|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"jag VET hur det går till" Betyder det inte att du vet hur alla världens tillverkare fungerar? Och jag som trodde att du var en riktig guru... :)) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Har skrivit det förut, och skriver det igen: Största problemet med biltema (enligt mig!) är deras ojämna kvalitet! Vissa produkter är bra, andra rena katastrofen. Det är svårt att säga generellt vilka produkter som kan hänföras till respektive kategori. Nästa problem är att de byter leverantörer ibland, dvs bara för att delen var OK förra gången du handlade den hos Biltema, innebär inte det med automatik att "samma del" är OK nästa gång.... Köpte exempelvis ett krängningshämmarstag till en Citroen BX (numer såld - öde okänt). När jag stod i butiken och öppnade förpackningarna för att se hur stagen såg ut, visade det sig finnas två olika modeller (olika tillverkare) trots samma förpackning och produktnummer. Den ena versionen såg exakt ut som Citroens originaldel (förutom Biltemastämpeln), medan den andra versionen var mycket mer klumpig och "rå" i sitt utförande. Köpte den som såg ut som originalet och den passade perfekt! Att det var ett litet h****e att få bort den fastrostade muttern i det trasiga krängningshämmarstaget är en annan historia. Men kort kan jag säga att det som inte går med våld, löser sig med mer våld! (Stålbultar går att bryta av med vilje om man ger sig tusan på det och läser en lång förbannelse över dem...!) Kontentan är handla med urskiljning på Biltema, om ni skall handla där! Mvh |
|
|
Jag kan bara hålla med PESK i det här fallet. Många skrönor gör gällande att företag levererar de delar som inte klarar kvalitetstester till Biltema. Detta faller på sin orimlighet eftersom inget företag i världen kan producera så mycket sekundavaror att det kan förse en hel varuhuskedja. Visst kan samma tillverkare leverera produkter till kunder med olika höga produktkrav men då de flesta företag försöker nå så stora serier som möjligt skulle det bli dyrare att medvetet producera en sämre del bara för att kunder som Biltema har lägre krav än BMW. Jag har hittat delar från Biltema (oljefilter) som det står Hengst eller Mann på vilket borde visa att vissa av delarna är från samma tillverkare men förpackade i Biltemas kartonger. FRED |
|
|
OM nu BMW och Biltema skulle ha samma leverantör tycker jag det är väldigt konstigt att priserna skiljer så mycket..hur rimligt är det att delarna har samma tillverkare med samma garantier och en säljer delen för 298kr och den andra för 800kr? DET känns inte troligt..skulle en del skulle bli så mycket dyrare för att det står BMW på den? (visst, märket kostar en del..men iaf) Man får oftast vad man betalar för... |
|
|
Jag vet inte om någon mer som läste i Tidningen NSD för några år sen om en kille som hade kört av vägen (e4) i ca 110km/h, polisen trodde killen somnat vi ratten, men killen sa " bilen gick inte att styra precis som om nått hade gått av" polisen tog in bilen för att undersöka saken, mycket riktigt det var som killen sa. Bärarmen och kulbulten på styrleden var av, killen påstod att dessa var nybytta och av biltema sort, bolien skickade iväg delarna för en matril koll och fick då veta att bulten i styrleden var gjord av ett stål som kallas S235JRG2= helt vanlig rundstång. Bärarmen var fräst i helt vanligt stål, alla dessa delar tex bulten i styrleden är igentligen gjort av axelstål med en helt annan hållbarhet än vanligr rundjärn. Alltså orsaken till olyckan var dålig kvalité på delarna. Blev rättegång av allt då brepresentanter för biltema förnekade att olyckan kunde ha brot på undermålig kvalite i delarna. Under rättegångens gång så uppvisades bevis för att delarna var av otroligt dålig kvalité och prov som gjordes på nyinköpta delar av precis samma sort och köpta av biltema uppvisade på precis samma inehåll i matrialet. Biltemas representanter påstod att det var fel av deras leverantörer, men då biltemas är skylldig att kontrolera de delar de köper in och sälljer så ligger ansvaret på biltema ansåg rätten. Domen som föll var att företaget Biltema blev skylldig att betala en stor summa skadestånd till killen som körde bilen, denna summa har förblivt hemmlig av någon konstig orsak. Killen i fråga lever nu ett liv i rullstol (26år) och allt detta pga av biltema. Ifall någon nu vill ha bilder på bilen så skrik till så ska ni få det. Bilen i fråga var en bmw. Vet inte vad biltema gjort åt deras delar sen dessa men som privat person är det gansk svårt att se vad för stål mm en del är gjord av utam man litar till de som säljet delen att de är bra grejjor, därför som jag lägger lite mer pengar på delar av kända leverantörer än delar från biltema. Joakim Eriksson |
|
|
Joakim, låter som en skröna! Blir ett företag ålagda att betala ut ett skadestånd i en rättsprocess, är det en offentlig handling. Dvs bötesbeloppet kan inte hemlighållas.... Vad är NSD för tidning? Vilket nummer läste du i? Mvh |
|
|
nsd är en dags tidning i norrland. har inte läst polis protokollet, utan var bara på endel av rättegången och vet vem killen är, har även bilder på bilen och stället där olyckan skedde. Skrlna knappast, finns ju ett levande bevis för att det inte är det Killen som nu sitter i rullstol. Jadu inte är jag så inne i grejjor att jag minns villket nr av tidningen det var då den kommer 1 gång om dagen. Joakim Eriksson |
|
|
Det är som Johan säger. Det måste finnas handlingar på det. Hemligstämplat låter inte särskilt troligt.. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Intresant det Joakim E skriver. Själv har jag använt biltemagrejor rätt flitigt till en tidigare bil (opel omega) som jag körde 32000 mil med. Orginal drivaxeldamasker gick sönder mellan 7-9000 mil biltemas var hela när bilen såldes, däremot var livslängden på styrled och spindelleder bedrövlig från biltema mindre än 1år. Om olja och oljefilter kan jag bara säga gott den bilen var helt OK i motorn och avgasvärdena var också ok efter 32000mil på biltemaolja men olja och filter är nog det enda biltema får bidra med till min bmw | |
|
Min verkstad är nästan helt uteslutande utrustad med verktyg från facom. Kanske inte mest för deras höga kvalités skull utan för att representanten från deras återleverantör är tillmötesgående och trevlig samt har ett gott omdömme vad gäller kvalité. Ibland när man skickat tillbaka krafthylsor för 4 gången för att de spricker så köper man en på biltema och den håller fortfarnade! I vissa avseenden är verktyg av sämre hållfasthet bättre. Min standard kommentar till kunder som kommer med eget matriel är: Du står för försenings avgifterna 600kr/h och minst 1,5h debitering om det är fel matrial. Då brukar de rygga tillbaka och välja någon annan verkstad. Ett dåligt rykte är värre än ett högt pris anser jag. Sen kommer de ju tillbaka om ett halvår och får sin reservdel bytt mot ett original eller åtminståne från en erkänd eftermarknadsleverantör. Varför nöja sig med BMW när man kan få tillbehör från Alpina eller någon annan bra förädlare av det märke man tycker så mycket om. : ) |
|
|
Biltema=Bajstema MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :)) |
|
|
när detta skedde så föll domen bakom stängda dörrar. men vist kan man alltid få reda på det nu då det gått ett par år men inte nått som intresrar mig specielt mycket, utan var mer intreserad av vad deras delar var gjorda av. Hur kul skulle det vara om du kom med din pärla i ca 100km/h och en bärarm brast eller en styrled gick av?? Alla kan nog förstå konsekvenserna om detta skulle ske. Joakim Eriksson |
|
|
För min del är Biltema strängt förbjudet, jag skulle inte ens köpa en glass i entren utav dom! Däremot har jag inget emot piratdelar, men ofta får man vad man betalar för, så det är bara. Man man inte tillverka en framvagnsdetalj och av högsta kvalitet, och sedan sälja den för 98 kr eller liknande. Jag är inte alls någon orginaldåre som måste ha BMW skrivit på alla reservdelar till bilen, tex. är bromsbelägg osv. något som jag gärna köper på Mekonomen eller Autoverkstaden, men om priset inte skiljer så mycket från originaldelar handlar ju man helst på BMW. Då får man ju dessutom en snygg plastpåse och så har dom söta flickor som sitter i kassan! (en aning ironi!) Angående Biltemas billiga oljor: jag hörde talas om att man skall börja sälja mer återvunnen olja, alltså olja som är använd en gång och sedan renad, stämmer detta? Är det sådan olja som Biltema säljer, det är kanske därför som den är så billig? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
J.L : Håller med dig till fullo. Skulle aldrig köpa beg. BMW som gått i Sverige och inte har servats regelbundet på aukt. BMW verkstad. Verkar nämligen vara många som sköter sina "pärlor" på ett konstigt sätt, köpa delar på Biltema, fy och ve för att köpa en sådan bil. Vet ju inte när nå´n spindelled eller nå´t annat i t ex framvagnen går sönder, vore fint om man låg på Autobahn i kanske 170km/h när ett styrstag går av............... Näe tack, Bajstema hör verkligen inte hemma på en så fin bil som BMW. Vet en kille som är bilhandlare och köper i princip allt på Biltema, inte så seriöst men han resonerar som så att "det håller ju i alla fall av gården". Han har även sagt att det är ju väldigt dålig kvalité och passform, men man får ju vad man betalar för..... Tänker inte tala om för er vad handlaren heter, så nu vet ni det oxå :) Får se hur lång tid det tar innan det kommer upprörda svar på mitt inlägg. ;) MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :)) |
|
|
Biltema och BMW original är en sak. Köper man BMW original så vet man att man alltid får bra grejor, köper man av andra tillverkare så kan man få sämre eller rent utav dåliga produkter, men dom kan även vara bättre än original. Vad man däremot inte kan vara säker på när det gäller BMW är kvaliteten på servicen. Jag ger inte många spänn för BMW-auktoriserade verkstäder, eller verkstäder överhuvudtaget tyvärr. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var Biltema köper sina resevdelar ifrån är iofs inte så intressant. p-ändar och sånt verkar komma från italien när jag sist köpt en sådan. Man ska definitivt inte jämnföra Biltemas reservdelar med Meknomens och reservdelsgrossisterna, För det första så har inte Biltema en reservdel till nyare bilar. Hitta nått till en e39 tex. För det andra köper inte bilverkstäder från Biltema utan köper från Bilreservdelsgrossister som säljer "samma" delar som märkesverkstäderna fast i annan kartong, ibland med orginalloggan kvar och ibland bortslipad. Det är naivt att tro att det skulle finnas speciella tilverkare för reserdelsgrossisterna och märkesdelarna, på min BMW sitter Textar bromsbelägg monterat från fabrik, att Textar skull ha två olika produktionslinjer för märkesdelar och en sämre för grossistern är inte bara en fördyrande process utan även en produktionsfördröjande. Utan här skiljs delarna åt vid förpackningen. Visst finns det olika kvaliter på reserdelar och det gällar att veta var och vad man kan köpa.Att viss reserdelsfirmor har samma priser som BMW beror på att de köper från samma leverantör med samma prisnivå. BMW köper säkert in betydligt mera och har möjlighet att pressa priserna då de använder samma vid tillverkningen av bilen, så egentligen skull BMW vara betydligt billigare. Och sänkte inte dom reservdelspriserna med 10-20% och det skulle dom knappast kunna göra utan att ha rejäla påslag. Ytterligare ett Biltema jämnförelse spännrullen till kamremmen till tex Volvo kostar 1/3 del av orginal, MEN lagret i rullen är bara hälften så brett som orginal.?? Säger kanske nått att man får vad man betalar för. Angående torkarblad som nån tog upp, så har jag kommit fram till att det blir billigare och bättre att köpa tre biltema blad än ett dyrt Bosch a 250, för inte torkar ett Boschblad bättre vad jag erfarit. håller kanske längre, men bättre att byta oftare. Förresten så får jag mina nya Textarbelägg och varningskontakter i dag från ABR gissa vad det står på varningskontakten:)) BMW:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: på tal om torkarblad så köpte jag lösa gummin för det ynka priset 80 riksdaler på BMW, det är lite pill med att få dit dom men med lite diskmedel och flinka fingrar så går det utmärkt, vad jag vet så har inte ens Biltema några torkarblad till min !????. hade biltemas blad till min mazda och det är som du säger det lönar sig inte att betala flera hundra för boschbladen. Frazze |
|
|
En lite tanke... När jag studerade så jobbade jag extra på Bosch/Volvo. När ett strålkastarglas kom från glasbruket i frankrike betalade vi 11:- per glas, När det sedan såldes över disk till kund kostade det 595:-/styck |
|
|
är väl tveksam till biltemas kvalitee i många fall men ibland går det att göra fynd!! Köpte ett hjullager till bilen på en lagerrensning på biltema i örebro i somras och döm av min förvåning när det inte stod biltema någonstans på förpackningen utan QH. Betalade 375:- för att sedan gå till HJC (i gbg) där de har samma märke och se att delen där kostade 1475:-!! torkare kommer jag aldrig köpa på biltema igen eftersom de jag köpt där har torkat sämre än de gamla jag velat byta ut!! Köp på ok/Q8 får 60:- och få ett kanonblad istället! |
|
|
Jag köpte hjullager från Biltema. Lagrena var stämplade med Timken som är ett kvalitetslager men det beror på var det är tillverkat. Dessa Timkenlager var made in poland Många och långa svordommar när första lagerraset kom efter ett par tusen mil Är man dumsnål så får jag väl skylla mig själv Ett annat exempel är Bosch tändstift inköpta hos Micro Made in India höll inget vidare dom heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.