AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
54.611

Kompsänkning med skuren stålplatta

Sida 2 av 2
Man gör som du säget ett dike som tråden ligger i, tråden sticker upp lite och ger högre tryck på packningsringen. Om man skulle svarva såna ringar som han använder skulle det nog fungera, men det är ju lite jobb och rätt svårt att få det tätt tror jag!!?

men jag tror inte man behöver o-ringa för det laddtrycket, bmw-andreas laddade ju 1.6bar utan o-ring!!

och för måttligt laddtryck så tror jag det funkar med en stål eller kopparplatta mellan 2orginalpackningar, visst det blir knappast optimalt, men det behöver det heller inte vara om man inte siktar på en massa effekt, kan ju vara värt att testa! även om M3 snurran är en rätt dyr motor att leka med!!

Jag har sett en 16V seatmotor som gått med 1.7bar på detta sätt! hur länge det höll vet jag ej, men då var det ju 1.7bar oxå! så 1bar bör ju funka
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja jag körde 1,6 i laddtryck och 8,2 i komp,ingen packning gick och då hade jag inte ens mappat med bredbandslamba, bara avgastemp.

sc
637
schumi
e30 318is -90
bmw-andreas.. hur kan man ladda så mycket som du gjorde utan att motorn pajar? är det så där lågt orginalkomp från början eller?

hur tjocka är orginaltopplockspackningarna ungefär? vet någon det. skulle vilja räkna ut vad jag får för komp på 318is ifall jag kör med dubbla topplockspackningar och en 1mm tjock stålplatta.
vet dock inte hur tjocka orginalpackningarna är.

bmw-andreas... om jag kör den här varianten med extra topplockspackningar på min m42 motorn, kommer det att bli konstigt då med kamaxeln? eller tror du att det funkar hyfsat. jag är INTE ute efter att pressa ur 4-500hk ur 1,8 motorn utan en 250-300 vore rätt lagom.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

schumi: Du har ställbara kamdrev orginal på m42 så du kan nog göra det utan att få bekymmer med kammarna... observera kammarna, du skrev kamaxeln. Hoppas att du vet att din motorn är en 16v och har därmed dubbla överliggande kamaxlar! Tror dock inte att du ska behöva ställa dem så mycket för endast några mm högning av toppen...

/Johan

Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
menade så klart kammarna.. :)

va bra att det är ställbart. sen hur man ställer det har jag inte en aning om, men det kanske löser sig.

kommer du föresten att köra med orginalkammar på din? jag kommer att göra det för att jag tycker att det blir för dyrt att köpa trimkammar.

jag har dock klurat på en sak när det gäller min motor.
när jag hade köpt bilen hittade jag verkstadskvitton där det stod att man hade renoverat hela toppen och bytt alla packningar och så. detta på grund av sprucken topp.

betyder detta att jag har en lagad sprucken topp i min bil, eller har dom bytt toppen till en ny? kan man laga en sprucken topp?

motorn drar överhuvudtaget ingen olja alls. går helt klockrent. inte minsta lilla ventil, eller kamaxelsmissljud. läcker absolut inte vätskor av något slag.

är det lämpligt att bygga turbo på denna motor ifall det sitter en topp i som har spruckit vid tidigare tillfälle. känns som att man kommer att spräcka den direkt ifall man laddar på en 0.8-0.9 bar.

kanske borde fortsätta med min is som snålbil och köpa någon annan bil att bygga turbo på..?
Bra kolvar kan också måttbeställas från Ross Pistons. www.rosspistons.com.
Dessa brukar ha bra pris och det är erkänt bra kolvar.
sc
637
schumi
e30 318is -90
att beställa kolvar blir alldeles för dyrt för mig. kolvar kostar typ lika mycket som jag har tänkt lägga på min turbokonvertering totalt. jag svarvar ner mina istället isåfall.
Erneland
Gör som jag ska göra... har införskaffat kopparringar som har samma innermått som cylinderns diam. och sedan oringar man blocket så att ringen precis går ner i detta spår .. ringen är 2.5 mm hög och spåret fräses då 1.10 mm ner. Detta görs b la. på turbomotorer inom rallycross.. och de håller då för beprövade 2 bars ladd... det ska ju räcka.. =)

ST4Dim
Jag körde med den typen av packning till min R1 Turbo eftersom cylindrarna är ingjutna i blocket och det därför inte går att kompsänka vid foten, som är att föredra.
Originaltjockleken på packningen (även den 3-delad) var 0.7mm och turbopackningen var 1.4mm. Mätningarna skedde med skjutmått och i ej monterat tillstånd, så superexakt är den inte, men ger ett hum iaf. Jag laddade 0.7 bar och brände en packning och jag vet flera som blåste toppackningar vid samma ladd. Ökade man laddtrycket så började det att spika. Jämför man med dom gamla Suzuki 1100R motorerna där man kompsänker i botten så kan dom ladda en bit över 1 bar utan större problem med varesej spikningar eller blåsta packningar. Om det beror på var kompsänkningen sitter vet jag inte.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Erneland...

var köper man såna kopparringar som du ska köra med?
hur mycket fick du ge för dom? styck?
Erneland
Köpte dom av en motorbyggare som heter Ström.. kan ta reda på telenr. till honom.. kopparringarna kostade 600 kr för 4 st.... ja det är rätt dyrt.. men oxå hyfsat svårt att göra med sådan precision själv.. på höjden är de 2.5 mm.. och innerdiam. är exakt som cylindern 88.97 mm sedan fräser man ett spår kring cylindern som är 1.10 mm djupt .. däri läggs ringen ... så är det klart.. man tar sedan bort ringarna på en orginalpackning och lägger på plats som vanligt..

ST4Dim
Ma
54
Mackan999
E30 M3 replica
Var kan man köpa en stålplatta? Pris? Tänkte testa det på min bil med M40 motor.
wa
52
wannabetic
320 E36
me 2,5 motor
lyfter en gammal tråd för nåra frågor, finns det o köpa justerbara kamdrev till en 325 ( 94 ) eller hur löser man dette?för det är väl knappast justerbar orgin? om man sänker kompet måste man byte till typ ARP bulter eler nått, typ till
8,1 -8,2 ladd ca 0,9-1,1
Du har vanos om det är en -94:a. Vanosen är i princip ett justerbart kamdrev, fast automagiskt..
Många som trimmar kopplar bort vanosen helt, jag vet inte riktigt hur, möjligen genom att sätta dit prylar från den vanoslösa modellen, och till dom kanske det finns justerbara kamdrev.
Såg i senaste spoilernytt att nån firma annonserade att dom hade sådana.
wa
52
wannabetic
320 E36
me 2,5 motor
jaha om den justeras aut finns de ju ingen anledning att börja mekkla med den...när kommer nye spoilernyt ut da får se vad de e för firme , nån som vet hur lenge vanoset orkar hänga me da
hänga med och hänga med. Vanosen ställer insugskammen senare på låga varv, tidigare på lite högre varv och sen senare igen på ännu högre varv. Den bryr sig inte om att du laddar eller inte.
Däremot kommer den att i mellanregistret ge mer overlap (tid då insugsventil och avgasventil är öppna samtidigt), vilket kanske inte är optimalt när turbon laddar.

Nån med turbo på en m50 kan väl berätta hur dom löst det.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
bmw-andreas
En liten fråga: Vad skulle du göra om du ville plocka ur 400-500hk ur en s50 som fortfarande skulle vara vardags-körbar?
billigt & funktionellt ;)

Z MMM Coupe
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Det är ett nytt styrsystem som gäller!
Det samt en lätt svarvning av kolvar samt stållamellpackning

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Vilken typ av turbo samt styrsystem skulle du rekomendera? Vad pratar vi för pris för det?
Det är alltid kul att höra vad en med EXPERT-kunnande anser..
Tackar & bockar..

Z MMM Coupe
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Turbo tex en TD05 24t med inbyggd wastegate för enkelhetens skull.
Samt ett Autronic SMC med vanliga bosch tändsteg, och 511cc spridare.

turbo ca 5000kr
sprut ca 15000kr
topppackning och nya bultar ca 3000kr

+ alla material och grenrör avgassystem ic m.m

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.