|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
svardska |
Hej JONAS BMW! Jo problemet jag har är att min nyrenoverade ZF4hp24 inte vill lägga i backen på normalt sätt. När man för spaken till R så känner man att backen går i rent fysiskt det hörs och den drar kanske 5% av vad den ska. Om man varvar upp den till ca 2200 varv så greppar den stenhårt och fungerar normalt efter den greppat, även på tomgång 500 varv. Har den väl gått i så kan man växla mellan D och R och det fungerar normalt hela tiden, kör man däremot en sväng så är problemet tillbaks igen. Tilläggas bör att var tioende gång fungerar det normalt och då oftast när den är kall. Mina funderingar säger att den rent fysiskt lägger i backen men att nån ventil som ska lägga tryck på lamellpaketet för backen kärvar! kan det vara så JONAS? Framåt går den jättebra växlar mjukt och fint och har fullt grepp på alla växlar. En lätt vibration kan kännas på 1án när man kör iväg! Använder 1án och backen samma lamellpaket? en tanke som slog mig nu.. Vore mkt tacksam att få höra en erf automicklares åsikt. MVH K´sVärd |
|
Jag tror att kopplingen till backen har bränt.Hur är oljan ilådan? Är oljan dålig eller har varit dålig så kan en ventil börja kärva och sedan bränns en koppling.Därför är det viktigt att byta olja ofta på lådan. |
|
svardska |
Nej den var så här efter helrenovering! alla lameller i lådan är bytta. Jag har bara kört 10 mil efter renovering och oljan är 100% som ny. Rätt nivå dessutom. |
|
Har du haft isär ventilhuset? |
|
|
Har du haft isär ventilhuset? |
|
svardska |
Inte jag men han som renoverade lådan sa att han gått igenom ventilsystemet! sen stack han till Australien på 1 månads semester så här står jag med byxorna vid fotknölarna. |
|
Det verkar som han har gjort en tavla någon stans.I ventilhuset sitter det massa strypningar han kan ha lakt någon fel. |
|
svardska |
Så du tror att felet ligger i ventilsystemet då? det var min tanke också! För jag menar att i lamellpaketen osv är det ju ganska självklart hur det ska sitta ihop. Han kanske inte gjort nån tavla heller med ventilerna för han har trots allt renoverat tusentals lådor men saker kan ju kärva av olika anledningar. Vad jag egentligen vill veta är om det sannorlikt är ett ventilsystems problem eller om det sitter längre in i lådan. Skulle vilja slippa ta ner lådan igen.... |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Om du skall rensa ventilhuset behöver du inte plocka ned hela lådan. Bara trådet och själva ventilhuset. (Men oljan måste ju förstås tappas ur...) /Mattias |
|
Någon garanti har du väl på lådan.Man vet ju inte hur kopplingen ser ut till backen om den är bränd.Jag hade nog gått igenom hela lådan.Har den inte gått längre än tio mil så har han nog gjort något fel. |
|
Lillbjörken |
Jonas Du verkar kunna dom här lådorna... Jag har sett lite olika bud här på sidan ang. lådor Jag har en 740 -93 som växlar upp lite sent när den är kall (efter ca 1 km körning går den bra) De jag undrar är om jag ska byta oljan i lådan å ev någe filter om de finns eller om de bara är å digga läget? |
tvålen |
Jonas, din låda fungerar nog precis som den ska. Den är säkert programmerad att växla vi högre varvtal när motorn är kall, detta för att snabbare nå normal driftstemperatur och därigenom spara miljön genom effektivare avgasrening. Anders |
tvålen |
sorry, det var till Lillbjörken inlägget var tänkt! Anders |
|
Som tvålen skrev så är det helt normalt med förhöjt varv när den är kall. Lider du däremot av ryckiga växlingar samt att getribeprg. ibland larmar så finns det en nyare "pirat" software att uppgradera till för ca 1500:-. Mvh. Patric Länk |
|
Lillbjörken |
Så man ska låta bli att byta oljan lr??? Den har gått 16 000mil Förmodligen med samma olja Och finns de filter i lådan som åldras??? |
|
Detta är helt normalt med växlingen. Byta olja och filter är aldrig fel. |
|
|
Tips till alla som har 5hp30 byt en speciell tryckventil och kula i ventilhuset .det kan helt plötsligt bli över tryck på backen,kopplingen går sönder.kostnad 6000-8000 kr. Standard fel.En kula kostar 20kr ventilen 80kr. |
|
| Har du en mer detaljerad info om vilken ventil och kula som skall bytas? | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Det kan vara olämpligt att byta olja på en låda som gått en bit, och framför allt ett antal år. Läs mer här: Länk Jag tror att problemet med kulorna i ventilhuset påskyndas avsevärt om man byter olja. Så var fallet i min bil, och även i en kompis bil. I båda fallen hade styrkulorna i ventilhusets största del runnit igenom till en annan del, detta pga slitage. Att byta kulor är medelsvårt, och ganska tidsödande... Du behöver en 14 mm insex (max 50 mm lång) en 17 mm insex, en T27 torx och en 13 mm vanlig hylsa. Vidare behövs nya kopparpackningar till pluggarna i tråget, ny trågpackning, ny ventilhuspackning och två nya styrkulor. Nytt filter är att föredra om det inte är nybytt. Olja behövs också, pris kring 150-200 kr litern. Information om hur olja fylls på finns på (samt vilken sort som skall användas): Länk Styrkulor och packning till ventilhuset kan beställas från Lundbergs Fordonsmekaniska i Burträsk på tfn 0914-43143. Kostar ca 275 kr inkl frakt. Resten köpes lämpligast från BMW. Någon ventil har jag inte hört talas om. JOHAN BMW: har du gjort kulbyte i 5HP30? Vore intressant att bolla lite erfarenheter med dig isf. Maila mig gärna. Om man kör med lådan då den har slitna styrkulor kan C-kopplingen (backen) gå sönder eftersom backen ligger på även i Drive. Byte av denna kostar... /Mattias - med nya styrkulor och nya Shell-olja ;-) |
svardska |
JONAS Jag tror inte den kan vara bränd eftersom den greppar fullt när den väl går i. Den klarar även stalltest på backen utan vidare. Och som sagt oljan ser ut som lingondricka och luktar nästan lika gott. mvh |
|
Du kan ju plocka ner ventilhuset och ta isär det,och kolla att alla ventiler löper fint och inte kärvar. Passa dej för alla strypningar bara.MVH JONAS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.