AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
398

Fråga inför topplyft på M30

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag fick ett tips om att lyfta bort bränsleröret från insuget för att göra det smidigare att flytta det bakåt utan att slangar och sladdar är i vägen (och det verkar rimligt)
Frågan är alltså om det är bäst att lossa röret och kontakterna från spridarna eller att låta allt sitta ihop och rycka upp spridarna från insuget? Sitter de bara nertryckta?
Andra tips tas tacksamt emot.

I övrigt är grenrör och insug lossat och jag ska ge mig på att ta bort fördelaren och demontera/fixera kamdrevet.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Låt spridare och allt som har med bränslet att göra sitta kvar i insuget. Lossa endast skarvdonen från resp spridare samt till o från- bensinslangarna från rören på insuget.
Ta loss insuget från toppen innan du lyfter på den.
Grenröret kan sitta kvar, men räkna då med ett tungt lyft.
Obs! lyft rak så du inte "tjongar" ventilerna i cylinderväggarna.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Oki, tack
Måste man riva av kamaxel, vippor och hela köret när man lämnar den på planslipning eller kan man släppa på någon justering så att ventilerna inte är i vägen?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Rent teoretiskt går det nog att spänna upp toppen i fräsen med kam etc. på plats, men i praktiken vet du ju inte hur mycket spån som letade sig in i olje och vattenkanaler efter maskinbearbetningen. Så, plocka ur bitarna innan så kommer det att kännas mycket bättre efteråt!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
wath: helt onödigt att riva kamaxel och vippor om du nu inte är överdrivet noggrann eller har mycket tid över. Det räcker med att släppa ventiljusteringen på några ventiler så fixar det sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.