AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
713

Akut hjälp bilen är helt död

su
198
surre77
523-00 M
Blev ganska förvånad när jag skulle åka till jobbet idag. När jag vred om tändningen hände inte ett skvatt. Inte en enda lampa lös. Batteriet är 3 mån gammalt har inte hunnit kolla det än, men finns det några andra tänkbara orsaker?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kolla så polerna ligger på ordentligt, kan bli så om de inte är dragna ordentligt
su
198
surre77
523-00 M
Ok men finns det någon huvudsäkring eller liknande som kan orsaka felet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns väl en säkring vid pluspolen som skall utlösa vid krock, så du inte får brand i bilen pga elgnistor! (åtminstone finns det på lite senare årsmodeller!).

Tror ändå att det är batteriet som har gett upp!

Mvh
su
198
surre77
523-00 M
Ok får börja med att kolla upp hur batteriet mår, köpte det på Biltema!!
Visa användare
94
johnny e
525i -89
Om du får igång den,prova med att lyfta ifrån pluskabeln med lite varv.Stannar bilen så laddar generatorn inte.Då är det nog kolbryggan i generatorn.Kostar ca.150 kr tror jag...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Koppla inte bort batteriet när motorn är igång!
Om du har otur kan du få stora elfel på bilen!

Mvh
Hur kan man annars kolla upp om generatorn laddar??????
Misstänker att den inte gör det i min 528:a

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M528, det är bara att mäta över batteripolerna när motorn är igång!

Mvh
Hur menar du då??

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Visa användare
94
johnny e
525i -89
Iofs kan spänningsfall inträffa men tror ej att det blir något större problem.Är du osäker så köp en billig multimeter(runt hundringen),ställ in den på volt.Håll lite varv på motorn,skall då visa uppemot 14V.Visar han under 12V så laddar generatorn dåligt/inte alls...(sätt kontakten på vardera batteripol)
Lycka till

su
198
surre77
523-00 M
Nu är det fixat, det var batteriet som hade gått sönder. Fick ett nytt på biltema. Verkar ju inte som att de har så jättebra batteri så jag rekomenderar att inte köpa hos dem.
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Köpte ett Biltema-batteri till min gamla sur-Ford... Värsta skiten.. funkade i ett par månader sen dog en av cellerna... 600 spänn åt fanders.

Man ska inte lura sig att man gör bra affärer på Biltema!

/Stefan
Länk
Så så så,,, Jag (Och min omgivning) handlar från Biltema och det är lite som ett lotteri. Vet om fall där bilbatteri har hållt längre än Era. Även jag inräknad. Så det är lite grann, hugget som stucket med att handla där. Jag kommer att fortsätta handla från biltema i fortsättningen (Lite beroende då vad det är då :)) eftersom att allt är inte dåligt bara för att det är billigare.
Men Bamsemannen, .........och hur mycket pengar "slösar" du bort på dynggrejer. I stället för att köpa kvalitet direkt? Tänk till!
Det ÄR lotteri om man köper en så pass vital del som batteri som lågprisprodukt. Här skall det vara märkesprodukt, annars lurar man sig bara själv i längden.
Stor varning utfärdas för att lossa batterikablarna med motorn igång, spänningen åker i höjden, när den passerar 16-18V så kostar det. Och då är det inte glödlampor och liknande enkla detaljer...
Tänk även på att digitalmultimetrar i 100:- klassen knappast är att lita på. Det är ju ett mätinstrument som skall visa rätt, jämför med t.ex enkla skjutmått av plast eller pressat mjukjärn kontra riktiga av verktygsstål, vilket skulle du lita på? Låna hellre ett riktigt instrument vid mätningen, en felvisning på en halv volt kan vara avgörande.
Rätt spänning vid laddande generator mätt över batteripolerna är 13,8-14,4V .

FP
diamantsvart_bmw
Jag köpe bilbatt från biltema till min sabb höll i 10 år sen sålde jag bilen, funkade bra

Länk
People DO win on lotteries..:DDD

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.