AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.205

Tips på bra fälglås?

Sida 1 av 2
Hej alla BMW-fantaster!

Jag råkade ut för hjulstöld i höstas trots att jag hade ett fälglås per hjul. Så nu i vår tänker jag utrusta mig bättre, och sätta på flera fälglås per hjul av olika fabrikat.

Har du några tips på var jag kan få tag i bra, svårforcerade sådana? (Jag har redan köpt en uppsättning på BMW, så nu är jag ute efter några andra fabrikat.)

/Tomazo

Hej.
Ja du kan ju alltid köpa original från andra bilmärken, det räknar "tjuvarna" nog inte med!

Mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ett bra tips är att ha en utvändig och en invändig låsfunktion på varje hjul. detta gör att det inte funkar med sk. universal hylsor de med små fjädrade pinnar.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag hade nog åxå köpt nåt som satt standard på andra märken, t.ex. besökt en Porscheåterförsäljare eller nåt. Köpte en uppsättning på Mekonomen förra året som jag sedan lyckades dra sönder låsverktyget på när hjulen skulle av, trots att jag var försiktig. Inte så kul.
hubbe325:
vart får man tag på invändiglåsfunktion?Är det lätt att installera?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Starre: jag menar en typ där man behöver adapterhylsa för den inte ser ut som en vanlig bult och en typ där man har en adapter som mer liknar en Torxmejsel.
Är du med?
Jag har bägge, köpte den ena på ngn däckhandlare i Södertälje (specialfälgar) är tillverkare, den andra följde med.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Annars BMW´s originallås med nyckel, dessa får man nämligen knappt upp med nyckel ens....
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag fundrar på att sätta nåt slags granitlås i fälgen. Vore rätt fiffigt. Dock jobbigt om man råkar glömma när man åker iväg och slår sönder halva fälgen och lacken...

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Larm med nivåavkännare, larmar när bilen hissas upp i ett hörn.
Tyvärr får man ju inte riskera tjuvarnas hälsa, annars hade 16000V varit kul....
Håller med Hubbe325, fy f*n vad BMW orginal med nyckel är svåra att få upp ;) Har svurits en hel del för några år sedan. Om man såg till att smörja dom, alternativt 1 gång/mån låsa upp så gick det bättre. Jag höll nog på 1 timme en gång, funderade på kylspray/kolsyreis och hammare ett tag ;)

Själv kör jag någon form av splinelåsmuttrar från något bilmärke, fler än 2 per fälg.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har alpinafälg med lock, men vad hjälper det om dom tar fram sina "verktyg"?
Har visserligen gömt 2 låsbultar bakom varje (inv. och utvändig som Hubbe föreslog) men man hoppas att dom inte bänder sönder fälgen överhuvudtaget innan dom förstår att det blir svårt att sno hjulen.
Nivålarmet kanske skrämmer någon också?
Men men... Vill dom ha dom så kan dom väl sin sak antar jag?

Hoppas man slipper sånt skit ändå!

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Pr
59
Prm2
735-87
Bmw orginal fick jag bort med en huggmejsel utan problem, eftersom jag inte fick med någon nyckel när jag köpte bilen.
Tog max 5 minuter per däck.
/Per
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför överhuvudtaget ha några vanliga hjulbultar?:) Givetvis kör man med låsbultar på alla 5...
Asken
Varför över huvudtaget ha låsbultar? De enda som inte får av låsbultarna brukar vara bilägaren...
bjoerck:
varför göra jobbet själv när det finns proffs som byter däck åt en?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

ta en bromsljuskontakt från en mc mellan bakaxel o chassi koppla den via en siren till batteriet enkelt tror ja komm precis på de =)lite mcgayver över de kanske
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Kolla med Intera. Har mina fälgar på renovering hos dem och då passade jag på att fråga angående låsbultar och de gör tydligen någon specialvariant. Kostar dock runta 1500kr men ring och fråga vettja.

Länk

Lycka till!

mvh
Larsa
ant
burt: sen när man laddar på lite extra över körnet och lättar, så får man en häftig effekt när sirenen börjar låta för att sen tystna i nästa ögonblick.. =)

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Har bara hört gott om fällåset som Intera säljer. Annars är McGard och Kleblatt bra fälglås, kan köpas hos Länk eller Länk

Mvh / Malte
Detta kanske e en skröna men ja har hört att det inte är rekommenderat att ha fler än 2 låsbultar per fälg då dessa bultar är mindre "sega" än original,själv vet ja inte men ja tycker det duger med gott med en per fälg....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dawwe,
Frågan är om även tjuven tycker det duger gott med en låsbult per fälg?
Vad du tycker är nog mindre intressant för honom om man säger så :))

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.