|
|
|
|---|---|
kurremurre |
måste byta stötdämpare fram..ska man byta båda eller bara den som är slut? Hur gör man på bästa sätt? ngn? Roger Nybliven bmw ägare !! Jag har inte tummenmitt i handen rw |
|
Du ska alltid byta båda stötdämparna samtidigt! Annars kan obalans uppstå och allmänt dålig väghållning! Det sitter 3 muttrar upptill på stötdämpartornet i motorrummet, skruva bort dem. Sen lossar du plattan under fjäderbenet som håller i alla stagen. Ta även bort bromsoket och bromsskivan så blir det lite lättare. Nu ska du kunna sänka ner hela fjäderbenet med fjäder och stötdämpare och talrik. Ta en fjäderkompressor och skruva ihop fjädern så den spänns ihop riktigt. (Fjädern får inte spänna mot talriken.) Lossa den stora bulten (M12?) som håller fast talriken och stötdämparen. Ta ur talrik och fjäder. Lossa den stora muttern som sitter gängad runt stötdämparen i fjäderbenet, ta en stor poligrip. Nu kan du ta ur stötdämparinsatsen. Sen är det bara att montera ihop allting i omvänd ordning. Kom ihåg att hälla i lite olja i fjäderbenet och köp nya dammskydd till stötdämparna så håller de längre! Lycka till. /Per |
|
|
Länk apocalypsorödmetallic... |
|
|
Visserligen bakdämparna, men ändå! Samma princip. apocalypsorödmetallic... |
|
kurremurre |
Tack för svaren ! Det här fixr vi! Men vilka dämpare rek.ni? rw |
|
Jag köpte Monroes nya reflex. Helt OK, men skall man ha vettiga kostar de runt en tusing styck. Skaffa en insexnyckel 7 mm till bromsoken, den brukar inte finnas i färdiga satser. Jag hade problem med att få loss muttern som sitter längst upp på fjäderbenet som håller lagringen. det är svårt med mothåll och drar man utan mothåll roterar kolven bara. Jag fick bra grepp däremot när fjäderbenet satt kvar i karossen. lossa muttrarna där - men bara lite! |
|
kurremurre |
tack de ska vi prova sedan..alla tips e bra !! Roger rw |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.