|
|
|
|---|---|
zaza |
jag köpte en E39 523i-97 i augusti 2002 från BMW i Uppsala. jag tror att jag gjorde en bra köp då. Nu när jag kontaktade de för att byta in bilen med en 99e så värderar de min till mellan 90-100 ! . är det meningen att bilhandlarna undervärderar bilen så fort man vill bya in det? eller det är faktu att ben går ner i värde så mycket på så relativt kort tid. |
| Sälj den privat. Faktum är ju att det har varit ett litet ras på E39orna. Bilfirmorna vill kunna göra en vinst på bilen, så enkelt är det. Går helt enkelt inte att jämnföra in och ut priser. Trist :( | |
|
Det är dyrare att köpa en bil hos en handlare och du får mindre för den om du byter in den, dvs de gör vinst på både in och ut. Så din bil har inte tappat 45000 på den här tiden, dock så kanske det handlar om 25 000 eftersom du köpte den hos BMW och det går ju inte att ändra på nu. Men sälj den privat! Du får utan problem 15-20 kkr mer än vad BMW bjöd. |
|
| Ett tips byt aldrig aldrig aldrig in din bil hos en handlare och tro att du skall få något bra pris, en regel är att det går ändå att pruta ner nybilspriset utan att komma med en inbytesbil. Trots dåliga bud från "privatister" så får man oftast en ganska bra slant mer på det viset än att låta en säljare ta hand om din bil. MIn kompis 325-94 med 12000mil på mätaren M3optik mkt fin värderades till 55000kr hos en handlare. | |
| Oftast är det dessutom enklare att pruta utan inbytesbil eftersom det är enklare för säljaren att trixa med priset genom att antingen höja/sänka priset på din bil och bilen han säljer. Renköp ger oftast bättre pris än om du har inbyte. Så det är i stort sätt bara fördelar med att sälja bilen privat, dock är det ju mer tidskrävande. | |
|
FF: håller inte helt med där jag bytte in min E34 530iA -96A ( imp, 20500 mil) hos BMW Kristianstad fick behålla mina vinterdäck ( på E39ans alu fälg 15" ) samt mina 17" alu fälgar ( kpl med däck) pris tappet jämfört med privat annons var ca 10000:- och det anser jag acceptabelt i stället för att: annonsera ( kostar pengar), 25 drömmar ringer och snackar, 10 provar, 3 prutar och drar ut på det och skall bara och skall bara osv. säkerligen bilivt av med både vinterdäcken och 17" p.g.a. av allt prutande, det hela skulle troligen ta upp till en månad innan bilen bytte ägare.... Frågan är då är det verkligen värt dom pengarna jämfört med snabbt enkelt inbyte i bef skick?? så att helt stensäkert säga att ALDRIG byta in hos handlare skulle jag nog akta mig för..... |
|
|
G-M: Men hade du inte bytt in bilen så hade du kanske fått bilen du köpte 10000kr billigare vilket gör en skillnad på 20000kr. Om det sen är värt besväret med att annonsera osv är upp till var och en att bedömma. /T.P. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.