AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

iiiiimma på framrutan.. :(

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
tja

min 525 -92 dummar sig.. det blir ALLTID imma på framrutan, spec efter jag ställt bilen.. men även när jag kör.. sen kan det då och då lukta lite kylarvätska ifrån värmepaketet... och fläktutblåsen

nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta?` nån som själv lagat felet.. har hört nämligen att det kan bero på ett läckage i värmepaketet nånstans långt in under instrumentpanelen :(

några tips? vill inte åka runt med "k-t imma" på rutan hela tiden :(

läs lite mer om det här:

Länk

mvh Peter
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
då har du troligen ett trasig värmepaket, dte finns ju alltid sån där skit man häller i kylaren för att täta läckage men skulle inte rekomendera detta, leta upp ett på skroten och byr ut det är nog det bästa

Joakim Eriksson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan även vara ett igensatt kupéfilter (om du har ett sådant).
Är "imman" klibbig och svår att få bort från rutan? I såfall är det ett tecken på glykol och det tyder på ett läckage.

Är det "vanlig imma" är det nog kondensvatten....

Mvh
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Håller med om att imman på rutorna är ett problem.
Att byta pollenfiltred hjälper föga. Det är bara att konstatera att BMW är kass på denna punkt.

När det är som jävligast med imma, okontrollerbara sladdar, dålig värme mm under vinterhalvåret bestämmer jag mig för att byta bort skräpet mot en VOLVO eller liknande.

När våren kommer ångrar jag mig igen.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Håller med Johan,

kolla om du har kupemicrofilter. När jag bytte mitt första gången led jag svårt av imma på rutorna. Bilen är en import och det som var orsaken var att minst 99% av alla luftföroreningar i Ruhr-området satt i filtret. Hade nog tusan inte kunnat blåsa med högtrycksluft genom detta. Efter bytet - inga problem!

mvh

MW-Guru
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jämfört med en volvo 945 från -94 då bakhjulsdriften fortfarande satt kvar så är inte sladdarna mer vänliga än på en 540, tycker jag iaf.
Har inte heller haft några problem med min AC/Klima men jag kanske haft tur.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Berglund
Har oxå imma på min. Var sitter kupemicrofilter och hur byts det lättast?......

Mektipsen i vänster spalten Berglund!!
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
:((

faaaan...

ikväll balla alltihop ur totalt!.. bilfan blev otroligt varm och tappa all kylning..(allt gick på några sekunder) ingen värme kom in i kupén alls.. ..så jag stängde av motorn och kikade runt på den .. noterade att alla kylvätskeslangar var stenhårda.. så det verkade vara ett himla övertryck.., lät den stå och svalna i ca 10minuter... och så plötsligt medan jag hänger över motorn och letar fel rinner det ut en lite pöl kylarvätska från vänstra sidan under kylaren.. skumt nog slutar det rinna lika snabbt som det böjade.. (hmmm....övertrycksventil?).. väntade ett tag till och provade sen ha motorn på en lite längre stund.. den verkade hålla rätt motor-temp nu! yes!.. men tyvärr var värmepaketet tvärdött..
åkte iallafall en bit, allt verkade i sin ordning.. körde nog kanske 7-8minuter i min iskalla kupé med precis den vanliga motor-tempen (nålen rakt upp) och så plötsligt var skuttar nålen upp på illrött igen!.. stänger åter av men provar direkt att starta om och vips funkade allt som förr..! DVS rätt temp och värme (+ den j**la imman förståss :( ..)

ex på IMMA på denna bild från ikväll..så här såg det ut när det börjat "fungera" igen och jag var på väg hemåt....hehe.. illla är inte ens förnamnet

Länk

så nu ska jag jaga rätt på nytt värmepaket det borde väl vara lösningen...

mvh Peter... (som skriver som en kratta.. jag vet...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.