|
|
|
|---|---|
|
Har en 750ial -95 med femstegsautmat utan steptronic men den är adaptiv Vad heter lådan och vilken olja ska det vara | |
Scheckheft |
Hej, svar på dina frågor hittar du här: Länk Lådan heter HP 30 Svaret om olja finner du här Länk Asken har ett utmärkt inlägg om växellådsolja /Scheckheft |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Läs denna information först: Länk Asken har iofs delvis fel. När nivån kontrolleras skall temperaturen vara 30 grader. När temperaturen exempelvis stiger över 50 grader blir fyllningsvolymen fel. Det diffar ca 0.6 liter på 30 och 50 grader. Dvs det går i mindre olja i lådan när den blir varm. Påfyllningspluggen sitter under lådan försänkt i tråget. Dvs högre upp än avtappningspluggen som sitter i främre högra nederkanten på sidan av lådan. Oljepåfyllningspluggen är insex 17 mm och avtappningspluggen insex 14 mm. För avtappningspluggen rekommenderas en insex som är totalt max 50 mm lång, annars tar avgassystemet lätt i. Mitt råd är följande: Se till att bilen är helt kall när du börjar fylla. Börja med att växla igenom växlarna en efter en och låt bilen gå en liten stund på varje växel. Lägg sedan i N och börja fyll på med olja. Temperaturen är nu ljummen ca 20 grader (om du inte står utomhus i -35 förstås). Fyll i olja med en pump (oljesug från Biltema för 79 kr fungerar mycket bra). Fortsätt att fylla tills det rinner över. Temperaturen stiger hela tiden och när lådan är full kommer den att ligga kring 30-40 grader beroende av hur snabb du är. Börjar du med en ljummen låda kommer du garanterat att få i för lite olja. Glöm inte att byta packning när du fyller på olja. Precis som för pluggen till vanliga oljetråget till motorn, skall pluggarna till växellådan ha nya fräscha metallpackningar. De kostar 2 kr styck på Mekonomen, alltså inte värt att snåla... Lådan heter ZF 5HP30. En 750 E38 skall ha Esso ATF 71141. Andra modeller skall använda Shell LA 2634. Kolla noga vilken olja som skall användas innan du fyller. Här finns mer info om ZF i BMW Länk /Mattias |
|
Hej på er,,, Jag måste säga att det verkar som Carfanatic vet vad han pratar om (hatten av och bugar). Jag har bytt Vxllåds olja på en 540 AUT och det var samma sak där.Det skilde ca ½L i volym på 30-50c olja. Till Erik Thörn vill jag tala om att du bör bereda dig på en sölig stund i garget med oljebytet. Det var väldigt söligt tyckte då jag i alla fall när jag gjode det. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken olja jag fyllde på,,,,jag skruvade åt en kompis då och han hade köpt allt som behövdes så jag kollade inte så noga.Det var inköpt på BMW i Umeå. |
|
Lillbjörken |
"Carfanatic" Du som åker bästa bilen kanske kan svara på en fråga.... Rekomenderar du byte av olja (ev filter) i vxllådan? Har hört lite olika bud här på forumet. Bilen har gått 16 000mil å växlar lite högt när bilen är kall. En del säger de e normalt men, men Så frågan är....ska jag byta, ev fylla på lr helt enkelt skita i de?!? |
| Det är aldrig fel att byta olja, även i en "lifetime"-fylld låda. metallpartiklar och fragment från lammeler uppstår ju i alla automater. Att den växlar högt när bilen är kall finns det dock ingen garati för att du blir av med genom ett oljebyte. (Byte vxl-olja och filter i 750:in förra året, men den har fortfarande en tendens att växla lite "rått" mellan etta och tvåan då lådan är genomkall) | |
|
Lillbjörken: Stark rekommendation på byte av filter om du ändå skall byta olja. Då får du också möjlighet att rensa magneten från metallpartiklar när du har tråget nere. Men som skrivet ovan, det är ett slabbigt arbete......... |
|
Lillbjörken |
Jo jag vet. Gjorde de senast i måndags fast på en wv polo Jobbar ju med skiten... Tack då grabbar blir byte av filter & olja någon dag. Kanske ska kolla skruvarna till oljepumpen när jag ändå håller på & slabbar!?! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.