AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
342

Tillräckligt skydd..?

Tigerr
Dags att vaxa Beemern imorron. Jag tillhör dem som vaxar själv, och inte lämnar iväg bilen. Har utrustat mej med en kraftig arsenal:
- tvättanläggningen vid Statoil, Kronprinsen
- grön/gul + vit/blå skursvamp
- insektssvamp
- Flaskborste till hålen i fälgarna
- Sonax bilpolish
- Sonax X-treme fälgrengöring
Frågan är om Sonax bilpolish räcker som lackförsegling? På flaskan står det: "Rengör, polerar och konserverar". Innan har jag alltid använt Sonax flytande hårdvax efteråt, men tycker att det bara lägger sig utanpå och sen försvinner direkt. Polishen lämnar en glatt yta, därför tänkte jag testa att bara använda den imorron. Nån som har erfarenhet av det?

Tigerr
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Polish räcker inte länge!
Se till att lägga ett vaxlager när du har använt polish.

Mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jepp, polishen öppnar porerna i lacken, du måste lägga på vax för att skydda. Sonax flytande hårdvax anses som de bättre på marknaden
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ööööhhh, grön/gul tvättsvamp?? OK bara du använder den på rätt ställen!! Hoppas du inte bara har "kraftig arsenal" utan även vanlig tvättsvamp ;)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Konsultera även "Gör-det-själv" bilvårdstips till vänster åtminstone för att få lite input. Man behöver ju inte använda alla små roliga medel som rekommenderas.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja passa dig för disksvamparna, var det sådana som du tänkte tvätta med? Även om du använder rätt sida är det lätt att slinta och komma åt med den grova sidan.
Köp dig en riktig svamp, det räcker gott med mekonomen 10-pack
Tigerr
Tack för alla tips! Använder bara polish imorrron. Senare, till sommaren, så ska antingen bilen lämnas in och bli rekondad eller så vaxar jag den rejält en gång till. Ni behöver inte oroa er över disksvamparna! Ska användas på den mest ingrodda smutsen på fälgarna + med enbart den gula sidan där man inte kommer åt att tvätta på annat sätt. Har laddat upp med ett gammalt lakan och tre gammla örngott som ska fungera som trasor! :)

Tigerr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.