|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp allihopa, jag har ett förmodat termostatfel som jag inte läst om här på forumet nämligen att det INTE cirkulerar... Att jag dragit denna slutsats beror på följande, jag har bra värme i kupen, jag har luftat, kylaren är kall på höger sida upptill och även nertill då givetvis, jag kan köra i ca 1 mil sen börjar tempen stiga tills det kokar om jag inte stannar och svalkar av den, slår jag av värmen så stiger den betydligt raskare. Alltså, eftersom kylaren inte är jämnvarm så cirkulerar inte vattnet och eftersom jag har värme i kupen så tyder det inte på luft (jag har luftat efter konstens alla regler) Några optimister har sagt att det är toppackningen eller toppen vilket jag har svårt att förstå skulle ge dessa symptom. Problemet uppkom efter det att min "makaron" kylarslang hade gått sönder, den var skit dålig, dvs den gick inte sönder enbart på grund av för högt tryck. Jag har heller inte onormalt tryck i någon slang eller expansionskärlet vilket kan vara ett tecken på att topp eller toppackning skulle gett sig. Någon som känner igen sig? Jag ska byta termostat i em och återkommer med resultatet // Henke Bleifuss | |
|
Det har inte lossnat delar från slangen och satt igen kylaren eller termostaten? Låter konstigt att du får cirkulation i värmepaketet men inte kylaren, Termostaten kanske inte öppnar och släpper ut varmvattnet till kylaren. Var försiktig med att köra bilen med onormal temperatur, det kan kosta.... |
|
|
Låter som termostatkrångel tycker jag..ev en luftficka innan termostaten skulle jag oxå kunna misstänka efter ditt "makaronibyte" :) Iofs skriver du att du luftat efter konstens alla regler men kanske det inte blev helt bra ändå..Har du öppnat fullt värmespjällen o varvat motorn till ca 2500varv en kort stund(brukar inte behövas mer än några sekunder iaf på mina M30)? då brukar luften släppa o termostaten öppna,om termostaten är hel då förstås ;) Mvh Janne. |
|
|
Jag ångrar att jag skrev något över huvud taget... För nu måste ja juh tala om vad det var som va knas *skäms* Jag hade satt termostaten åt fel håll =( Nåja det possitiva var att det verkar som allt har klarat sig, så går det när man sätter en datakonsult i en M30... Eller som min mek sa: Vänd termostaten, fyll på med vatten, lufta å sen klipper du av huvwiren =D Med vanliga hallsningar // Henke Bleifuss |
|
|
*ligger fortfarande på golvet och skrattar* Skönt att det löste sig då, och det där med huvwiren låter inte som ngn dum idé... ;-) |
|
|
ja, så det kan bli :D det anade du nog inte när du skrev rubriken på inlägget, att du hade svaret på ditt problem redan där: "Omvänt" ;)) skönt att det löste sig för dig __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hubbe: Han e kul den killen... Meken asså, synd att han bor 25 mil härifrån men de e en suvve telefonsupportare som skaffat sig fri datasupport resten av sitt liv =) VillaRossa: Hähä, den såg jag inte ens själv =D Förhoppningen är juh att vi slipper se något liknande inlägg i fortsättningen nu när jag tagit upp ämnet, typiskt att det skulle vara just jag =\ Er ödmjuke // Henke Bleifuss |
|
|
ez detta är ett gammalt ämne men jag har stött på detta problemet och undrar då följade innan jag börjar riva;vad är rätt och fel håll? ska den "platta" delen moteras mot motorn eller mot kylaren? Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.