AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
893

Brygga slutsteg ?

Magnumvilla
Är rookie på stereo men vill lära mig mer. Hur bryggar man ett slutsteg som har 4 x 40W och som bara skall driva en baslåda med en bashögtalare i ?

Är det "bara" att tvinna ihop kablarna typ:
höger fram minus med vänster fram minus
och
höger fram plus med vänster fram plus
o.s.v

troligen har jag helt fel men jag vill lära mig...
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Först och främst måste steget klara av att bryggkopplas.
Klarar den det så stor det på högtalarutgången vilka som skall användas, oftast är det höger + och vänser -, eller tvärtom.
Man bryggar inte fram med bakkanalerna, utan var för sig.
Vad är det för steg?

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Inte "stor", utan "står", är lite slarvig med stavningen ibland =) Ser att jag skrivit vänser när jag menar vänster oxå...

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Magnumvilla
Jag har ett litet Clarionslutsteg och jag ringde till slut till Clarion och de sa att det går inte att brygga, det var bara gjort för 4 x 4 kanaler...Jag har köpt ett nytt större för en liten stund sedan och på det står det klart och tydligt hur man gör. Det nya heter MDS
AMP.292 Classic.
Tack för svaren.

PS. Clarionslutsteget CPA4068 4x40 Watt är till salu....DS
Kostade 800:- men nu "ger" jag bort det....
Förutom att koppla högtalaren mellan t.ex vänster plus och höger minus som förekommer vid bryggkoppling så måste ena kanalen fasvändas inne i steget, annars blir det pannkaka.
De steg som är designade för bryggning måste vara tydligt märkta för detta och har oftast en liten omkopplare för fasvändningen (märkt "bridge" eller liknande), men det förekommer även steg med autosense för bryggkoppling.

Om man har två element i en baslåda eller ett element med dubbel talspole så är det inte att rekommendera att bryggkoppla utan köra som vanligt på varsin kanal. Effekten ut från lådan blir precis samma, men steget jobbar lättare och med betydligt mindre risk för haveri/överhettning osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.