|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, det är som så att jag köpte mej en 530 -88 igår, ser bra ut, motorn låter fint och verkar vara ganska sjysst, men det är vissa saker jag märkte när jag kört hem den... För det första: Den är sänkt, och åker man i gropar så klonkar det, vad är det första man ska kolla? Ena dimljuset lyser inte, vad är det för lampa, och hur byter man den? Bromsbeläggen varnar den för, byta runt om på direkten? Handbromsen ligger på lite, var ska man smörja? När jag körde halvsakta och tog vänsterkurvor tjuter det, trodde först det var bromsar, men de ska ju inte tjuta av att man svänger, är det hjullagret som behöver fett? När jag skulle slänga ur 17" ur bagaget gick inte den att öppna fast jag haft den öppen en kvart innan, hur fasen ska jag komma in? C låset slår i den, men jag kan inte trycka in knappen? Just det, ena helljuslampan verkar vara paj oxå, vilken modell sitter det där? Hoppas ni orkar svara, jag sökte på mina frågor, men hittade tyvärr inte svaren:-( Tänkte åka till garaget ikväll och serva upp detta, så jag hoppas på några svar idag. Ps, sköna bilar att köra, men dyr försäkring:-( /Team valsjö/Möken | |
|
1. Kolla upp stötdämparna, så de är justa. Det kan även vara en spindelled eller något annat stag i framvagnen som klonkar. 2. Det är en H1 lampa i dimljuset. 3. Kolla bromsbeläggen, det kan även vara slitagevarnaren som spökar. 4. Du ska smörja handbromswiren i anslutningen i bromstrumman, det är ofta där de kärvar. Men det kan även räcka med en justering. 5. Har jag inget svar på :-( 6. Har jag inget svar på :-( 7. Helljuslampan är en H1 på 55 watt. Lycka till med din 530i! /Per |
|
|
Om klonket: Länk Om bakluckan: Länk Träna att Söka, det FINNS svar på mycket.... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
tack grabbar för svaren, låter nästan som jag ska kolla de där stagen till kränghämmaren först, kände på stötdämparna när jag kolla på bilen o de kändes bra... tyvärr hade den stått några veckor innan jag köpte den, så då kan de ju bli lite trögre o kännas bättre... H1 lampor säger ni, vilken styrka i dimljus, och hur byta? Länken om bakluckan fann jag inte ngt matnyttigt i, min beter sej inte alls så, plus att jag har en e34, och det verkar inte vara samma... /Team valsjö/Möken |
|
| Vär det gäller klonkandet är det fram eller bak? Är det bak är det med 90% sannolikhet silentblocken, en gummibussning som lossnat, klassiskt fel. Ska vara enkelt och billigt för den händige annars har jag för mig 1000 spänn för några år sedan då jag bytte på min E30:a. | |
| var lite svårt att höra om det var fram eller bak tyvärr, samtidigt hade jag 4 17" hjul och två lösa däck i bilen som ville väsnas ibland... Nåväl, bara hissa upp i kväll och slita runt lite med bräckjärnet då...?! Hm, men silentblocken, ser man lätt om de är slitna? Kan man annars fylla de med typ grafitfett enkelt bara för att se om det blir tyst? Blir det det så är det ju bara byta=) MEn man kanske inte enkelt kan komma in i de? | |
| Hej! Du kommer inte åt att fylla dom med nåt (dessutom lönlöst) ,och det kan vara rätt svårt att se om dom glappar...men ett symtom på dåliga silentblock är att det dunkar till i bakvagnen när du t.ex växlar snabbt från ettan till tvåan...klonkar/klickar det fram så kan det vara dom långa smala stagen som sitter i ändan på krängningshämmaren... | |
|
kan inte höra ngt vid snabba växlingar, så då är det nog de fram... Ska hissa upp idag o kolla om jag hittar ngt glapp... Förresten, testade på lunchen att öppna bagagen, och helt otippat kom jag in, måste nog smörja en del=) Bromsbelägg, vågar man köpa mekonomen, eller vad säger ni? tänkte kolla ikväll om de är dags att byta runt om eller inte, innan jag köper, så vad säger ni? Biltemas är väl lite väl ***** att köpa va? /Team valsjö/Möken |
|
|
kan sätta en krona på att det är antingen casterstagen eller pendelstagen..klonkar det när du bromsar är det casterstagen. Kolla även om du kan "rucka" hjulet i längsled när du hissat upp den, också ett tecken på slitna casterstag. |
|
|
Tjena! Du har tydligen fått tag på en 535:a, jag har en på G jag också. Det verkar som om du skaffat en smått sliten sådan, men va f?n shit happens, det är bara att bita ihop och ta tjuren vid hornen. Angående de fel som uppstått: Om du har otur har reflektorn och glödlampsfattningen rostat ihop bakom glaset (det fanns knappt kvar på min E30-87) Bromslampan kan lysa för att nån har klåpat dit piratbelägg och alla fabrikat går inte att ansluta till slitagevarnaren, kan också vara att en kabel har trillat loss eller är dom helt enkelt slut. Tjutet vet e f?n! Bakluckan: ELFEL! finns det nån dåre som kan påstå att det är roligt med bilel, jag säger bara ???? MEN du kan lyssna där bak samtidigt som du försöker låsa upp den, om det låter (ansträngt) om c-låset i bakluckan har låset kärvat ihop om inte....... elfel Klonk i framvagn: förmodligen styrled klonk i bakvagn: garanterat silentblocken(bakvagnsbussningarna) Lycka till, hoppas jag hjälpt dig. -KP- |
|
|
En liten gissning på tjutet är att om beläggen är slitna kan det bero på att beläggen "äker" lite i sidled, kolla detta genom att lägga foten på bromsen lite lätt när du hör ljudet, låter det iaf är det med största sannolikhet hjullagret, kan kollas när du hissar upp bilen, ruckar lite på hjulet, det ska inte glappa det minsta. Lycka till MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :)) |
|
|
har kollat lite ikväll, bagageluckan gick bra att öppna igen, det var nog bara att låset kärvade, bilen har mer eller mindre stått stilla hela vintern, helljuset var kabeln som gått av i kontakten, lite lod så fixade det sej, jag som köpte nya lampor:-/ Dimljuset var inte heller lampan, tror det är kontakten där åxå, hann inte kolla... Handbromsen låg an på förarsídan, rök ganska bra när jag kom till garaget, men det släppte, juckade en del me hampan och så... Belägget som den varnade för var hö bak, där finns bara ngn mm kvar, plus att oket kärvar på glidytorna, så det rivs imorrn när nya belägg åker på, fram var de bra... Orkade inte kolla klonket, det uppstår inte alltid i gropar, funderar lite på om det är avgassystemet som ligger o slår... --->Anders K, tror inte den är så sliten så där, serviceboken ifylld till för 200mil sen, man ser på bilen att den ägts av ngn som gillat den, vet att många bussningar o leder bytts ngn gång, var ettor på bes protokollet från 97, men inget efter dess... Hade dom skitit i det hade den nog inte gått i genom besiktningen 5 ggr efter=) Menmen, blir garaget imorrn igen, då ska vi jucka framvagn lite mer=) Synd bara att tiden går till detta när man har riktiga projektet som behöver kärlek:-/ /Team valsjö/Möken |
|
|
--->Ferlin, vilket av stagen är caster stag, idag när jag provbromsade lite för att se om bak oket ville vara med så klonkade det från höger framhjul, kom till garaget, styrde fullt, och slet hjulet fram o tillbaka, och det glappade! Hissade upp och kunde se att det var ett böjt stag som gick från spindeln och bakåt, ganska groft var det, är det de som e casterstaget, och vad heter det på mekonomens sida? (om det finns) Snabb hjälp önskas, vill laga imorrn, har ingen lust att kuska runt i min alfa med ombesiktning :-( Synd att allt ska visa sej när man köpt bilen, nåväl, fick den 4500 billigare än annonserat, plus att man får räkna med lite sånt här när en bil stått länge, menmen... så snälla, vilket stag är det på mekonomens sida? /Team valsjö/Möken |
|
|
Hm,, en fråga till, även fast jag bytte bromsbeläggen bak så säger den att de är åliga, måste man nolla det själv? fram e de bra... Dessutom satt det bara slitagevarnare på ena sidan bak ska det vara så? På andra sidan såg det iofs ut som om den kan suttit i trumman istället?! Sitter det slitagevarnare bägge fram? /Team valsjö/Möken |
|
| Casterstagen kan du kolla hur de ser ut om du går in på Länk och vidare in på resevdelar. Man bör byta slitagevarnaren samtidigt som man byter bromsbelägg, annars kan de fortfarande tro att beläggen är slitna. Eller ta bort slitagevarnaren och kortslut de lösa trådarna som en tillfällig nödlösning. | |
| moparmöken: det är säkert det stag du menar, är ett ganska grovt stag med "en böj" på..det finns andra namn på casterstag också, har för mig att de kallas "Länkarm Bakre" på mekonomens sida (inte 100 på detta dock) om du kollar på bilden för framvagnsdelar är det nr 5 som är casterstag/länkarm. Ska själv byta dessa stag på min.. | |
|
--->Ferlin, det vare det jag tyckte åxå, men om man gör som mattew säger så verkar det finnas ngt övre stag som heter caster? Men det är det böjda grova som går bakåt som glappar på min såg jag... Får man med bakre bussning med detta från mekonomen? Nr 5 bilden trodde jag åxå på, det är alltså det som sitter snett bakåt? Detta verkar hos motor nord heta tvärstag nedre, eller är jag ute o cyklar? Där verkar man inte få med bussningen, men det är ju bara den som är slut juh... kan väl inte vara ofta man måste byta hela staget, eller sitter det en spindelled som inte går att byta separat fast där? Förresten, motornords bild, går det inte att få den större, gick inte att se vilket det var tyckte jag... /Team valsjö/Möken |
|
|
hm, kollade mekonomens sida idag igen, bild 5 där är främre, ringde haninge, men dom hade inte bakre, så dom kunde inte berätta hur det såg ut, så nu vet jag inte om det är det jag ska ha eller inte:-( /Team valsjö/Möken |
|
|
kolla den här tråden: Länk Där finns det en länk till en engelska sida som visar ett casterstag. |
|
|
Aaah, då vet vi att det är rätt, på mekonomenspråk är det länkarm, bakre (hö el. vä) nedre. Fick ringa lite innan jag hittade ngn butik som hade ett hemma, men nu så är löparen aktiverad på att köpa ett till mej=) Var tom. så desperat så jag ringde biltema o kollade vilken det var som dom sålde, men det var den främre... Så nu är det väl bara riva ikväll och hoppas framvagnen blir tyst efter detta byte. Annars får man väl byta alla stag, men då blir det ju genast lite dyrare! Ska byta slitagevarnaren bak idag o hoppas färddatorn slutar tjata om det, och smörja oket lite bättre då det släpade lite fortfarande... Förresten, tjutet jag skrev om i början måste varit bromsarna ändå, framhjulslagren är inget glappa iallafall... Tack för all hjälp grabbar! /Team valsjö/Möken |
|
|
moparmöken om du inte vill plocka den hela bromsoket och klossar för att sätta ditt den nya slitagevarnaren så kan man sätta ihop båda kablarna på den gamla varnaren om du har den kvar!! och H1 lampor med 55w och inte starkare för då bränner du hela insatsen! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.