|
|
|
|---|---|
|
har sökt på forumtet och läst runt lite men inte fått något konkret svar, eller något vettigt svar jag har en 325a 91a 4 dörrars, de är så att när jag kör i en kruva på 3e växel kanske 1200 - 1400 varv, sen efter kruvan börjar gasa upp igen så rycker bilen till 1, 2 gånger. så är det även på 4an,Idag t.ex låg jag efter en riskokare i 60 km/h sen när de blev klart för omkörning så körde jag om, gasade på och då rycker bilen till 2 gånger just när jag rycker på gasen och bilen varvar upp... inte så kul alla gånger speciellt inte att hoppa fram på vägen som en kanin med sin älsklingsbil. de är inte bränsle pumpen som är trasig, de har en kompis konstaterat. Den rycker vid låga varv och gaspådrag, över 2500 varv så rycker den aldrig....bara när man ligger kring 1200- 1700 och gasar upp då rycker den till 1-2 gånger. tog bort kablarna till batteriet idag så bilen "nollades" men de gav ingen värkan den rycker fortfarande. vad ska jag göra? behöver hjälp med min älskling ni som haft samma problem eller vet hur man löser detta snälla svara och beskriv i vilken ordning jag ska felsöka? /väldigt tacksam för svar en nöjd bmw ägare som inte vill "skutta" fram längre | |
|
Tjena Min bil är konstaterat jätte-ryckig, så jag testade att slå i en flaska STP Injection cleaner och drog sedan ut på en rejäl runda. Bilen har faktiskt minskat med rycken (dock långt ifrån perfekt, men det var inte heller väntat), så testa detta innan du går på dyrare ingrepp. En flaska kostar runt 60-70:- på en mack. |
|
|
Annars låter det som det är nån av tändspolarna som bråkar. Då brukar bilen gå dåligt på vissa varvtal och vissa belastningar. Detta är också ett vanligt problem på de äldre 325:orna. När jag lyfte av kåpan på min bil för att byta tändstift märkte jag att en av spolarna var utbytt. Det jobbiga är att för att kunna vara säker på att det är det som är problemet så behöver man en fungerande spole och byta ut en och en och testa varje gång om bilen går bättre. |
|
|
luftmassemätaren, bränslepumpen !!! kör man med kass pump kan massemätaren gå itu kolla det !!! Mvh/ Daniel |
|
| Hur kan en dålig bränslepump göra att massemätaren går sönder? | |
|
i mitt fall är de inte bränsle pumpen , för om bränslepumpen är trasig så ska bilen smårycka "jucka" fram hela tiden och de gör den verkligen inte.. |
|
|
Prova att koppla upp och felsöka, tändsplarna som någon sa brukar kajka på många. På min 325:a var 3st bytta när jag köpte den.. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Tröttmössa man är.. Tändmodulerna menade jag förstås. Tror att dom kostar runt 500 spänn styck om jag inte kommer ihåg fel. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S: Nä, du menade nog tändspolarna.. :) I alla fall om du menade de prylar som sitter fast en på varje tändstift.. |
|
|
Dom svarta små lådorna som sitter ovanför varje tändstift mena jag... :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Jo :) Tändspolarna alltså... | |
|
Ja, du har så rätt. :)) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Det kan vara lamdasonden som är defekt oxå, har varit med om liknande fenomen. | |
|
Hade samma problem på min 320. Köpte nya tändstift och sen gick den som den skulle. mvh Larsa |
|
|
Skräp i tanken? Farsans 911 har ungefär samma tendenser och den meken sa att det skulle kunna vara skräp i tanken. Bara en teori av många... mvh |
|
|
har provat både STP injection cleaner och Red line för att rena i tanken... ingen verkar än har dock kört ca 20 mil sen dess hann tyvärr inte in på bmw idag men återkommer ihelgen när jag bytt till nya och fräsha stift...hoppas de är det som är fel, fast å andra sidan nya stift på en bil är aldrig fel :) |
|
|
provade nolla elektroniken idag igen ,felet kvarstår... ska fara och kolla med en co mätare på bilen imorgon... fick tips om att kolla "flexikopplingen" av en snubbe idag, är det något som kan ha och göra med mitt problem? /börjar bli desperat snart.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.