AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
600

tickande

ax
3
axe
525i 93
Hej! Har en e34 525 24v 93 som tickar när jag startar den.(bara när den är kall)Det försvinner efter ett par sekunder.Det låter ju jävligt illa ,men har hört att detta kan vara normalt.Är det någon som har hört något annat? Kan det vara lyftarna som är dåliga?
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Hej jag har haft liknande problem bytte olja till 5/40 helsyntetisk olja då blev de bra.Förut körde jag på 10/40 lycka till.
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Har inte testat att byta till olja med annan viskositet, kan ju vara värt ett försök. Annars verkar det vara ett ofarligt "start-tickande". Min har låtit likadant från jag köpte den med 17.800 mil på mätaren till dags dato med nästan 25.000.

Mats E
BMWCS 3050
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Det borde vara EGR-ventilen,(exhaust gas return). Den jobbar endast då maskin är kall, och då hörs det ett litet tickande. Jag är nu inte säker på att dessa "stora Bumsar har en EGR-ventil, men de mindre har det dock. Tilltar tickandet är det nog lika bra att du hör efter hos BMW.

anderz
Det är väldigt vanligt att 525:or tickar vid kallstarter,det är de hydrauliska ventillyftarna som inte fått upp rätt tryck ännu.
Brukar bli lite bättre om man slår i en helsyntetisk olja,den är mer lättflytig.
Så länge tickandet försvinner när motorn fått gått lite är det inget att oroa sig för

ax
3
axe
525i 93
Tack ska ni ha grabbar,ska prova en tunnare olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.