|
|
|
|---|---|
|
Om man har ett aktiebolag i Sverige, slipper man då betala både tysk (16%) samt svensk moms? Jag har läst importguiden men just det stycket är lite vagt skrivet. | |
|
Har du företag och köper nya produkter i tex Tyskland så betalar du ingen tysk moms men du måste betala moms i Sverige. /T.P. Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Som firma måste du lyfta den tyska momsen samt betala in den svenska, vilket gör att samma bil kostar 9 % mer för ett företag än för en privatperson (tysk moms = 16%, svensk moms = 25%). Sjukt men sant.... Mvh Johan |
|
Det som tidigar nämnts gäller nya bilar, även privatpersoner måste betala svensk moms när det gäller nya bilar. På begagnade bilar betalar företag inte moms på inköpspriset utan på vinsten (s.k. vinstmarginalmoms) vilket gör att de har samma inköpspris som en privatperson (om det inte är en bil som bara har ägts av företag innan s.k. osmittad bil). Däremot så kan de ju dra av momsen på sina kringkostnader som tex resan, besiktning vilket gör att det i praktiken blir billigare för företag att importera. /T.P. Länk |
|
Hej igen! T.P., sorry att vara den som informerar dig, under förra året ändrade RSV tillämpningen av momslagstiftningen på det sättet som jag beskrev ovan. Dvs ett registrerat företag ska lyfta den tyska momsen (oavsett om bilen är ny eller begagnad) och betala svensk moms. Jag skulle faktiskt betala dig pengar om du får skriftligt på att det inte är så, jag blir mao gärna överbevisad om motsatsen. Tycker själv detta är vansinne, men RSV rättfärdigar sig med att svenska bilfirmor lägger på 25 % moms på momsade bilar, varför ska inte importbilar behandlas lika? Att RSV i princip gör det omöjligt för en seriös importör att tjäna pengar är tydligen ointressant. De oseriösa skiter väl i dessa regler och tjänar storkovan som vanligt.... mvh Johan |
|
Jag hade inte hört någotom någon ändring så jag surfade in på RSV:s hemsida och hittade följande: "1. Allmänt om vinstmarginalbeskattning vid handel med begagnade bilar och MC Vinstmarginalbeskattning, VMB, får enligt 9a kap. 1 § Mervärdesskattelagen (1994:200),ML, användas vid en skattskyldig återförsäljares omsättning inom EG av begagnade bilar och MC. En förutsättning är att fordonen köpts in från någon som inte är näringsidkare, eller från en näringsidkare som i sin tur använt VMB vid sin omsättning eller vars omsättning undantas från skatteplikt enligt 3 kap. 24 § ML (se vidare nämnda paragraf för vissa ytterligare fall då VMB kan tillämpas)." Jag skummade även igenom: Länk Så vad jag kan se så är det samma regler som tidigare, men jag ska för säkerhets skull sätta in mig i det lite mer när jag kommer hem från jobbet. /T.P. Länk |
|
Det som du har klippt ut är helt rätt, så länge som bilen köps av någon som inte är skattskyldig (=privatperson) alternativt en skattskyldig i utlandet som redovisar vinstmarginalmoms (VMB). VMB används bara på §25-bilar, dvs de bilar som inte är momsade. alla bilar med moms på skall dock hanteras som jag skrev. sorry.... jag har beställt hem tillämpningar och alles för att verkligen gå på djupet. jag kan faxa dem till dig om du vill, maila faxnummer i så fall. Mvh Johan |
|
Vinstmarginalmomsen är lurig som tusan, och helt felaktigt förfarande vid import och försäljning av begagnade bilar. Läste just ett mycket välskrivet repotage i NWT (Nya Wermlands Tidningen) om en handlare i Töcksfors som torskade på det, trots att det var RSV som hade instruerat honom. Han processade för att få rätt, men det var omöjligt mot RSV. Han spelade bland annat i samtal där RSV sa att VMB var rätt tillvägagångssätt. Nu sitter han med miljoner i skatteskuld. Bra synd på en riktigt bra kille, som jag har haft endel att göra med. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.