AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.111

524 td?

bl
Hur kan man trimma en gammal 524 td?
Har funderingar typ uppskruvad turbo, intercooler,dumpventil,direkt luftfilter?
Nån som gjort?nån som kan?
vilket är bäst och vad ger det?
Visa användare
59
Pertan
740iA -93
535i -87
M535i -85
M5 -86

Härlig sång!!!!! hehe....
bl
ehh?? que?
Tack för svaret :)
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Tricket är egentligen bara att ge den så mycket soppa som bara går. Ser man dessutom till att motorn får mer luft (mer överladdning) så är ju det ingen nackdel. Haken är bara att det kommer ryka SVART. Det förhåller sig mycket enkelt; ju mer soppa desto svartare rök (jmfr. tractorpulling, gamla amerikanska entreprenadmaskiner) och det gillar inte Bilprovningen så det gäller att "trimma" med måtta och en viss fingertoppskänsla.
bl
ok
men vad jag hört så om man jämför 525td och 525tds som skiljer ca 30h från fabrik så är det bara intercoolern och lite inställningar som skiljer? ev turbon också?
Så man borde väl kunna plocka ut en del hästar ur en 524td också eller?
Svartrök är det bara om bränslet inte förbränns?
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Ja svartrök är ofullständigt förbränd diesel eller snarare brist på syre i förbränningsrummet (oförbränd diesel ger vit rök). Jag ska börja med att jag inte har några erfarenheter av att trimma personbilsdieslar ännu mindre 525:or så allt jag skriver gäller bara generellt och inte specifikt för just din bil. Vill man t.ex. trimma en traktor (med bieffekten att det blir svartare rök, moraldisskusionen kan vi ta sen) så räcker det med att ställa upp reglerstången för mer bränsle. När det väl börjar ryka svart vet man att all syre som finns i förbränningsrummet har förbrännts = mesta möjliga effektuttag. Dock är det ju inte lika enkelt på personbil. På personbil,tror jag, att för att undvika svartrök när du skickar in mer diesel (vilket är enda sättet att få ut mer häst) krävs att du också skickar in mer luft (=syre). Det vanligaste sättet, och i det här fallet bästa är att öka turbons kapacitet eller laddtryck. Kapaciteten ökar man ju helt enkelt genom att sätta på en laddluftkylare eller genom att byta turbon mot en större. Hur laddtrycket styrs i 525:an vet jag inte men jag antar att det är elektroniskt så det är nytt chip som gäller där (eller det är det nog i vilket fall som helst för det styr ju även soppamängden). Sen tilkommer en massa runtomkring grejer. Du kommer förmodligen behöva byta dieselpump =DYRT!! runt 20 papp om jag inte minns fel). Nytt avgas för bättre flöde o.s.v. Kontentan blir alltså för mer effekt gäller mer soppa och därmed mer luft(syre). Jag tror att enklaste sättet är att vända sig till en firma men gillar man att testa själv så är det ju bara att sätta igång. Fråga om det är något jag varit otydlig eller rörig om...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.