billigt. Tänk bara på att en touring väger ett par hundra kilo mer än sedan = högre bränsleförbrukning. På motorn är det väldigt få fel vad jag vet. Bara några klassiska som t ex vattenpumpen, ventilkåpspackningen mm. Ett underbart vridmoment i alla växlarna o stadig som en ångvält på vägen.....

V8 rockar fett!
Ma
14
Magnus G
540iA Touring -97
Det är en kanonbil som man blir glad av varje gång man startar den.

Var noga med att kolla rost på insida av bagageluckan. Det brukar kunna finnas där den ligger imot gummilisten. Kan även finnas i tanklocket.

Kolla om det finns olja på utsidan av topparna. Om det finns det kan det innebära att stift och tendspolar mer eller mindre badar i olja. Detta innebär fömodligen att du får byta ventilkåpspackningar. Inget större problem men.

Jag betalar ca 2300:- i skatt.

När jag stod i valet och kvalet att köpa 540 eller 528 kollade jag upp försäkringar. Min erfarenhet är att 540 är ca 1000-1500:- dyrare än 528.

Bensin då? Jag det drar den men det är den värd. 528 är inte speciellt snål den heller. Jag tycker att man får titta lite på hur mycket man kör / år sedan jämnföra.

Kort sagt köp en 540 du kommer inte att ångra dig!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

540 är en mycket trevlig bil men kostar som sagt lite mer att driva än en 528a. Touringen kom -97 och -99 fick den Vanos vilket gav aningen högre vridmoment samt lägre förbruking. Prestandan mellan årsmodelleran är nog samma trots att det i modellguiden står lite andra uppgifter.

Räkna med 20-25% högre försäkring och 25-30% högre bensinförbrukning än motsvarande 528:a men det tycker de flesta 540-ägare det är värt.

Servicekostnaderna är ju även de aningen högre men det är ju naturligt då mer olja ska fyllas på och fler stift ska bytas.

Kvaliteten på bilen är hög vilket tyvärr också lett till att det finns många bilar till salu med skruvade mätare. Det kan vara svårt att se om bilen rullat 12' mil eller 22' mil. Med andra ord, granska objekten mycket noggrant. När jag letade 540 så upplevde jag att andelen "oärliga" bilar till salu var större än andelen "ärliga".

BMWCS #5157
Länk
vi
54
viggo
540i-96
låter konstigt kanske men, du måste bestämma dig för att köpa en 540 innan du har provkört den, har du gjort det är du fast.
Alla instämmer nog med mig i det påpekandet,eller?????
The_Skygazer
Låter låter som om det blir ett köp då! Sambon tycker dock att det räcker med en Sedan. :-) Vi får se vad det blir. Gillar bilar med Drag i.
Skillnaden för mig i försäkring är ganska så påtaglig faktist. Jag som inte är mer än 24 år betalar runt 8500:- för min 528. Skulle jag då ta en 540 98/99 så kommer den upp i 12000:-/ år. Det är de som jag tycker svider mest.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Instämmer med viggo, hadde en 528 tidiagre sålde efter ett år.

George
The_Skygazer
George: vad ligger du i på förbrukning i landsväg? På min 528så ligger jag i ca 0,7. Vilket jag är mycket nöjd med. Har du lagat din bil ännu? Berätta lite om den. Mycket intresserad nämligen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
HEHE : Gissa varför jag inte provkörde någon innan jag köpte min 528, Asken fick "bära in mig i sin 540 och tvinga mig att köra den :)) men som tur var så hade jag redan 528an.Ett hjärta som alltid slår extraslag vid V8 muller och vridmoment sedan man körde lite större 8 är BMWs.Så visst kikade jag länge på 540 det ska jag inte sticka under stolen med.Men jag är glad att jag avstog faktiskt :)) Man jag hade faktiskt tingat på en då min fd 528 ägare skulle sälja sin.Men det gick tyvärr inte som tänkt annars hade den stått i garaget under nästa år.
Så jag instämmer med George och Viggo. Kör ingen om du inte är 100 på att du ska ha en. 528an är rena Moppen i minst en vecka innan abstinensen lagt sig.

///MVH Hasso
Länk

V1
50
V10
MB E280
Får bara instämma i den tidigare lovsången av 540'n även om jag "bara" har en E34.
Ett tips ang försäkringar är att kolla upp vad länsförsäkringar kostar för dig.
De var de enda som gav mig(då 25 nu nyss fyllda 26) en skaplig premie under 10500/år för min.
Jag betalar nu 8200/år(har jag för mig) men har valt att lägga upp det månadsvis så det inte svider så mycket.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
En nyare 540 (E39) kostar ca 7.000 och uppåt per månad om du kör drygt 2.000 mil per år och tänker ha bilen 2 år (inkl värdeminskning, bensin, kapitalkostnad, service, skatt, reparationer, tillbehör etc). Billigt? Allt är relativt...

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.