AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.186

Huvudsäkring mellan batteri och B+ pol?

Bj
19
Bjuris
BMW 320i Coupé -92, special
Är det någon som vet var huvudsäkringen sitter på 70kv +kabeln mellan batteri och B+?

I elscemat står det att det går 2 ledningar mellan batteriet bak i bagaget och pluspolen i motorrummet. En klenare utan säkring och en tjock vilken är markerad "fusible link" på mitten.

Eftersom jag har ett spänningsfall på 1,5 volt på vägen mellan polerna antar jag att säkringen är trasig och att det flyter ström endast genom den klena kabeln. Denna teori styrks ytterligare av att när jag drar en direktkabel mellan polerna så laddar bilen normalt igen. Jag har försökt att följa kabeln under handskfacket men utan resultat.

ar kan säkringen sitta?

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har ingen aning vart den sitter på din bil , men den borde/ska sitta aldeles i närheten av batteriet. På sjuan min sitter den ca 1dm från batteriet.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en säkring som skall lösa ut om du krockar, för att inte få brand pga gnistor....

Den skall sitta precis efter pluspolen vid batteriet. Det är en fyrkantig klump.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pluspolen vid batteriet förståss!

Mvh
Inte är det väl så mycket som 70KV i den sladden?

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Micke: Det är kvadraten på kabeln som åsyftas i detta fall är jag rätt säkert på:))

///MVH Hasso
Länk

Ok, för en tumregel är att det går åt cirka 1 mm isolering/KV vilket i detta fallet skulle innebära att kabeln skulle vara runt 70mm i diameter.
Del av arbetsskada. :-))))

_____
Micke
Länk
Länk
Bj
19
Bjuris
Ok, jag får ta o kolla lite noggrannare vart kabeln tar vägen från batteriet då. Det som åsyftas med "kv" är naturligtvis kvadratmillimeter och inte kilovolt. Tack för tipsen!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Micke: 1600kvadraten blir fin :)
Asken:
Den är nästan klar nu... Och på väg till andra sidan jorden.

_____
Micke
Länk
Länk
Bj
19
Bjuris
Har nu följt kabeln från batteriet ända fram till där kabeln går in i tröskeln på höger sida utan att hitta någonting som liknar en säkring... Kan den sitta någon annan stans?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bjuris, det är inte säkert att alla bilar har denna säkring. Om du har den så sitter den på batterikabeln, ca 10cm från pluspolen.

Mvh
Bj
19
Bjuris
Tack för alla tips! Jag har nu hittat felet. Det har uppstått gnistbildning pga dålig kontakt på B+ infästningen framme i motorrummet. Jag putsade rent ytorna och sprutade på lite 5-56 och skruvade ihop det hela igen och sen var problemet löst!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.