AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
568

Inkörning av r-däck ?

Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
Ser att solen lyser ute och fick då genast kli i gasfoten,och kom
då att tänka på mina ny inköpta r-däck.Ska man köra in dom på något speciellt sätt,går det tex att göra det på gatan typ favo sträckan på södertörn eller krävs det bankörning med allt vad det innebär.Jag hade tänkt premiär gasa på mantop den 10/5 och ville ha däcken klara tills dess.Alla tips mottages.
Mvh Micke bwcs#4911

micke 66 e28
li
25
linbä
325iM-89
Mitt tips är att inte åka med dom innan du ska ut och gasa på banan.För när däcket har blivit varmt en gång så börjar det(åldras) betydligt fortare.
Det tar bara nått varv på banan sedan är däcket inslitet så är det bara att kötta.
Men jag är ingen expert men efter 10års kart körning så är det min uppfattning om hur ett däck fungerar (iallafall dom däcken jag har kört med där)
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Släng på däcken och åk en lång och hård runda på dem så att du får upp tempen i däck och stomme och ruggar upp ytan litegrann. Plocka sen av dem från bilen direkt och lägg dem på sidan (du riskerar att få plattor annars). Låt ligga 3-5 dagar. Sen är de "färdigbakade"! Denna process får däcket att "sätta sig" lite grann, och restprodukter från tillverkningen migrerar ur däcket. Jämför processen med inkörning av belägg så förstår du vad jag menar. Vad är det för däck du köpt på dig?

Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
Rikard: jag har köpt Bridgestone re 540s i dim 195/60/15.

micke 66 e28
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.