|
|
|
|---|---|
|
Nu vill jag reda ut det här med luftning en gång för alla! Att detta inte finns som mektips är juh underligt? Jag har i ett flertal inlägg sett att det ska startas, varmköras, luftas, lutas, värme på fullt osv osv.... Men enligt en BMW mekaniker som jag känner och som aldrig har haft fel annars (nu kan juh va den första) så är det ENDA riktiga sättet att lufta kylsystemet när bilen är riktigt kall... Jag tror att det är på sin plats med ett mektips som är sanktionerat av en auktoriserad BMW mekaniker så att alla spekulationer upphör! Vänligen men bestämt // Henke Bleifuss | |
|
Jag säger inte att det är fel, men det låter ju skumt. För att kunna få ut all luften måste ju kylvätskan cirkulera. För detta krävs i sin tur att termostaten är öppen, och då måste kylvätskan vara ganska varm...? eller? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har iaf med lyckat resultat luftat på plan mark med kall motor och avstängd tändning, efter det så är det lock på och full värme samt start av maskinen som gäller sen ska den varmköras och sköta sig själv. Det enda var att man kunde behöva efterfylla dagen efter... // Henke Bleifuss |
|
|
Henke, han kna ha rätt. Luftning på min E38 blir utmärkt om man gör enligt följande: * Tag ur luftningspluggen vid expansionslocket * Slå på tändningen * Ställ värmen på max. temp och fläkten på minimum * Fyll på kylvätska tills det slutar komma bubblor ur luftningshålet, tar kanske 10 minuter Kylvätskan cirkulerar då det finns elektrisk cirkulationspump pump på E38. Mvh Björn |
|
|
JAG luftar på mina M30 E28:or så här: 1:Öppna luftskruven på termostathuset.. 2:Fyll på kylarvätska 3.Starta motorn(du kan ha exp.kärlets lock borttaget i början på varmkörningen). 4:låt motorn så sakteliga bli varm 5:Håll koll på luftskruvens luft/vattenflöde,alternera mellan öppen o stängd skruv,du ser när enbart vatten börjar rinna ur luftskruven då stänger du skruven..Håll även koll på vätskenivån i exp.kärlet såklart. 6:Full värme till kupén 7:Varva motorn till ca 2500v/min(luftfickorna brukar släppa då om inte annars). 8:Efterfyll ev. kylvätska och stäng luftskruven då "för gott"(om det inte gick bra förut med luftningen)..KLART. Ovanstående beskrivning brukar fungera bra. Det som ev någon kan fundera på är att det inte är bra att fylla kall kylarvätska i varm motor(efterfyllning) men det är så lite i förhållande till hela volymen att det inte gör någon skada..Jag har då inte "spräckt" något med "min" metod. Mvh Janne. |
|
|
Glömde det viktigaste :) Håll järnkoll på tempmätaren under hela förloppet...Säger sig självt naturligtvis men jag var tvungen att skriva det ändå ;) Mvh Janne. |
|
|
Hej! På min e28:a gör jag följande: * Låter motorn går varm * Full värme på * Öppnar luftskruven * Drar åt luftskruven * Fyller på vatten/glykol till lagom mängd * Öppnar luftsrkuven för att se om det är mer luft kvar, och i såfall upprepar jag ovanstående steg med början på "* Öppnar luftsrkuven". Det funkar iallafall bra. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej har idag bytt kyl på min 750ia 90a,letat som en tokig efter luftnippel fins ej???????? |
|
Paap Reeder |
.... finns en under plast"locket" till v.ventilerna ... i a f om du har en Webasto. I övrigt är den ju självluftande via slangen som går från kylarens övre lilla anslutning - alldeles vid AUC-sensorn- och upp till expkärlet. MVH /// Paap R |
|
janne t har helt rätt och inget annat,ialla fall på äldre bilar,på 70 talet har säkert många toppar spucket pga "duktiga hemmapulare" 528 E28 FOREVER!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.