|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
sebbe |
Hejsan all bmw-älskare..... Här kommer tyvärr ännu mer negativ publicitet o fakta om m3 e46....... Har fått höra från en SÄKER källa,som haft rätt hittills att en aukt.bmwfirma,nånstans i sverige har på bara en månad fått in 4st m3 e46 med havererad motor..(1st imp/3st sv-sålda) Det har därmed ingenting med felväxling m.m att göra......Det är ett konstruktionsfel av motorn som är av den grövre kalibern....Börjar likna lite Trabant fasoner/kvalité.Många säger att motorn ej är färdigkonstrurerad o genomtänkt,annars brukar BMW har bra rykte om just de!!!!!! Innan m3an kom till Sverige,så fick jag höra,blev varnad att INTE köpa den nya m3an......Enligt BMW så var "felet" åtgärdat från och med 09/02...SKITSNACK!!!!!!!!!!!!!!!! Hur kan man kalla en ej färdigkonstrurerad motor för ett fel?????? Vill man spela rysk roulette,då ska man köpa en m3....... Även m5 har sina brister.....Jag kan första att första årsmodellen(måndagsexemplaret) av en ny modell, har sina brister,men även m5 av årsmodell 03 har samma "fel" som 99:or....Det gäller som många gånger förr VANOSEN....Det e inget konstruktionsfel på den.Snarare så rasslar den o låter som en diesel....... SKÄRPNING BMW.........Många inom "BMW" säger att AUDI gått om BMW...SÅ jag hoppas att ordningen blir återställd så fort som möjligt.... PS..Hoppas att ni m3-e46 inte tog illa vid er....Ville absolut ej pika ner på era bilar.....Har 2 st drömbilar jag bara måste äga....Den ena har jag redan.....M3-coupe-98 SMG, o den andra M3-e46 coupe SMG kommer förhoppningsvis inom en snar framtid..... MVH:Sebbe |
|
Sebbe, Välkommen in i matchen. ;) |
|
sebbe |
tack.......................jag försökte bara att va så ärlig o ödmjuk som möjligt |
|
Mm, Ja BMW måste gör något åt den kvalitén som deras m-motorer har idag. Är under all kritik tycker jag. Om man ex. då jämför med Audi vars motorer har betydligt minder bekymmer. Har haft åtskilliga "trassel" med M5:an, och dessutom återkommande !!! Det ska absolut inte behöva vara på detta sättet. Vet inte hur många timmar jag ängnat i verkstan och i telefon med bmw-folket...vilket jag tycker har en väldigt likgiltig syn på detta. Man påpeker gång på gång att sån händer med högprestanda motorer, jag säger i h-vete heller det behöver det. Har provat äga en hel del andra märken med likvärdig prestand utan problem. Ex. oljeförbrukningen på m5:an vilket man sagt man fått till...har man inta alls enligt min mening. Och ha in en massa olja i förbränningsrumen är det sista man vill....detta kan bla. ta en massa effekt. När ska jag fortsätta att åka BMW M serie så måste dom göra något åt detta NU. Annars blir det Audi igen. / Nike |
|
|
Ser att mitt inlägg låter lite hårt men det beror på att jag åter igen ha haften en hård diskussion men bmw folket på morgon. Blir så j-vla less...... / Nike |
|
|
Ett antal trådar har tagit upp detta faktum med att (för ca 2-3 månader sedan) 760 motorhaverier på M3 E46 har inträffat på ca 22000 producerade bilar. Gäller alltså både manuell och SMG II (vilket liksom tar bort övervarvningsargumentet). Enligt min miniräknare är det 3.4% av alla tillverkade fordon (vissa har ju i&för sig lyckat med att skjuta motorn flera gånger). Det är ju en alldeles för hög siffra men BMW hanterar ju detta genom att byta de rasade motorerna. Vet inte exakt när det sker men det verkar ju vara inom 2-3 tusen mil eller mindre som det händer, vet ej om det finns något statistik på det. Ser fram emot en diskussion i frågan om det kommer fram ny information om problemen och framförallt hur BMW hanterar detta. |
|
|
Skulle vara intressant att veta hur många M3 E46 ägare det finns på forumet som är nöjda med sin bil bortsett från mig själv? *Best Man Wins* ________________ Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
CoolBlueM3Coupe: Tror tyvärr att det är betydligt högre siffra än du anger. Men tanke på det antal man själv vet har haft problem samt alla forum på nätet där folk tar upp detta. / Nike |
|
|
NikeC: Siffran kom från en centralt placerad person på BMW M (detta i och för sig i andra hand från en som jag litar på och johann hade hört något likanande då också) och den siffran var då korrekt. Att den ökat nu förstår jag det ligger ju på en haverigrad på över 3% och detta var på sen-hösten. Det har säkert havererats 1000 motorer eller fler just nu. Jeg é nöjd, se sinnesstämnning här -> :D |
|
| M3 E36 är bra bilar..*heh* | |
sebbe |
hej igen.......... En sak förstår jag inte......Nu måste ändå BMW släppa taget om "sexan"juvelen tillhör en av världens bästa motorer,men gränsen,för vad som är tekniskt möjligt va väl ändå 321hk 3,2l motorn....att ändå inte ge sig utan att borra upp den ytterligare 0,1,tycker jag personligen är helt meningslöst.....alla vet ju att de bygger en av bilvärldens bästa motorer......kunde alpinq få ner en v8 i e36:an så kan väl dom me...de är ju en o samma "familj" PS.hade inte BMw köpt upp Alpina så hade V8:an i 5-serien (96-framåt) B10 haft dubbel-turbo o effekten hade varit högre än M5:ans garanterat,i stället för en vanlig v8 med 340 hk..........T.o.m gamla B10 hade 360hk........ Konstigt tankesätt bayrarna har där nere..... |
|
För 10 år sen hade M5:an 340hk med en 6:a, varför skulle inte Bmw kunna fortsätta bygga 6:or med fler hästkrafter än då? 6:or är dessutom sexigare, för själen... :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Vad som är "möjligt" att krama ur en rak sexa på drygt tre liter tror jag e betydligt högre än 320 hk,med bibehållen hållbarhet!Se bara på jappsarna som får ut pålitliga 120-130hk per liter,tex Honda...Så nog finns de betydligt mer o hämta om BMW verkligen vill....Fast ju mer avancerad en motor blir dessto mer saker som kan gå sönder dessvärre...Själv hoppas ja att BMW överladdar en M-motor snart för då lär de flesta konkurrenter få pisk, även nya "Super-Ådin"....Sen tror jag oxå att BMW förmodligen vill använda ett o samma block så länge de bara går för att tjäna så mycket som möjligt även om man borrar lite här o där o byter innanmäte mm...Trots allt e de ju ekonomerna som bestämmer i slutändan o inte den fanatiske teknikern...Skulle inte förvåna mig om det redan idag står nån M-motor på dryga 3 liter med betydligt över 400hk hos BMW o lurar i nåt skåp utan att sättas in i produktion pga kanske kostnaden för en sådan motor/bil skulle bli allltför häftig... | |
|
Här har ni en av trådarna där detta diskuterats tidigare. Länk Ca 75-80% av alla motorras (vevstakslagren) är begränsade till M3:or tillverkade under oktober och november 2001 (från vecka 39 t o m vecka 46?). Utanför dessa produktions månader så är det väldigt få som har haft verkliga problem av alla de M3or som levererats över hela världen men det förekommer tyvärr. Det finns statistik ifrån USA och jag tror att det är ca 15% av alla bilar som är tillverkade under dessa två månader som har haft problem men det är bara ca 1% av alla andra som har haft problem med just detta. Länk Sen är M3an extremt känslig för att man har rätt mängd olja i motorn och att man verkligen varmkör den eftersom den varvar ända upp till 8000 varv/min. Men det stora problemet är BMWs inställning och totala tystnad! Nu måste man göra som i USA och erbjuda alla ägare 5 års / 15 000 mils förlängd motorgaranti för att återvinna förtroendet! /RS2 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kikade på En M5-99 igår där blocket bytts pga hög oljeförbrukning tidigare.Man blir ju lite fundersam, träffade på en 99 i Ö-O i höstas där motorn bytts ut. ///MVH Hasso Länk |
|
De uppgifter som CoolBlueM3Coupe har kommer direkt från M Gmbh och gällde i Oktober 2002, sannolikt har fler motorer havererat sedan dess men samtidigt har det tillverkats många fler bilar också så troligen har motorhaverifrekvensen gått ner. Trots det är det alldeles för vanligt och som RS2 skriver så är det BMW Sveriges inställning som är det största problemet. Ett problem försvinner inte för man försöker tiga ihjäl det och det är dags att BMW Sverige tar sitt ansvar och förlänger garnantin på samma sätt som i USA. |
|
|
OK, då är det väl lämpligt att vi gör något åt detta. Antar at om man är tillräckligt många så kan man skriva till BMW Sverige och se vad deras inställning är. Om de då tycker attdet inte är deras problem kan man ju överväga att ta detta vidare med läämpliga påtryckarorganisationer, media eller annat. Det är ju inte så att vi vill hänga ut BMW M utan att det hanteras olika mellan olika länder. Är det någon som vet om det finns garantiförlängningar i andra EU-länder? Antar att det är en intressant information. Eller finns det andra eller bättre sätt att påverka detta uppenbara faktum? |
|
|
Hur ställer sig BMW sverige till motorras idag? Frågan är också hur dom ställer sig imorgon när bilarna börjar bli 2-3 år gamla. En importbil som rasar? Verkar klurigt men samtidigt ska man nog ha otur om man får en utav dom 3% av bilarna som har felet (med min otur skulle jag nog just få en sådan vid köp dock :() |
|
|
BmwCoupé: jag är mkt nöjd med min bil, längtar tills man kan sätta på sommarsulorna:)) Vi får väl se när bilen har rullat 2-3kmil eftersom det verkar vara en gräns om jag förstod det hela rätt och med tanke på hur roligt det är att köra så är man snart där:). Däremot så håller jag med ovanstående talare(RS2 med flera) att Bmw Sverige måste ta sitt ansvar och ge oss m3 ägare nån form av förlängd garanti på samma sätt som man har gjort i Usa. På det sättet behöver man inte erkänna problemet utan bara belyser att det finns ett fåtal som har haft problem, och de har svårt att få kläm på vilka det är. Där av ger man alla m3 ägare förlängd garanti?, då borde alla vara glada och nöjda? |
|
|
Har nu i eftermiddag lämnat in M5:an än en gång (suck) och nu är mitt tålamod slut. Jag gav dom ett ultimatum, den varken låta som en diesel eller ta olja som en gammal Fård. Är inte bägge dessa kriterier uppfyllda är jag inte intresserad av att ta tillbaka den och dom får lösa in bilen. Jag har absolut inge användning för en bil som står på verkstad hur bra den än må gå när den är ute. Och då är mitt förtorede hel förbrukat för BMW...tyvärr. Detta ska man absolut inte behöva tolerera med bilar i denna prisklass, inte med några bilar alls för den delen. / Nike |
|
| Det var ord och inga visor, NikeC. Ge dom på tafsen bara! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.