|
|
|
|---|---|
BMW-kalle |
är spekulant på en bil som ej har servats mellan 4000 o 8000 mil, trots att intervallerna är 1500mil för e36. bilen är en -97 o har gått 12000mil. senaste servicen är 2500mil sedan. frågan är den vågar jag satsa på den, i övrigt är den jättefin. |
|
Kan man inte lita på att den är "hemma servad" skulle jag nog vara lite försiktig. Jag lämnar ifs bara in min bil var 3000 mil men byter olja själv var 1000e mil. Får ju inte några stämplar fast den egentligen är bättre servad än en bil som följt service intervallerna till punkt och pricka. /Rickard |
|
|
Jag hade ställt mig själv frågan "Har personen över huvud taget brytt sig om bilen??" Om oljan inte är bytt på 8000 mil är jag dessvärre beredd att idiotförklara ägaren. Jag hade med andra ord letat efter en annan bil. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Allså oljeservice var 1500 mil på en e36:a är a och o. Missas det upp till 4000 mil kan motorn tagit stor skada men maskinella slitage som inte bör uptså som följd. Summa sumarum akta dig för o köpa bilen. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Det rör sig om 4000mil inte 8000mil. Men hursomhelst så är det väl inte många som är så dumma så att de inte byter olja på 4000mil. Däremot så finns det många som gör det utan att lämna in bilen, så jag skulle inte dömma ut den bara pga det. Kolla upp den är den ok i motor och övrigt så kan det väl vara ett bra köp. /T.P. Länk |
|
|
När någon skriver ej servats mellan 4 -8 tusen mil då tolkar ja de som att den inte blivit servad alls. Kontakta ägaren som ägde bilen då o fråga varför han gjorde som han gjorde i sånna fall. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Säger ägaren att han servat den själv, gör ett ordentligt test av bilen för att ser hur den verkligen mår. Den behöver ju inte vara sämre för att han gjort servicar själv om han varit noggrann. Säger ägaren att han inte har servat mellan dessa miltal, köp inte! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
BMW-kalle |
För att förtydliga, bilen är servad upp till 4000 mil som den skall, sen är den servad vid 8000 mil och 9500mil, och nu har bilen gått 12000mil och ägaren insisterade att den skulle servas innan köp. Om han servat den själv frågade jag faktiskt inte honom. Hur kollar man upp konditionen på motorn? Är det M-test som gäller eller har bmw nåt som är bättre? Tyckte förresten inte att det lät som den tickade när jag var där o kollade på den, och den gick bra. |
| Lyft på oljepåfyllningslocket. Lukta och stick in ett finger. Luktar det bränt? Är det dåligt servat så kan det finnas oljebeläggning (klet) där. | |
|
Lämpliga test är avgastester och kanske kompressionstester, utöver det bör du låta göra en avläsning av felminnet i styrsystemet. Innan du frågar om han har servat den själv, bör du nog fråga varför den slutade att servas efter 4000mil OCH varför den inte är servad på 2500mil! Även om allt är OK, är det ett mycket bra argument vid prutning av priset! (tänk på att detta kan påverka priset den dan du skall sälja bilen!) Generellt tycker jag att bilen verkar lite misskött (ingen service mellan 4000 - 8000mil och sedan 2500 mils uppehåll från 9500 mil fram till nu).... Frågan är vilka servicar som har hoppats över, är det de stora och mekaniskt viktiga servicarna? Jag skulle vara mycket skeptisk till den bilen om du inte får ett mycket bra pris! Mvh |
|
BMW-kalle |
Grejen är ju den att bilen var fin i övrigt, och priset är bra. Allting var perfekt tills jag tittade i serviceboken. Den var tom svensksåld så försäkringen blir låg. Om jag inte missminner mig så var servicen fri upp till 4000 mil på e36orna, de e nog anledningen skulle jag gissa på. Han som äger den nu har ägt den sen 2400mil, så de e ju i princip bara han som haft hand om den, vilket ju är bra. |
|
Vilka servicar har han hoppat över? Hur mycket skall du betala för bilen? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.