AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
423

kompression i en 528 e28?

sc
637
schumi
e30 318is -90
är det någon som har en bok där någon kan kolla vad det är för kompression på en e28 528 motor?

jag har sökt som en tok efter denna information på nätet men inte kunnat hitta något.

en kompis till mig kom med detta roliga förslag:
han har en 2500cs med en 528 motor i.
han vill att vi ska bygga turbo på den. det hjälper jag så gärna till med :)
skulle bara behöva veta vad det är för komp på den motorn.
sc
637
schumi
e30 318is -90
skulle även vara intressant att få veta vad motorn levererar för vrid. har inte lyckats hitta denna information heller.
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Kompressionsförhållande 9.3:1, Motorn ger 240 Nm.
sc
637
schumi
e30 318is -90
ja men det är ju för fan helt underbart turbosvennis!!! :)

du råkar inte sitt på mer information som tex hur många cc är spridarna på?
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Kan inte så här på rak arm men på 535 är det 230 cc spridare iaf. skulle tippa på att det är samma... nån annan som vet kanske? Annars kan jag ta reda på det imorrn. men ska ni åka med överladdning är det bara att slänga dessa på tippen...
sc
637
schumi
e30 318is -90
vi hade väl tänkt ladda 0,5-0,6 bar ungefär, vilket borde ge runt 300 kusar. det verkar lagom. det skall vara budgetbygge.

det vore underbart ifall du kunde kolla vad det är för cc på dom.

antingen får vi väl byta till större spridare och köra med smt6, eller så kör vi med extraspridare. killen som äger bilen har några gamla opelspridare som ligger och skräpar. dom kanske man skulle kunna klämma dit som extraspridare som man drar igång med tryckvakt.

jag vet inte riktigt vilket som blir bäst.

vad händer egentligen ifall man bara klämmer dit typ 300cc spridare och sen skiter i att mappa bilen och laddar 0,5 bar?
blir det typ som så att det funkar, men den går fett som fan på låga varv?
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
smt6 an är förmodligen att föredra tillsammans med större spridare p.g.a. bättre justeringsmöjligheter. Funkar i ungefär 5 min att köra 300 cc på originalboxen sen bränner man slutsteget i boxen för den orkar inte driva spridarna, testat o klart.
Alternativet då är väl att skaffa motoronic motorhärva tillsammans med en 745 styrbox om ni inte vill mappa, nackdelen är att ni måste bygga om toppen till motoronicfördelaren.
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Ahh, för att montera motronic måste man naturligtvis byta till 535 låda och svänghjul också för givarna till motorstyrningen sitter i sprängkåpan, men det är nog lika bra det för 528'a lådan pallar nada...
har inte haft tid att kolla upp spridarstorleken än...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kan bara säga att BMW är snåla med spridarna. Orginal räcker inte långt, inte 535 heller tror jag. Jag vet dock att 745 turbo spridarna är samma som volvo 740 turbo spridarna. Så om ni jagar lite efter sådana på skroten så blir det säkert billigt! Det ihop med 745 databox så klart då... eftersom de är på ca 300cc

/Johan

Länk
528 lådan pallar nada?? det sitter samma låda i 528 som i 535 under vissa årsmodeller!, det finns 2olika modeller, getrag 265 med lös sprängkåpa, den är allt annat än klen, sen finns även en som heter 260(fast sprängkåpa), denna är inte vara lika krallig, men den håller en bra bit den oxå!!
sc
637
schumi
e30 318is -90
nu hänger jag inte riktigt med här.

bilen är alltså en 2500cs.

i bilen sitter en 528 motor. den passade rakt av, både i motorfästen och mot den fyrväxlade 2500cs orginallådan.

vi har en motronic-härva som dock inte är monterad ännu, men vi har den och den är komplett.

volvo 740 turbospridare låter som ett suveränt tips johankihl. kan inte kosta mycket på skroten. lär väl även sitta som en smäck på 318is turbon så småningom :)

men nu undrar jag följande. jag har alltså två alternativ.

1. köra med bmw 745 turbo styrbox.

2. köra med smt6

har jag fattat det hela rätt?

vad kostar en bmw 745 turbo styrbox? är det billigare än smt6.

Turbosvennis.. du skrev "Ahh, för att montera motronic måste man naturligtvis byta till 535 låda och svänghjul också för givarna till motorstyrningen sitter i sprängkåpan"

nu hänger jag inte med alls. vad är en sprängkåpa? funkar det inte att köra med 2500cs orginal växellådan och e28 528 motorn och motronichärva?

sc
637
schumi
e30 318is -90
vad tror ni föresten om kompressionen. borde va rätt lungt att köra orginal väl ifall man skall ladda en 0.6. 9,3:1 är ju inte så högt.
känns som att ifall vi ska kompsänka något så blir det nog att lägga i lite fetare topplockspackningar. slölösning liksom. killen som jag skall bygga med har familj och småbarn så han har inte sådär jättemycket tid att hålla på. därför har vi inte tid att göra någon annan slags kompsänkning.
Jag rekomenderar dig att inte byta låda om den inte är dålig, den lådan du har är en 4-växlad getraglåda som tål en massa stryk, iaf om det är den med löstagbar sprängkåpa!!

Sprängkåpa kallas det som förbinder växellådan med motorn, dvs kåpan över kopplingen, på vissa modeller är denna löstagbar, detta för att lådan är "universal" och kåpan byggd för att lådan ska passa just BMW, de med fast kåpa är byggda just för BMW

det bör inte vara nåt större problem att montera givaren till tändningen i lådan som redan sitter där, borra hål och om nödvändigt svetsa en hållare i sprängkåpan.

Kan tipsa om att det var en 745motor till salu här på power för ett par dagar sen, till rätt kurs oxå!! den har ju lågkompskolvar och turbo orginal!! köp och kasta i=)
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Jag menade naturligtvis den "vanliga" 528 lådan. Har rasat ett par 528 lådor(260) så jag utgår från mina egna erfarenheter. Det måste va mycket ovanligt med den andra lådan i 528, satt enligt uppgift bara i vissa -82 och -85?

För att montera motoronichärvan så måste man ha en 535 låda med uttag i sprängkåpan för 2 givare, 528 har inga såna, kanske går att tiga dit hållare för dessa i befintliga lådan men ni måste ändå byta till ett 535 svänghjul
sc
637
schumi
e30 318is -90
pitebo.. kommer att ta hål i den 4 växlade lådan och göra som du föreslår. det verkar bra. ska ju va lågbudget så då får man använda den låda man redan har :)
Jag har ju inte satt min 260-låda på prov än, men då får jag väl räkna med att den går åt h-vete förr eller senare, bra att veta om jag snubblar över nån 265!!
sc
637
schumi
e30 318is -90
min kompis tog med sig det kompletta insuget till 528 motorn med hela motronichärvan också. kollade upp boschnummret på spridarna, surfade internet och kom fram till att spridarna flödar 185cc.

härvan såg ut att vara i mycket bra skick. kommer att bli kul det här :)

så fort vi sätter igång skall jag lägga upp en hemsida där jag lägger in bilder på allt vi gör. skall dokumentera nogrant.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.