|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Som några iaf här på forumet vet så går inte min 535i som den ska , eller den går jäkligt bra men tappar som orken på högre varv och stiften har varit vita , bytte dom efter jag köpt bilen och såg att dom var lite vita , sen kollade jag dom idag och dom var lite vita , sen fick jag ett tips att ställa upp bränslet via styrenheten man kan tydligen vrida en liten plastspak där som gör att den får olika bränslemängder det finns 1-7 snepp och jag såg att min var inställd på 6:an och den är = 6 % mindre bensin så jag ställde den till 0 = original (stock) för jag hörde att man ska göra det när man har ett superchip som jag har och sen for jag ut och provkörde och jag tycker det blev en helt annan karaktär , mycket mycket piggare ! ska köra några mil och se sen på stiften ska troligast höja till snepp 1 som innebär 3 % mer besin. fattar inte varför den var på snepp 6 för en mekanisk trimmad motor ska väl knappast ha mindre bensin ?! kan ju ha vart så att förra ägaren glömt ställa om den vid en ev. besiktning /Mvh Göran | |
|
Det var roligt att höra, du verkar ha haft en del huvudbry efter bromsningen. Ska själv vrida lite på den där någon dag framöver. Är det lönt att ändra egentligen på en original motor...? |
|
|
Var sitter denna magiska spak? Finns det bild? |
|
|
Padde: Jo en del ! :) Nja jag kan väl inte säga att det kan ge nåt på en originalmotor men den som provar får se... scandinaviandrivers: Denna magiska spak finns på styrenheten dvs Motronicboxen på E28:orna , hur det är på E34:orna vet jag inte , men den det finns en plastplupp på motsatta sidan där kontakten sitter på styrenheten och under den sitter en blå plastskruv och det är den man kan ändra i olika lägen , men jag öppnade upp hela för att vara säker på att det hamnade på rätt lägen 1. Stock 2. 3% increase in injector open time, no timing change 3. 3% decrease in injector open time, no timing change 4. 6% increase in injector open time, no timing change 5. 3% increase in injector open time, 2.78deg retard 6. 3% decrease in injector open time, 2.78deg retard 7. 6% increase in injector open time, 2.78deg retard /Mvh Göran |
|
Paap Reeder |
Hej! OBS att det är olika värden på stegen ifh till boxnumret. Den box jag har i min gav i läge 6 = 6%. I BOSCH-tabellen anges läge noll till Stock. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: vad menar du ?! en sak är då säker att min bil gick bra nå mycke bättre sen jag ändrade min från 6 till 1 så den måste ha fått mer bensin i det läget! /Mvh Göran |
|
|
rapp, det är mig göran har fått nuffrorna i från...och vi hade lite kontakt om denna tabellen. Jag vill klargöra att 1 på "min" tabell är lika med noll läget., där boxarna std är justerade till. Rapp, du mailade ju över den listan du hittade till bosch boxarna har du lust att skicka den igen? (dator skrället rasade för mig :-( ) Själv så har jag testat lite halv vilt med dom här värdena till viss framgång....MEN tänk på att all pill på boxen kan sluta med bränd box, om man har en jäkla otur. Bäst är att ha boxen strömlös vid allt arbete på den! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle: Jo självklart har man den strömlös och är försiktigare än döden ! Paap: mejla mig listan också vettja ! /Mvh Göran |
|
Paap Reeder |
Hej! Har ett antal listor. Vilket boxnummer har Du? MVH /// Paap R |
|
uhm kan det inte i huvudet ska kolla imorgon... /Mvh Göran |
|
|
Tjena Paap R Skulle du kunna mejla mig listan till boxnummer 0 261 200 060. Det skulle var jättesnällt. Det är numrerat från 0-7 Mvh Andreas |
|
| upp | |
Paap Reeder |
Hej! Har inte listan digitalt - även om jag fått listorna av ngn BMW/broder på forumet - men här är värdena för 0 261 200 060 0 - 0 mixture 0 advance 1 - + 3 mixture 0 advance 2 - - 3 mixture 0 advance 3 - + 6 mixture 0 advance 4 - 0 mixture + 4 advance 5 - + 3 mixtrue + 4 advance 6 - - 3 mixture + 4 advance 7 - + 6 mixture + 4 advasnce Min stod i läge 7. Nu står den i 0 vilket den skall göra med MotorNord Chip. MVH /// Paap R |
|
Hej jag har en 535i 1990 som också tappar orken på högre varv. Och min stift är mycket vita när jag byter dom. Var sitter boxen på min bil så jag kan kolla vad den står på. MVH Thony... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.