|
|
|
|---|---|
|
Hej hoppas nån kan hjälpa mej med mitt problem. Det är så att min 325:a -90 rycker något fruktansvärt när den blir varm. När den är kall så går den som vanligt.Är det nogon som har varit med om detta förut? Jag har kollat gummit mellan insug och mängdmätaren och det var helt.Jag har sprayat startgas runt hela insuget och det värkar inte vara nått läckage.Det var inte länge sen jag servade bilen med bl.a nya stift osv. Kan det vara nåt fel på lamdasonden? Och isåfall hur kan jag kolla det? MVH Stefan s | |
|
Det var inte lamdasonden!! Den har jag bytit och problemet kvarstår. Jag har även bytit bränslefiltret. MVH Stefan |
|
|
Jag har ett liknande problem med min 318iS-90. När jag startar den varm rycker den och vill helst lägga av. Hur mycket den rycker är olika från gång till gång. Ger jag full gas bluddrar den ett tag, men sedan kommer allt, och sedan blir det bra. Låter man den bara vara slutar den att gå ojämnt efter 10 sekunder (om den inte lagt av). Detta är bara när jag startar den varm, kall går den hur bra som helst. Har en fundering på att det är luftmängdmätaren som spökar. Har inte kollat upp det. |
|
|
Ja jag har funderat på luftmängdmätaren oxå men hur vet man att det är fel på den då? MVH Stefan |
|
|
Kolla till att börja med att spjället i luftmängdmätaren rör sig lätt, brukar kunna kärva. Luftfilter? Surrar tomgångs motorn? Är det bara på lågfart den rycker eller är det över hela registret? // Henke Bleifuss |
|
|
Det kan vara värt att ta en koll på spridarna också... mvh /B |
|
|
Hur kollar man spridarna? Nos 325iM -89 |
|
|
hey spridarna kan du kolla enklast genom att lossa dom från insuget en i taget och kolla att den öppnar. SE upp bara för att spridar dimman är VÄLDIGT lättantändlig så tänk var man riktar den. smartin! när bilen bluddrar kolla avgaserna om den svartryker för gör den det så får den förmycket kolla tomgångsmotor, tempgivare ev kallstartsventil etc insprutnings komponenter några ideer som jag fick just nu kanske inte hjälper något men iaf nått lycka till" Det som inte går med våld Går oftast med mera våld |
|
|
Har du 24v motorn??? I såna fall kan det vara en tändspole som är dålig. Finns nya på mekonomen för 800kr... |
|
PatrikN |
Jag har samma problem med min 318 från 88. Jag har talat med BMW och de trodde att det kunde vara luftflödesmätaren, så jag hade loss den för att kolla motstånden över stiften, verkade som om det gav utslag från 1000 ohm och uppåt. Enligt Haynes boken (som har haft fel förrut) står det bara att motståndet skall öka stadigt. Jag pratade vidare med en kille på Bosch som sa att det var väldigt ovanligt med elfel i själva mätaren, det vanligaste var att klaffen kärvade. Hur som helst börjar jag tro att det hela inte har med mätaren att göra utan snarare att det läcker tjuvluft från någon vakuumslang. Jag har oftast problemet när det är riktigt kallt ute och bilen är varm. Bytte stift precis vilket fick problemet att försvinna nästan helt (dock bara nästan, vi får väl se när det blir kallare). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.