|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har en 525i-92 som jag trivs bra med men fick nys om en 535-92 idag och behöver nu tips om vad jag ska tänka på, är den mycket törstigare, hur mycket mer malle är det, såg att det skiljer1.1s på 0-100 men det är ju inte allt, är den segare på lågfart eller inte, den ska ha gått ca 19000mil utan schinn, är vit :/, full s-bok (inte kollad ännu), ska ev titta på den på fredag, fler har sett den och den ska vara fin, vad är ca pris på? är kammen känsligare än på 525i, Jag är tacksam om nån kan ge lite synpunkter och funderingar! Frazze | |
Perkka |
Klart att 535 e törstigare, men samtidigt är den bl a mkt starkare än 525.. Brorsan har en 525 24v & det e stor skillnad på hans & min.. Visst e min lite långsammare 0-100, men jag tar nog han i dom högre hastiheterna.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| Då måste din bror väl ha en manuellt växlad bil? Det skiljer kanske inte så många hästar men en hel del i vrid. En 535:a är högre växlad och ger inte riktigt intryck av att vara så stark som den är. Det finns en helt annan ork på lägre varv. Jag kan tänka mig att 2.5 motorn har en sportigare och mer varvvillig karaktär dock. 3.5 motorn har en lite tung gång, maffig men inte speciellt sportig egentligen. | |
|
Som Padde säger, 2,5:an är mer varvvillig..en kompis har en E36 325:a och den drar till varvstopp utan problem medans 535:an mattas av lite efter runt 5700rpm. (iaf min..) Men sen går det ju inte jämföra kraften i motorerna, 3,5lit ger ett hyfsat vrid jämfört med 2,5 kan jag garantera, den känns stark i hela registret. Den är INTE segare i låg fart..tvärtom. Vad gäller soppa: 1,15 resp 1,04 har min dragit sista två tankarna..inte så pjåkigt tycker jag. Men inget snack, 2,5:an drar mindre.. Åk och testa 535:an, du kommer nog vilja byta tror jag ;) |
|
|
Kammen bör du kika på lite noggrannare på M30 pga att den är som du skriver lite känsligare för "misskötsel" än M50 motorns. Mvh Janne. |
|
|
förutom kammmen så är det alltså likadant som 525:an=bussningar och stag som slits!? är det samma låda i 535:an som i 525:an? verkar finnas mer motordelar till 535:an om man jämför mot 525i, billigare att få ännu mer sprutt i alltså :)... eller? Frazze |
|
Perkka |
Padde: Jepp, den e manuell.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| 535 är en riktig slitvarg, skulle vilja kalla den för BMWs volvo 240 och hoppas nu ingen misstolkar detta nu...syftar alltså på att det är en stor och tung bil med rubust motor med låg trimmningsgrad som håller för många mil. Den dricker en slurk bensin men man kan å andra sidan köra mer avslappnat då den inte inbjuder till samma hetsvarvning, men ändå köra "raskt" beroende på vridmomentet till skillnad mot 525-24v. | |
|
skulle ha slagit en kik på den igår men blev lite sjuk :( När kom 3.5liters motorn? tackar för alla tips och ideer som kommit in! FRIFART: vad väger 535:an? Frazze |
|
|
hmm, nu tar vi det lugnt här..såvitt jag vet sitter det en rak sexa i min bil :) första versionen av stora sexan kom nog i slutet på 70-talet..fick väl ett antal uppdateringar under åren, men man kan nog säga att det är en väl beprövad konstruktion..går måånga mil om den skötts rätt. |
|
| Om jag inte minns fel har en 2.5 motor 240nm i vrid. En 3.5 har 305 respektive 310 nm beroende på version. Siffror lika viktiga som antal hk. Det ÄR en maffigare maskin, men jag undrar om inte en 2.5 24v är driftsäkrare. M50 motorn verkar vara ovanligt befriad från typfel. Köp inte en 535 utan att ha kollat om toppen är hel och kammen OK. | |
Perkka |
Dan Banan: I 535 E39 sitter det en V8 i.. Kanske du syftar på den? Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
3.5 liters motorn i E-34 är en sexa men i E-39 är det en V8, på tal om förbrukning så vet jag inte hur 535:an är men jag vet att en chippad 540iA och min orginal 525i är helt marginell i soppaförbrukningen, om man inte blandar in alldeles för mycket stadskörning, åkte tillammans med en kompis till huvudstaden, det är ca 25 mil dit och vi tankade fullt i Linköping, vi höll samma tempo hela vägen utan att blåsa på som galningar och när vi kom hem igen så hade hans dragit 0.11 er än min... så det där med att v8:an skulle vara törstig som faan gäller nog bara gamla jänkeskepp. Jag ser soppaförbrukningen som så att om man vill ha kul så skiter man i om bilen drar 0.65 eller 1.5 liter per mil, om jag vill åka billigt så hade jag köpt nån sorts Atos eller nåt liknande... det finns givetvis bilar som är både snabba och snåla men det är ju upp till var och en.... Perkka: vad väger din bil? Frazze |
|
|
Har en 525iA Touring -93 25000mil. Körde nyligen till Bollnäs t.o.r. ca. 60 mil. Då drog den ca. 1,00L/mil och då ska ni veta att jag har problem med för höga avgashalter. (Klarar inte besiktningen än) Kontakten till Lambdasonden hade lossnat, hittade felet idag. Detta kan medför upp till 15% ökad bränsleförbrukning enl. Bosch. Vad gäller körglädje i 525 och 535 har jag faktiskt kört av mig det värsta genom åren (Lantbrevbärare i 7 år), så nu åker jag hellre ekonomiskt. Så 525 och M50 duger alldeles utmärkt för mig. |
|
|
Många tankar kring detta ämne finnes, och här kommer mitt bidrag. Innan det blev Alpina så har jag provkört ett antal 525 / 535. Mitt samlade intryck är att 535 är piggare, stadigare i gången och framförallt så är den ett riktigt landsvägslok. Prova själv båda modellerna på högsta växeln och i normal motorvägsfart så får du se. 535 vinner lätt just DEN jämförelsen. M50 är ju en nyare motorfamilj förstås. M30 fördel får väl anses vara (från modell 89 och nyare) att det är den sista förfinade handpåläggningen av en riktigt bra motor. Rätt servad så är den i princip problemfri. Jag hade valt 535 |
|
|
535E34 väger 1650kg med manuell låda, så förmodligen är 525-24v ca 100kg lättare. 535 är en mycket mer kultiverad bil än 525 och med det menar jag att man färdas avslappnat och skönt i en mkt tyst kupe' (om man har originalsystem på) och det enorma vridmomentet (i jämförelse med 525E34) gör att ned växlingar i farter under 100km/h är nedväxlingar oftast helt onödiga, där 525an kommer till korta. Den nyare M50 motorn har följande fördelar enligt mig, bättre kvalite på topp/kamaxel, sportigare motorljud samt bränslesnålare (logiskt då det skiljer 1l i slagvolym), men pga den låga trimmningsgraden i M30 så drar den mindre bensin per/slagvolym än 525 vilket gör att om motorn är bra servad så lär den hålla väldigt många mil utan att mattas. Säger inte att 525 på något vis skulle vara "slutkörd" tidigare, men att den motorn kanske behöver byta flera motordetaljer (förutom kamaxel, vippor) än 535an. Jag har kört en 525-24v från 93 som hade gått 15-20' mil och den var väldigt slutkörd och vet precis hur en sådan känns (avgassystemet brölade så man fick ont i huvudet, kopplingen tog dåligt och slirade, tomgången obefintlig och väldigt svajande, lite missljud från transmissionen och framvagnen)...kan tänka mig att motorn inbjuder till mer sådan körning än M30 då den drar bra till 6500rpm och då vill man ju gärna inte växla innan om man ären sportig förare mendan M30/535 motorn känns helt meningslös att dra över 6000rpm då det verkligen märks hur accelerationen mattas. |
|
|
ska provköra 535:an i morgon, tycker att det verkar som om 535:an ger intrycket av att vara en roligare bil i längden, åka och glassa i stan känns avlägset för min del då jag sänker både tempo och stereo när jag kommer hem till byn men däremot på kurviga landsvägar där sikten tillåter så är det bara ett läge:) Hur mycket är ca priset på att byta topp/kam i 535:an? Min 525:a har gått strax över 24"mil och den är fortfarande "potent" inga tendenser att bli sliten, köpte den billigt med öga och "lite" sunt bonnförnuft, ingen bok och ingen historik kollad, har åkt 7400mil och bara bytt vattenpumpen och de vanliga slitdelarna, är jättenöjd med bilen men sugen på nåt annat. Tackar för alla synpunkter!!!! Frazze |
|
|
Se till att lossa ventilkåpan så ser du om kammen är ok. Det kräver inte mer än 15 minuters mekande och skruvmejsel/ringnyckel. Väl spenderad tid. Är den sliten -pruta minst 5000. Med öppet expansionskärl bubblar det ofta när man gasar om du har läckage i toppen. Luktar avgaser med. Kolla så att oljan är fin, är den det minsta grynig/vit har du vatten i oljan och trubbel. Detta är ganksa enkla sätt att kolla några av de vanligaste problemen på misskötta 535:or. En topprenovering utan att byta topplock går lös på 12-14000 på verkstad. Lägg till ca. 3000 för en beggad topp. Gör du jobbet själv blir det ju billigare. Runt 5000. Lycka till, återkom gärna med "recension". |
|
|
vad skulle jag göra utan grabbar som Padde :) återkommer i morgon! Frazze |
|
|
Körde Italien-Piteå med 535 (89:a)med trasig topp sommaren 2001. Den gick bra endå. Drar ca 1 liter vid långkörning. En solid bil. Motorbyte gjort sen dess på den. Den hade vel gått 35000 mil innan toppen var slut. |
|
|
tittade på bilen idag och blev jättebesviken :( ...... den var helt underbar i låda och framförallt i MOTORN!!!!! trodde inte att det kunde vara så STOR skillnad på en liter men kontrar man och jämför en 1.5 liters med min 2.5 liters motor så förstår man :) bilen var skabbig, bucklig och allmänt unkig!!! söndertrasad innredning som även luktade rök :( :( , stötdämparna var helt slut och den var i STORA behov av att byta så gott som alla bussningar, dörrarna skramlade och den enda el som funkade var den som gör att jag ser nattetid :), vidade sig att dom som hade sett den ENDAST sett den på håll och på nattetid,skulle kosta en förmögenhet att återställa den till bruksskick! service boken var en bunt med papper+en bok som var ifylld senast-96. får väl hålla tillgodo med min bil ett tag till så får vi se vad som dyker upp framöver! Bockar och bugar för att det var så många som svarat på denna tråd!!!! MUCHOS GRACIAS!!!!!!!!!! Frazze |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.