AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
620

oljetrycksgivare eller kontakt är det samma sak?

Ne
4
Nettan
730i - 87
Hejsan. Jag vill först och främst tacka för en väldigt bra sajt. Jag har precis köpt en 730i -87. Inte värsta skicket men duglig endå. Det jag visste innan var att den läckte ut olja, säljaren påstod att det var "oljetrycksgivaren". Jag åkte jag till BMW och fick i min hand en "kontakt" den ser ut som en mutter med en oring på och i ena endan ser det ut som en kontakt. På BMW så sa dom att detta är ett vanligt fel. Det jag nu undrar är om oljetrýcksgivare och kontakt är samma sak och om det nu är ett vanligt fel är "kontakten" lätt att byta ut för en vanlig mekaniker eller ska jag vända mig till BMW? /Nettan
svardska
ja det är samma sak dom menar.
nu vet jag inte exakt vart den sitter på 730 så fråga på BMW.
Det kan inte ta mer än 10 min att byta.

mvh
Ne
4
Nettan
730i - 87
Tack för svaret. Eftersom detta verkar vara ett vanligt fel, är det ingen som har varit med om detta? Jag vill veta hur man byter och vart exakt kontakten sitter.
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
vänster sida,långt bak på toppen
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Och det enklaste sättet att byta den på är att skruva undan expansionskärlet som sitter uppe på torpedväggen alldeles under rutan, ta bort kontakten (inte givaren utan den med kablar på för att det inte ska bli ngt missförstånd...) genom att hålla in den lilla stål bygeln som låser fast kontakten i oljegivaren. Sen är det bara att ta bort oljegivaren med stora ring nyckeln, det klarar du själv om du har tillgång till lite verktyg
Lycka till och grattis till en skojig bil

// Henke Bleifuss
Ne
4
Nettan
730i - 87
Tackar för responsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.